Konstant illamående och värk
Som jag är redigt trött på!
Om jag är vaken 12 timmar mår jag illa 11 av dessa timmar. Jag mår illa vad jag än äter, spelar ingen roll vad det är.
Jag har ofta ont i magen - utan någon känd anlending.
Har haft olika läkare som sagt samma sak - det är inget fel. Eller ja, en gång visade det sig att jag hade äggstocksinfektion och en annan gång förhöjda röda/vita/blod-kroppar (?). Annars inget fel.
Fick en läkare som gjorde alla undersökningar som passar in på mina magbesvär, och allergitest. Allt negativt.
Väntar på en gastroskopi, men jag står fasiken inte ut. Jag vill kunna äta utan att vilja spy/spy varenda dag!
Någon som har en aning om vad det kan vara? 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Gluten eller laktos? Testa basallergikost, lev på potatismos och vit fisk ett tag?
Har gjort alla allergitetser och är inte allergisk mot något mer än laktos som jag varit sen 10 årsåldern. Så det är inte det, är noga med det.
// Lise
För trång inflammerad tarm kanske. JAg har också problem med magont och haft en lång tid, fungerar mest när jag äter flytande föda bara.
#3 Borde inte det visas på tester?
Kanske ska tillägga att jag haft såhär sen 2007 typ, alltså inget nytt.
// Lise
Äter du några mediciner?
Har du testat läkemedel mot illamående såsom Primperan, Postafen, Calma, Zofran med flera? Hjälpte det? Testat Papaverin? Omeprazol?
Med vänliga hälsningar
Chess
#5 Ja jag har mediciner. Dom jag tar dagligen är seroquel och neovletta. Vid behov är zopiclone.
Jag har inte testat något mot illamående och jag känner att det inte är någon idé heller då jag mår illa hela tiden vilket innebär att jag måste ta medicinen hela tiden. Jag vill hellre hitta orsaken. Omeprazol har jag testat utan något resultat alls, möjligen vart det lite värre.
// Lise
#6 Fast primperan kan ge en ledtråd till orsaken också. Det får nämligen magsäcken att fungera lite bättre. Och ibland kan man inte hitta orsaken utan får bara behandla symptomen. Tyvärr.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 Okej, får kolla med läkaren vad han tycker. Väntar på gastroskopin också. :)
// Lise
#8 Förresten, det kan inte vara en medicin biverkan?
Med vänliga hälsningar
Chess
Nej. Detta började 06-07 någon gång, novlettan började jag med i 08 och seruquelen 09. Dom övriga medicinerna kom också 08-09. Tyvärr. 
// Lise
Jag litar inte fullt på tester, glutenintolerans tester kan missvisa, liksom andra tester. Dessutom gör man inte tester på vad som händer i tarmen då maten slinker igenom, det är ju just DÅ som illamåendet och magontet kommer, eler hur? När man gör gastroskopin så är magen tom. Det kan vara en allergi du har som gör dig illamående, mitt tips är bara att ta några livsmedel i taget och äta dem och se om det blir bättre, sedan introducera nya ämnen om detta fungerat.
#11 Nej, som jag skrev är jag illamående 11 av 12 timmar jag är vaken. Jag äter inte hela tiden ;) Värken kommer inte heller alltid i samband med maten. Det är det som är skumt.
// Lise
Det tar dock olika tid för maten att smälta, vissa med laktosintolerans får inte symptom förrän 12 timmar efter konsumtion.
#13 Detta vet jag. Och jag är laktos men symptomen kommer relativt snabbt. Och jag undviker ju självklart laktos då.
// Lise
Det var bara ett exempel, jag menar att annan mat du äter, du kanske inte får symptom direkt utan senare, när maten når en annan del av tarmen. Har du testat en basallergi kost? Mina erfarenheter av magsmärtor är att inga läkare eller dylikt fått reda på mina problem på flera år, medan jag själv redde ut vad jag tål och inte tålde genom att äta bara några få livsmedel ( potatis och smör till en början ) och sedan lägga till flera o se hur jag reagerar. Det är svårt, men det är nog bara så du kan få reda på om ditt illamående har med maten att göra. Läkare är inte speciellt utbildade på den här frågan, det finns inte mycket forskning och oftast inga speciella rätt eller fel, det varierar från person till person. Det är bara du själv som kan känna hur du mår.
#15 Nej det har jag inte testat..
// Lise
Mår du jätteilla så det blir handikappande. Köp Postafen mot åksjuka och testa. De är verksamma 12h och man får ta 2 tab om dygnet. De hjälpte mig mot mitt hemska illamående så jag kunde börja äta normalt igen.
Är du hård i magen? Äter du oregelbundet? Hur länge mellan måltiderna, blir det bättre om du äter lite och ofta?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#17 Njae, det är olika med hårdheten. Jag äter relativit regelbundet, jag äter redan lite och ofta just pga illamåendet. :/
// Lise
Har du provat citronvatten (ljummet) bikarbonat i hounungsvatten Postafen från Apoteket och salta kex o dyl?
#19 Citronvatten, salta kex har testats utan resultat.
// Lise
Har du konstant illamående eller när händer det? Har du provat Postafen? receptfritt.
Ja du sa tidigare att du provat eller att du inte ville ta för du ville hellre veta orsaken än att ta medicin… man kan bli illamående av mediciner så fråga din läkare om du äter något som du blir illamående av.
Du kan ha allergi eller överkänslighet mot gluten/vete fastän testet gav annat. Du kan också vara allergisk mot annat i kosten. Är du orolig så ger det också illamående? är du illamående även när du tagit din Imovane (Zopiklon)??
MVH MadameH
#21/22 Nej det har jag inte testat. Illamåendet kommer efter varje gång jag ätit och även gånger utan orsak - det är välidgt ofta iallafall.
Illamåendet började redan innan jag tog mina mediciner, så det är inte dom enligt läkaren. Det tror jag inte själv heller då jag mår 1000 gånger sämre utan dom. Gluten har jag funderat på också, överkänslighet alltså. Jag är inte orolig, och Zopiklon tar jag bara vid behov, och det var typ 1 år sen nu.
// Lise
Mitt illamående går bort av Imovane en liten liten bit bara…testar det bara på kvällen…så klart. annars har kanel hjälpt. Även en mix av honungsvatten citron och ingefära. Du får testa det. Men illamående är ju jättejobbigt. Har du det dygnet runt? Det kan ju finnas fysiska orsaker också en del har npgot organ som ligger mot ett annat om man t ex har en utbuktning av en tarm eller en njure som sitter lite lite snett och skaver mot tarmen så kan man må illa, har de kollat allt inuti dig med koloskpi och gastroskopi ultraljud eller magnetröngten etc??
#24 Japp, dygnet runt. :/
Nej jag väntar på gastroskopi, men dom är så sega!
// Lise
Pröva Postafen, det är värt det om den fungerar. Du får ta två per dygn och den sitter i 12 timmar står det, 10 timmar på mig och då hade jag handikappande illamående så det satt uppe i halsen kändes det som. men den börjar verka efter 1-2 timmar (1 timma börjar man känna av bättring)
Fick Amosyt utskrivet av min VC läkare, sitter i 5 timmar, men får ta 3 per dygn, 30 minuter innan den börjar verka. Den tar man 30 minuter innan måltid. Har ej behövt testa den ännu.
Alla mina prover är på topp. Finns inget som indikerar på varför jag mår illa. Läkaren sa att man kan må illa när tarmarna stannar av.
Märker att jag har blivit illamående av Taco kryddmix och Guldfågels Chicken Kebab. Men först dagen efter jag har ätit det.
Illamående kan skapa en ond cirkel som är svår att komma ur. Det kan lätt bli psykiskt.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#26 Ska testa det! :)
// Lise
Jag börjar må illa när jag ska sova. och om jag är för trött. ha det bra tjejer!