Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: tips-råd
Läst 6699 ggr
[Jessica_91]
0

Illamående i 1,5 månad

Sedan jag var 16-17 så har jag av och till fått vad jag tror är magkatarr. Det har visat sig genom att jag mår väldigt illa, ibland så mycket att jag måste spy. Det brukar hålla i sig max några veckor och fösvinner om jag antingen äter lite bättre, ofta räcker det att minska på fett och utesluta alkohol, eller äter omeprazol.

Men den här gången verkar ingenting hjälpa och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har mått illa i stort sett varje dag sedan början av december och det börjar ta på mig psykiskt. 
Jag tenderar att stressa upp mig lätt och har ofta ångest men den senaste perioden har faktiskt varit ovanlig bra så jag kan inte se en koppling mellan stress och magkatarren den här gången.

Håller nu på att utesluta laktos ur min kost men det verkar inte heller hjälpa. De senaste dagarna så har illamåendet "bara" kommit på eftermiddagarna och det är ju iofs skönt att inte behöva må illa HELA dagarna längre men det är fortfarande jobbigt..

Finns det något annat som det skulle kunna vara än magkatarr? Börjar bli lite nojig och funderar på om det kan vara något annat. 
Gravtest tog jag senast idag och det visade negativt så jag är inte gravid.

[silkesnosen]
0

Du kanske ska kolla så att du inte har fått ngn bakterie Sedan är det ju svårt att veta vad du äter, för att se ngt..det behöver ju inte alls vara laktos…

[Jessica_91]
0

#1 Jag äter väl normalt, lite av allt möjligt liksom. Följer ingen speciell diet eller nåt.
Självklart behöver det inte vara laktos men det vet man ju inte innan man testat ^^.

[silkesnosen]
0

En känslig mage vill inte ha mkt fett, alkohol, lök, syra, syntetisk skit som i godis o annat. Testa dofilus på morgonen…o ät mjuk mild mat.. o rör på dig. Det hjälper!

[Jessica_91]
0

#3 Jag har redan testat det, både att vara utan de grejer du nämnt samt dofilus. Det hjälper annars men inte den här gången.. Har även rört på mig och gymmat en del. Det hjälper ofta för stunden men sen kommer illamåendet igen Obestämd

Funderar på om man skulle göra en gastroskopi bara för att utesluta att något är helt galet i magen men är lite rädd om jag ska vara ärlig. Verkar vara fruktansvärt obhagligt Förvånad

[silkesnosen]
0

Jag har gjort det o det var obehagligt, visade inte mer än att jag förmodligen hade magkatarr o sim jag vet idag IBS. Givetvis e det viktigt att gå till läkare o ta prover.

[Jessica_91]
0

#5 Vad är det för skillnad på magkatarr och IBS?

[silkesnosen]
0

Magkatarr hör ihop m stress o dåliga matvanor, men kan även visa sig som en del av symtom kring känslig mage o tarm, vilket e IBS.

[Jessica_91]
0

#7 Okej tack!

Det senaste 5 dagarna så blir det alltid värre sent på kvällen, det är inte längre "bara" illamående. Det känns frätande och bubblande i början av magen och trycker över bröstet och pulsen blir högre så jag känner den i hela överkroppen. Obestämd Har aldrig haft så förut.

[silkesnosen]
0

Låter som för mkt magsyra, Magkatarr. Stressutlöst. Prova ngt som neutraliserar o lugnar innan sänggående. Som varm mjölk, dofilus el nåt. O ät mild, typ babymat tills det lugnat sig. Ta gärna en lång kvällspromenad, så att du gör dig lugn. Tänk på att andas ner i magen o se över hur du lever….

[Jessica_91]
0

#9 Tack för din hjälp! Jag tror att (inre) stress är den största boven och anledningen till att magkatarren blir värre kan vara för att jag börjar bli deppig pga illamåendet och så blir det en ond cirkel helt enkelt. 
Jag ger det 1-2 veckor till sen ber jag om en gastroskopi hos läkaren, bara för att vara säker på att det inte är något annat skumt.

[silkesnosen]
0

Låter bra…:) Ta hand om dig!