Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: ibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 7752 ggr
[Joanna76]
0

Nödvändigt?

När jag för något tag sedan sökte läkare för mina återkommande magbesvär så sa han att symptomen tyder på IBS. Och när jag har fördjupat mig i det kan jag bara instämma. Min fråga till er är: är rekto- eller koloskopi det ända sättet att få IBS konstaterat? Jag är nämligen inte så förtjust i tanken på att behöva genomgå en sådan undersökning. Min arbetskamrat som har samma sak och gjorde undersökningen tycker att jag ska det för då har man rätt att få tabletter mot krampen man ofta har och man kan även gå kurser.

Så, finns det inget annat sätt?

Chestnut
0

I regel görs inte längre rekto- eller koloskopi för att konstatera IBS utan i så fall för att utesluta andra sjukdomar. Men tyder inte symptomen på annat är det ingen idé att plåga sig själv… Och rätt till medicin har du oavsett!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Joanna76]
0

Vad skönt Cool, ska nog ta kontakt med min läkare igen. Har inte vågat för jag var rädd att han skulle börja prata om rekto/koloskopi .

niare
0

jag har inte gjort nått sånt utan alla symptomer tyder på IBS så ställdes min diagnos

Qamilla
0

Jag kör probiotika. Dock är de i Sverige oftast för svaga (och mer än dubbelt så dyra) så jag köper från iHerb.com, se nedan. Vill du prova iHerb så använd koden: QAM939 så får du 5 dollar rabatt på din första order. Just nu har dom också fraktfritt till Sverige tom 30/11. Köper du i Sverige får du betala samma pris för 1 månad i stället för den nedan som räcker i 5 månader.

Ta 1 kapsel på fastande mage på morgonen och precis innan du lägger dig. Du kan bli orolig i magen de första dagarna men sen går det över.

http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Probiotic-30-Billion-CFU-s-150-Vcaps/19519?at=0

Har man väldiga problem med magen kan man även prova matenzymer som hjälper till med matsmältningen. Dom tar man 1 kapsel precis innan varje måltid.

http://www.iherb.com/Now-Foods-Super-Enzymes-180-Capsules/857?at=0

clswe
0

Som chestnut sa så görs de bara för att utesluta andra sjukdomar. Jag har inte behövt göra de och jag har IBS sedan 2008.

amelie1977
2

Prova ut lämplig för dig dos med probiotika, hittas lätt på tex vitapost, örtagubben, hälsokost etc, avslappning, mental balans (lugn o ro) lagom med motion, balanserad kost, undvik svårsmält mat (mkt individuellt dock) aloevera kan hjälpa, kamomillte i massor (väldigt kramplösande).

Vänligen Katarina

Annavw
0

Jag måste säga att Aloeveran gör stor skilland! Det tar ett tag för mig tog det 2 månader med aloevera innan jag kände skillnad men vilken skillnad det blev :)

http://annavw.bloggplatsen.se/

flipptess
0

Vid rekto el coloscopi ser man inte IBS men man kan utesluta andra sjukdomstillstånd-IBS diagnos får man ju ofta när inget annat fel på undersökningar /blodprover visar något sjukdomstillstånd.

[tk1971]
0

Själv har jag tvingats genomlida flera olika obehagliga undersökningar: flera rektoskopier, koloskopi och en tjocktarmsröntgen. Inga andra sjukdomar hittades så då ansåg läkaren att det bara fanns IBS kvar.

Jag har precis börjat ta Sunwic, ska bli intressant att se om det har nån effekt. Lite dyrt, men nåt måste jag göra, magen är värre än nånsin.