Dietist?
Jag har en IBS-diagnos och därmed stora problem med magen. Därför skulle jag vilja prata med en dietist. Jag bad min vårdcentralläkare remittera mig till en, men nu har jag fått brev från henne där det står att de inte kan remittera mig (pga för hög arbetsbelastning hos dietisterna).
Men nu läste jag på ett dietistforum att man har rätt att få komma till en dietist om man har en IBS-diagnos för att få individuella kostråd.
Ja, vad ska man göra? Vara påstridig och en jobbig patient?
En försiktig fråga…..
Har du varit inne på kolhydrater i Fokus? Där finns mängder med folk som blivit hjälpta med sin IBS genom att minska sitt kolhydratsintag.
Jag testade LCHF några månader och gick upp 10 kg. Det misstaget gör jag inte om.
Jag äter inte lågkolhydratskost för att minska i vikt utan för att min mage ska må bra. Vikten är en senare fråga. Märkte du ingen skillnad på magproblemen när du åt mindre kolhydrater?
Nej. Jag hoppade på LCHF-tåget delvis just pga magen. Jag hade ju hört att många kände sig bättre när de åt LCHF. Men nej, det blev varken bu eller bä.
När en kost har som "biverkan" att man exploderar i vikt så är det i alla fall för mig en anledning att låta bli den kosten. Jag har ingen lust att gå upp en massa igen när jag för några år sedan lyckades gå ner 26 kg.
Jag har varit till detist och fått lite hjälp så kanske har jag några tipps. Jag har Magkatarr IBs Gluten och mjölk intollerans.
Mjölken kan göra att man svullnar går upp i vigt. Jag fick vattniga diarer upp till 6 gånger per dygn av lactosfri mjölk. svullen och går upp i vigt.
Lite tipps av min kompis som är diet kokerska på skolbespisning och själv stomi operead för mage tarm problem.
Jag äter kokt ris kokt potatis kokta morötter blomkål lättstekt fisk eller kött köttbullar. regelbundna tider 3-4 timmar mellan målen. Bröd med lite kokt pålägg till lite the förmiddag och em. Undvik kylskåps kallt rökt och starkt kryddat ,värm i mickron. Undvik alltför surt och sött.
Använd kokosmjölk i soppor och såser. Undvik kalla grönsallader råa grönsaker.
Fråga om du funerar.
bra hjälp är sammarin eller en tesked potatismjöl utrört i ett halft glas vatten. Med lite salt. äckligt men hjälper.
Lycka till Blossas matte
Lite och ofta ska du äta.
Min vårdcentral skrev ut Lunelax till mig, både mot förstoppning och diarré och jag dricker ett glas på morgonen. Den suger upp vätska och jag blir hjälpt med normalare avföring.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Lunelax är det samma som Husk som jag har i glutenfritt bröd för att få det lite mjukare. Jag tål inte citron apelsin så jag tar en tesked husk i ett halft glas vatten blandar med lite potatismjöl och vipps så är min mage bättre.
Det är jobbigt att ständigt ha ont i magen. Tror jag kommit på en grej. min mor rekomenderade mig blåbar för att få bra ögon. Bara det att det inehåller stärkelse. kan vara vetemjöl. Blir så trött på alla kryddor medciner som inte skriver ut vetemjöl. Jag tål inte en smula med gluten mjöl utan att bli sjuk. Det är så kränkande hömmande att inte kunna bjuda hem folk inte gå ut och fika eller att kunna vara människa. Får magsmärtor och kramper och måste rusa på toa och sedan gå och lägga mig.
Orkar inte fixa det jag vill hemma för allt detta elände.
Blossa Matte
Lööv, stärkelse har jag också funderat på om det är det som stannar upp min mage och ger mig detta hemska illamående som jag får. Men Det är inte alltid och hur kommer det sig då att jag blir bra av Lunelaxen… 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Husk är gluten fritt. Medan Lunelax har citron och jag blir illamående av det. Jag har Både magkatarr och IBs gluten och mjölk allergi. Så citron tål jag ej. Husk kan man köpa i vanlig matvaruafför Ica Konsum.
Kan vara gluten eller mjölk allergi. IBS ger ju ochså endel svåra magsmärtor som man inte riktigt vet. Konstigt att de skriver ut lunelax med citron för magen. Omprasol ska ju dämpa magsyra. Och med citron och apelsin tillför man ju surt i en redan försurad mage.
Du får väl pröva dig fram. Har varit till deitist en gång och jag fick ingen bra hjälp tyvärr. Blossas Matte