Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 28574 ggr
hannipanni
16

Illamående, orolig mage.

Måste fråga om det är nån mer än jag som känner igen sig av det jag lider av.
Jag mår illa i princip varje dag, men med olika mellanrum. Det kommer och går lite som det vill men blir tio gånger värre om jag är nervös eller uppstressad. Oftast när ja haft mina små illamåendeattacker är jag helt plötsligt hungrig. Någon som har nån idé på vad jag kan göra? Jag har pratat med läkare flera gånger om men de säger att de inte kan hitta något "medicinskt" fel på mej. Jag kan uppleva att det blir som värst då jag är i skolan eller går i affärer. Jag har aldrig några magsmärtor utan det känns som ett litet obehag i övre delen av magen och svaljet men ett extremt illamående.

Helenaf76
0

Jag tycker det låter lite som magkatarr. Du kan ju prova receptfritt läkemedel och se om det hjälper.

hannipanni
0

det säger läkarna också, har testat omeprazol o det hjälper ibland men ibland inte, som idag hjälpte det inte alls. Var tvungen o åka hem från skolan till och med. Har du nått tips på va man kan göra för att bli av med det?

Helenaf76
0

Prova att äta något när du börjar känna illamåendet. Det kan räcka med ett kex. Undvik att dricka och äta sura saker.

hannipanni
0

okej tack för tipset! Glad

hannipanni
0

har fortfarande inte lyckats bli kvitt min magkatarr :( tycker nästan det kan bli värre när ja äter..

moeler
0

jag får periosvis samma besvär som du beskriver. För att ta mig igenom ett sådant "skov" brukar jag medicinera med novalucid och äta små mängder oftare. Mariekex är bra. De binder magsyran och det lugnar ner sig ganska snabbt. En annan huskur (som iofs inte smakar så bra men som hjälper) är att dricka ett glas vatten varje morgon som har stått i kylskåp med potatisbitar under natten. Stärkelsen i potatisen binder också saltsyran.

Lycka till!

hannipanni
0

vad är novalucid? är det något receptfritt man kan köpa? Ja har försökt o äta lite bättre o inte me så långt mellanrum, o det har blivit bättre.. ja har även testat o utesluta gluten då ja har haft besvär som tyder på det o det har faktiskt hjälpt mej mkt! har inte alls det där hemska illamåendet, utan nu kommer det när ja blir nervös eller uppstressad o då brukar det hjälpa me omeprazol.
Gäller bara o  få ur det ur huvudet också, o det är lättare sagt än gjort :(

moeler
0

Novalucid (eller det kanske stavas Novaluzid, förresten) är receptfritt och hjälper till fälligt mot magkatarr. Vill man ha något som hjälper en längre tid bör man nog ta kontakt med en läkare och få Gaviscon eller Andapsin.

Visst är nästan alla magbesvär stressrelaterade! Huvudet är nog det största problemet - även för mig. Men det brukar hjälpa att ta ett par lugna dagar och vila och att äta klokt.

Har du testat att slopa mjölkprodukter också. De kan ge völdiga besvär men det brukar nog mera vara uppsvullen mage och allmän "uppkördhet".

hannipanni
0

okej, ska köpa hem det o testa om det hjälper. Omeprazol hjälper bara ibland. Ja har pratat me läkare ett antal ggr men dom bara skickar hem mej o säger att det är tillfälligt, vilket det tydligen inte är eftersom detta suttit i i ca 4 månader.

ja jag gick in o läste lite på nätet om psykiskt illamående o allt tyder på att det är det. Så ja har ringt igen o sagt det till dom o då blev ja kopplad till en Kpt läkare som ska börja "utreda" mej nu i januari.
Jag lider av nån typ av agorafobi nu tack vare att magen är som den är så ja har mkt att jobba bort. Jobbigt är det :(

Jag har testat o både utesluta mjölk och gluten, det där suget i magen som fanns innan försvann när ja tog bort gluten men ja e inte allergisk mot något av det o illamåendet finns tyvärr där hela tiden ändå.

Stellster
0

Ser att det var ett tag sedan någon skrev här men jag lider av magkatarr. och mot magontet tar jag Zantac (lifesaver!), Samarin hjäper mot illamåendet om det har med din magsyra att göra. Jag fick nyligen Primperan utskrivet mot mitt illamående. Påverkar kräkcentralen i hjärnan och tar bort illamåendet. Ges ofta ut till folk med migrän också (som mår illa). Föreslå det till din läkare och se vad han/hon säger?

Lycka till!

Madameh
0

Illamående är hemskt. Man kan även prova varmt vatten med honung och citron om man inte får något av läkaren. Mycket magbesvär är ofta psykiskt.