Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettmagkatarr-magsår
Läst 19336 ggr
JohannaEkroth
9

Magkatarr

Nu har jag åkt på en seg magkatarr.

Jag står på 20mg Omeprazol morgon och 10mg kväll.

Har ändå fått magkatarr.

Känns som om jag har en massa luft i magen, men jag kan inte rapa upp det utan det känns som det ligger ett lock som gör mig illamående och det känns som om jag har någonting i halsen/matstrupen hela tiden. Jag har ingen brännande smärta i halsen och jag får inte upp maginnehåll, men det känns som det är på väg upp hela tiden. Käbnner mig uppböåst i magsäcken liksom.

Har ständigt hunger-sug-illamående. Enda gången det är bra är medans jag äter.

Tips, råd, tack.

*ledsen*

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lööv
0

Ät lite och ofta. Kokt ris kokt fisk eller kött ett  kokt ägg lite bröd.

Drick ett halft glas sammarin. Undvik sött och surt då det förvärrar. Ta det lungt vila slappna av läs och vila och ta korta promenader.

Jag har magkatarr av och till IBS gluten och mjölk allergi. Ibland blir man trött och missmodig. Men det finns bättre stnder jag lovar. Nästa vecka kommer sommaren. Blossas Matte

JohannaEkroth
0

Tack Lööv, jag ska testa sammarin och att undvika surt och sött. Kyss

Om sammarin hjälper, hur ofta kan jag dricka det?

Lööv
0

Jag tror du kan ta det 3-4 gånger per dygn de första dygnen.  Sedan morgon och kväll. Finns anvisning på förpackningen.

Ett annat knep är en kvivs udd bikarbonat i ett halft glas vatten. Rör om och drick klunkvis.

Undvik ochså alltför fett på kvällen.  Hoppas du blir bättre Blossas Matte

JohannaEkroth
1

Tack Blossas Matte! Kyss

Tog ett glas Samarin och mådde bättre i magen efter 5 minuter. Fick rapa och sedan släppte all känsla. Så skönt. Tack så himla mycket för tipset! Kyss

[GunillaR]
0

Jag har haft mycket besvär att magkatarr i mina dagar. Det som hjälpt mig bäst är Zantac

Jag har lärt mig att helt enkelt undvika vissa födoämnen, till exempel äpple med skal, apelsiner, clementiner, paprika, lök.

Nu för tiden är det väldigt sällan att jag får känning av magkatarren och skulle jag få akut känning så äter jag en banan. Det kan göra underverk!

Vitt mjöl kan också ställa till det för känsliga magar!

JohannaEkroth
0

Gunilla - Jag är så glad idag, mina ständigt återkommande magkatarrer beror på B12 brist.

[GunillaR]
1

Så bra att du fått rätsida på problemet.

Man blir inte glad av magkatarr Flört

JohannaEkroth
0

Nej, Gunilla, det är ganska handikappande. Flört

[GunillaR]
0

Exactamento Flört

Madameh
0

Fråga efter Andapsin. Iberogast funkar bra. Liksom DIDA. sen äter man torra saker. torrt bröd kex skorpor etc. om man inte har glutenallergi eller laktosintolerans. då får man undvika mjölk och mjölprodukter.

Prova citronvatten och honung, pepparmintte. Brännässla, Naturdiet och Verum hälsofil. Lycka till.