Teorier?
Jag ska berätta lite kortfattat om min maghistoria och se om det är någon som har några förslag, någon som kanske gått igenom något liknande?
Mina magproblem började vid 15 års åldern, när jag försöker minnas så måste det ha varit lite före min blindtarmsoperation… Hade mycket stress i skolan och med föräldrar också (bråk, ute om nätterna etc.)
Åt fortfarande "normalt" men mycket frukt för att jag också hade anorexia, ibland skippade jag den mesta av maten och drack bara typ te. Om nätterna låg jag vaken och hade en krampande och tjutande mage, bubblar som in i… *""#$. Jag drack dessutom en hel del alkohol på tom mage… förstår själv att det inte kan vara så bra.Men vid en punkt ville magen aldrig hålla tyst, vilket gjorde det jobbigt att gå till skolan.
Senare började jag testa olika förslag och teorier om mat, mjölk och gluten är källan till alla sjukdomar, basallergi, lchf osv.
När jag slutade med all gluten och vete försvann det mesta av krampandet.
Gick på läkaren att göra allergitester på mig. Det visade att jag va lite allergisk mot nästan all föda. (?why?)
Har fortfarande magproblem, men får kramp när jag äter baljväxter, lök, gluten och alldeles för mycket kolhydrater. Min avföring är aldrig normal, antingen lös eller pluttar, dock regelbundna tider, det är bara ibland jag behöver gå flera gånger om dagen, inte ofta.
Lever just nu på risgröt och rismjölk, broccoli, sallad, cashewnötter, omega3 tillskott, mycket fisk, quinoa, hirs… ibland havregröt och havredrink… testar lite olika saker i perioder.
Symptom förutom magont är svullen mage, munsår, eksemliknande utslag på hakan och i pannan och större pluppar på ryggen som inte vill gå bort/läka, pluppar innanför och på läpparna.
-----
Vad tror ni… jag kanske borde börja med mjölkprodukter igen för o få i mig vitaminer, men jag är lite osäker, kan det vara mjölkprodukter som förvärrar allergisymptomen? Jag håller mig absolut borta från gluten. Allergipappret är inte riktigt till någon hjälp, jag måste ju klura ut själv vad jag får symptom av och inte. Det fanns inte mycket föda kvar o välja på från listan liksom..
Har inte gjort koloskopi…
Alla råd och förslag är välkommna, tack.
Låter som födoämnesallergi. Detta med utslagen. Ta bort det ifrån kosten som du inte tål. laktosfria produkter kan du äta om det är laktos och inte mjölkprotein du inte tål.
Du får helt enkelt föra matdagbok och ta bort sådant från kosten som inte fungerar.
Kom ihåg att alla saker märks inte på en gång. Äter jag laktos, så tar det 2-3 dagar för mig innan jag får symtom… Sålångsam är min normala matsmältning.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Det är väldigt svårt det här med allergi, jag har inte riktigt tänktpå att symptomen kan komma så långt efter, jag ska försöka äta ganska simpelt och se hur jag mår på det i några dagar. Tycker faktiskt magen fungerar bättre med lite mjölkprodukter, dock utan laktos för annars blir jag svullen. Tack
Har du fått träffa någon dietist som kan lotsa dig genom allergiträsket och vad du behöver äta för att få i dig ordentligt med näring?
Med vänliga hälsningar
Chess
Jup, hon sa att jag kunde det där bättre än henne och att hon inte kunde hjälpa mig mer än att skriva ut näringsdrycker, försökte skicka mig vidare till mag- o tarm men de är så sega, och just nu är jag utomlands..
ät vitamintillskott!!! tills du klurar ut det här!