Skiktröntgen av buk
Är det någon här som har gjort en skiltröntgen av mag och tarmkanalen - datortomografi.
Min läkare skickade iväg en remiss idag och jag vill bara veta hur det går till.
Gör det ont, biverkningar etc?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag googlade lite 
http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Datortomografi/?ar=True
Lycka till och hoppas allt går bra 
Kan tillägga att jag har gjort en röntgen av tjocktarmen förra hösten då de blåste in luft i tjocktarmen och injecerade kontrast via en kanyl i armvecket(?)
Man sätter oftast kontrasten i armvecket om den ska injiceras. Jag har bara röntgat och skiktröntgat lungorna men där var det samma sak, i armvecket samt att jag även fick andas in kontrast. Är väl för att det är lättast att sticka i armen. Eller nål på handen, men vanligast arm.
Jag och CT'n är väldigt bundis, tyvärr… Är det bara intravenös kontrast så får du en infart i ena armvecket (kärlen på handen är oftast för svaga) som de sprutar kontrastvätska i. Man kan känna sig varm i kroppen (och ibland som om man kissar på sig men det gör man inte) av kontrasten. Är bra att dricka lite extra vätska efteråt då kontrasten innebär en extra belastning för njurarna. Ibland får man annan kontrast också men det har jag sluppit…
En CT går relativt snabbt och smärtfritt. Det brukar bara bli några få minuter i "tunneln" för min del.
Med vänliga hälsningar
Chess
Behöver man aldrig dricka kontrast vid CT?
#5 För vissa undersökningar behöver man det, vid närmare eftertanke har jag gjort det två gånger för länge sedan. Är en liter (varit det för mig då iaf) som ska ner, smakar typ saltvatten. Viktigt att komma ihåg att kissa ordentligt efteråt eftersom man dricker mycket på kort tid…
Med vänliga hälsningar
Chess
Ja hoppas bara jag slipper dricka det där man dricker innan undersökningar för att tömma tarmarna, för det får jag inte ned.
#7 Laxabon? Det har jag aldrig behövt ta i samband med datortomografi iaf… Kontrasten är inte samma sak alls, den går att få ner betydligt lättare! (fixar inte heller laxabon…)
Med vänliga hälsningar
Chess
Ja laxabonen tror jag set är. Två flaskor á 125ml som man spär i ett glas vatten och dricker morgon och lunch och sedan en massa emellan och efter.
Men det ska tydligen finnas någon ny nu som smakar citron och enigt de flesta okej.