IBS?
Har varit hos läkaren efter att ha haft problem med magen i över 10 år från och till.
Dels så konstaterade han magkatarr och sen tyckte han mina symptom tydde på IBS (tog även blod från mig för att kolla överkänslighet mot gluten och laktos, med mera med mera) och han sa att om det var IBS så fanns det inte så mycket att göra förutom kontrollera vad man stoppade i sig och motionera för att mage och tarmar fungerar bättre då.
Som han sa, du ska inte behöva utesluta något, men äter du en pizza kan det vara bra att kompensera med lite extra grönsaker dagarna efteråt.
Nu har jag skött mitt matintag den senaste tiden och besvären är inte så jättejobbiga för tillfället.
Men finns det något extra jag kan göra? Alltså, han skrev ut bulkmedel åt mig, men finns det något annat? Har hört talas om att dricka Aloe Vera kan hjälpa?
Väntar fortfarande på provsvar så ingenting är hundra procent just nu, mer i förebyggande syfte om det finns något som kan hjälpa.
Har du provat iberogast droppar mot IBS? Finns på apoteket.
#1 Har inte testat iberogast och läste att man skulle ta det när det är konstaterat IBS. Nu är ju inte mitt hundra procent säkert eftersom provsvaren för allt annat inte kommit tillbaka än. Men om så är fallet ska jag kolla upp iberogast. Tack för svaret :)
Att äta små portioner och ofta och att inte bara äta kylskåpskallt. Utan äter du en sallad ska man helst dricka något varmt till, typ te eller varm saft eller så.
Varmt kokat vatten som fått svalna till dricktemperatur om man inte gillar te är bra att dricka mellan varven.
När min mage är orolig så är en varm vetekudde min bästa vän.
Så kyla gillar inte IBS magar.
Svart te ska du också undvika. Ört te sa min doktor var det bästa.
Sockerrik mat gör mig illamående, typ socker i teet, Startflingor med mjölk gör mig illamående, men med yoghurt går bra.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#3 Det där låter EXAKT som min mages beteende O.o
Tar flera år innan man förstår vad det ev kan röra sig om för problem.. och nu kommer jag bli diagnoserad med IBS om det inte visar några konstigheter på gastroskopin som är nu inbokad inom snar framtid.
Vetekudden är så pass använd att jag blivit beroende av den, hela tiden intill mig och ljummen är bästa för att hålla magsmärtorna i shack.
Och att man också hoppas på att INTE behöva springa på toa och det rinna som vatten efter kanske någon timmes lidande med extrema magsmärtor i mellangärdet :(
När jag var ute och gick igårkväll så var det ganska kyligt ute.. det tyckte INTE min mage om alls, kom hem och fick lägga mig med benen högt, vetekudden på magen, andas djupt och lugnt och ta en diklofenac för att snabbt få ner kramperna i magen :\
Ska pröva dricka rött te! Jag som är en rejäl tèdrickare av svart te får försöka byta kanske om jag nu ska få en dietist också som det ser ut.
Du kanske ska be och få Papaverin utskrivet för dina magsmörtor. Den medicinen lugnar kramperna i magen och därmed även smärtan. Den är stoppande.
Sedan har jag börjat med Lunelax vilket är ett pulver man blandar med vatten som drar till sig vätska och därmed både är bra mot förstoppning samt diarréer. Min mage är Grymt bra sedan jag började med detta. Får mer gaser nu, men säkert eg likamycket som förut, bara det att de gaserna kom ut med diarréerna förut, så att ha lite gaser har jag hellre än dessa kramper och dirréer.
Magen blev även bättre sedan jag uteslöt laktos helt ur kosten, äter laktosfria mjölkprodukter och läser igenom så det inte innehåller någonting med laktos. Mjölkprotein kan jag då äta och kakaosmör får man äta.
En del med IBS är istället hjälpta av att utesluta gluten, men gluten mår min mage bra av.
Äter nyckelhålsmärkt och lättprodukter, dock inte light. Äter frukt och har dragit ner på stekt mat. Micrar hellre än steker. Äter mycket kokt, kokar kyckling istället för steker. För stekt mat är sådär för magen. Wokat går däremot bra.
Men inte för fet kost heller, då blir det jolmigt och jag blir gärna illamående.
Med den kosten kan jag unna mig lite chips och lösviktsgodis utan att bli dålig i magen, vilket jag blev direkt förut.
Papaverin är de tabletter jag direkt fick utskrivna på akuten när jag kom in och hade jävulska smärtor, men fått smärtstillande i sprutform i magen när det var som värst.
Dock hjälper inte papaverinen mig, även om jag tagit dubbel dos, händer ingenting och kramperna fortlöper.. så bara härda ut tills det lugnar ner sig med "topparna" :(
Jag har också en välbalanserad kost och unnar mig då och då lyxigare mat utan problem. Men även när jag ätit "normal husmanskost" har det blivit kramper.
Har dock märkt att min mage trivs bäst också med kokt mat, vilket för alla personer är skonsamt för magen.
Har så dålig fantasi på kokt mat.. så skulle behöva ha hjälp med att komma på mer :\
Funderar också på att dra ner på mjölk/laktosprodukter, då jag märkt att kramperna ofta kommit efter en kopp varm oboy eller varm mjölk som jag brukade ibland unna mig om kvällarna.
Jo varm choklas och pannkaka är väl de grejer som gett mig känslor direkt. Medans andra har gett mig symtom 2 dagar senare, när laktosen bör brytas ned i tunntarmen, men istället jäser den.
Av gräddgrytor brukade jag få illamående när laktosen skulle spjälkas.
Jag äter mycket micrad bakpotatis (stucken med provsticka innan, 5 minuter på varje sida) men verierar rörorna. 
Gör som jag gjorde, för matdagbok, då ser man ganska snart ett mönster.