Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 8624 ggr
sudniF
0

Vad kan jag äta? :/

Vet att det är svårt att svara på och att jag säkert borde kolla upp magen, men ja ghar läkarskräck och hatar att vara ivägen och jag har varit ivägen så mycket på slutet så jag pallar inte mer just nu Skäms

Hur som, har länge haft stökig mage, är 30 + nu hade en svältperiod i ätstörnigen där jag till slut inte drack heller utan kräktes (med flit) om jag ens drack vatten.

Den är hävd och jag har ätit regelbundet ett tag nu.

Magen borde vara igång och i lag tycker jag. Men det gör ont och den är svullenliksom redan uppe vid revbenen tränger den ut i en stenhård boll. Jag ser större ut än vad jag gjorde  i v 22-23 i båda graviditeterna.

Vad törs man äta? hur gör jag, har omedicinerad adhd (och sperger) min koncentrationsförmåga är katastrof, har försökt googla runt och läsa men det mesta jag hittar är liksom undvik det och det och det. Min ångest och panik drar iväge med mig och säger mig att skit  att äta då, allt blir ändå bara fel. Förnuftet säger att det inte är en klok väg.

(yngsta barnet är mjölkproteinallergisk så den biten kan jag ju iaf)

Några tips på magsnäll mat?

JohannaEkroth
0

Kan du ha drabbats av överkänslighet mot Gluten eller Laktos?

Små portioner och ofta brukar hjälpa.

Här är ett dokument med lite info: LÄNK till PDF dokument

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lööv
0

Kokt potais med fisk ellr  lättsekt kött . Ris och stekta kyckling bitar. Lite kokt blomkål och kokta morötter med lite smör brukar gå bra.Lidels  falukorv är lacktos och  gluten fri. Man kan värma några skivor i mickron och köpa  mjölfritt potatismos. fräs lite lök i matolilja. Gluten och lacktosfria hamburagre finns i välsorterade matbutiker.

Riskakor med lite smör koktskinka och någon skiva tomat. Vatten med några droppar  alelsin eller en halv banan. Finns ochså majs knäckke att köpa utan gluten.

Mandel är snällt  för magen. har både  gluten och lacktos. Jobigt innan jag kom på det.     Men jag blev bättre sedan jag la bort gluten.

Man kan göra en god korvstroganov med  lök falukorv och champinjoner lite majsmöl och tomatpure.   Gott till ris och glutenfri pasta.

Lycka till och fråga om du vill veta mer Blossas Matte

Denna kommentar har tagits bort.
sudniF
0

Tack hörrni! jag ska ta mig tid att läsa mer senare, lite (jätte) ofokuserad nu.

Jo gluten är jag rädd för att det nog kan vara, har nog varit känslig för det förut också, men inte som nu. Jag som totalt avskyr matlagning, jippi.

Låta bli att äta ja tack, slipper jag vara så fet och äcklig också.