Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 18110 ggr
mitzerl
0

Värk i rygg o mage efter måltider

Hej!

Jag har precis gått med i denna iFokus-grupp och tänkte ställa lite frågor för min mammas räkning. Hon är inte så haj på internet, så jag agerar lite språkrör för henne här.

Min mamma har i ca 15 års tid haft värk i mage och rygg och skickats runt på diverse utredningar men ingen vet vad det är. En halvtimme efter måltider börjar det hugga till i ryggen för henne och sedan går det vidare till magen. Som om man hugger ett svärd genom rygg och mage, uttrycker hon det som.Hon är sängliggandes större delen av dagarna pga dessa kraftiga smärtor och fick sjukpensionera sig pga det.

Hon har prövat lite olika mediciner, nu senast morfin och metadon, men de blev hon bara drogad av, utan att ens värken försvann.

Hon undrar om det finns någon mer i denna värld som upplevt något liknande? Eller som har några ideer på orsak/behandling…

AnneN
0

Vilket område i magen & ryggen är det hon får ont?

Jag har i många år fått attacker där jag fått ont i ryggen, mot höger skuldra/axel och huggande smärta i övre högra delen av magen, strax under revbenen.

För mig visade det sig att denna smärta berodde på gallsten och varje gång jag åt råa grönsaker (speciellt gurka, oskalad) så fick jag hemska anfall.

Så om smärtan sitter i de områden jag beskriver och det inte redan är kollat, så kan jag råda att kolla om det kan vara gallsten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mitzerl
0

Tack för svaret! Mamma har värken ungefär på samma ställe som du beskrev, men de har kollat upp att det inte är gallsten. Det är så svårt att veta vad det kan vara. Rynkar på näsan

[Fröken P]
0

men hon har väl fått en diagnos om hon fått sjukpension/sjukersättning?

mitzerl
0

Nej, hon har inte fått någon diagnos. De var tvungna att ge henne sjukersättning iallafall till slut, för hon skall ju inte behöva lida för att läkarna inte kan komma på vad det är.

[Fröken P]
0

#4  okej, ja det låter ju inte bra att ingen vet vad det är. idag är de ju väldigt restriktiva med sjukersättningar, så det är ju bra att din mamma fått den hjälpen åtminstone. stackaren. Rynkar på näsan