Less! Vad är detta?
Har i många, många år kämpat med gaser i mage/tarm. Inser nu att mycket berodde på dålig kosthållning. Varit åt det hårdare hållet vid toabesök och inte alltid regelbundet. Mycket knip och svullen mage, smärtsamt när inget kommit ut och bättre när det gjort det.
Har sedan ett år tillbaka tränat regelbundet kondition/styrketräning samt lagt om kosten till glutenfritt. I början åt jag GI-kost men sedan början av detta år helt glutenfritt. Det fungerar bra, jag mår bättre av ganska mycket grönsaker och en bra balans mellan kolhydrater och proteiner. För mycket protein fungerar inte bra då jag blir trött och suget ökar + lite trög i magen.
Det mest positiva har varit min ork och energi samt att magen har börjat fungera! Glad är jag. Regelbundet på toa och nästan inga gaser. Uppblåstheten i magen däremot kommer och går, ibland bättre och ibland sämre. So far so good men för några månader sedan hade jag en stessig period och fick magkatarr, åt Omeprazol och blev bättre.
Har fortsatt med kost och motion men nu, sedan påsk ungefär då det blev lite mer godis än vanligt (och jag äter godis max 1-2 ggr/vecka och i mkt små mängder) och lite saltare mat så har magen blåst upp sig igen. Jag ser gravid ut, har lite gaser och är till och från trög i magen även om det oftast fungerar med minst 1 toabesök/dag.
Så trist att se gravid ut hela tiden. Lite fåfäng är jag väl när resten av kroppen formar sig och magen står rätt ut. Känner att jag har god styrka i magmusklerna och klarar tuffa övningar. Hade jag varit gravid hade jag haft en jättefin mage
. Har lite ont i magen till och från men att den är trög och uppblåst är största problemet. Har inte ändrat kosten annars, äter som vanligt men har, sedan några veckor, testat att köra laktosfritt utan större resultat. Enligt blodprov är jag inte laktosintolerant, men jag vet att man ändå kan vara känslig…
HJÄLP! Någon som känner igen sig. Känner mig ensam med detta då jag ibland tycker att allt handlar om diarréer och smärta. Vet inte hur jag ska gå tillväga….
Kram här är en till. På mage och tarm adedom att man går upp ivigt av magproblem. Jag har IBs magkatarr panikångest mjölintollerans och gluten.För min dek larar jag mig inte utan kok ris koktpotatis och glyten och lactosfritt knäckkebröd.
Undvik kylskåpskall värm i mickro. Undvik även lactosfri mjölk grädde. Ersätt med cockosmjölk. i soppor och såser.
Sammarin hjälper bra och Husk. Tar en tesked i lite vatten det stabbilisear avföringen.
Jag är inte enligt röntken och blodprov mjölk intollerant. Men jag höll på att dö av lactosfri mjölk. Magen svullnande och jag hade 5-6 lösa avföringar med svimmning och svettas som en gris. totalt orkeslös efter anfallet. Ligger och stirrar i taket.
Vila och avslappning lagom motion. Jag promenerar med min golden Blossa 3 gånger om dagen. Någom hjälp. Jag hoppas. Viktnedgång får du ta sedan. Gud älskar tjock som smal och djur ochså. Gilla läget så blir magen bättre. Blossas Matte
Tack för svar.
Jag är dock inte överviktig och klarar den mesta maten bra om jag utesluter framförallt gluten. Äter jag gluten vet jag att jag får gasproblem och trög mage.
Min svårighet är att jag inte vet varför jag får problem nu när jag tycker att det blivit så mycket bättre med kostomläggningen. Jag kan aldrig säga vad som utlöser problemen så att säga, det bara händer.
Fick förklaringen att tarmluddet blir utslitet och det tar 6 månader att läka. Av mjölk och gluten. Jag måste vila magen 6 månader om jag ska slippa operera bort tunntarmen.
Dessa tarm kramper kallas IBS. Jag får det oavsett om magen är hård eller lös. Bara skomkost hjälper. Att undvika surt och sött och straka kryddor hjälper endel. Undvika stress och att dricka en kall dryck till ex. Då exploderar magen och lika så en smula gluten. Har lärt mig leva med detta efter 2 år. Och många bittra tårar.
Fråka om det du vill. Jag fick så dålig hjälp på sjukhuset att det är skamligt. Jag har själv lärt mig och forskat. Hjälper dem jag kan. Kram Blossas Matte