Magproblem ...
Jag har i över två år haft magproblem.
Fått två st kurer mot bakterien Heliobacter Pylori som orsakade magkatarr och röd magslemhinna. Haft 3 st gallstensanfall. De hittade inga stenar vid ultraljudet.
Problemen fortsätter dock. Ont vid naveln och nederdelen av magen. Även från naveln och uppåt.
Efter så pass lång tid blir man knäpp. Ska till läkaren snart igen för nya provtagningar för att ta reda på vad det är. Börjat med probiotika bakterier också för att se på förbättring. Tar Omeprazol ibland, men det lindrar inte mycket.
Finns där någon där ute som kan ha någon aning om vad det är som spökar?
Hej du är inte ensam kan jag sägsa. Jag har i 6 dagar haft fruktansvärda magsmärtor med bullrig o spänd mage samt förstoppning och illamående & har ej ätit nåt alls på 4 dagar buljong och vatten och te bara. Jag har provat det mesta i receptrfitt men det funkar inte, hur yttrar sig din magkatarr?
Kanske kan vi hjälpa varann. MVH MH
Vad skönt och höra att man inte är ensam :)
Magen bullrar, ont, ibland får jag halsbränna. När jag sväljer smakar det riktigt äckligt, muggigt om jag ska förklara på ett bra sätt. Jag är inte så hungrig längre som jag varit innan vid magkatarr.
Hur uttrycker det sig mer på dig?
Inside brus är det enda som faktiskt lindrar problemen. Har du provat det?
Vi får hjälpa varandra.
mvh
Pär
Min mage är också ett enda virr varr.
Laktosintollerans i botten och IBS, plus nu en magkatarr bara för att jag slarvat med maten.
Har kommit på att jag måste äta regelbundet minst 6 gånger om dagen ofta och lite åt gången. Gör jag inte det drabbas jag av illamåendeattacker och vattninga diarre´er.
Äter 20mg Omeprazol morgon och 10mg vid 19 på kvällen, samt Papaverin 40mg, 3 tabletter VB max 3 gånger per dag. Papaverin används vid kramp i mag och tarmkanalen genom att direkt påverka muskelcellerna i den såkallade glatta musikulaturen. Mot diarre´ och magont av denna. Den är för närvarande mitt livselexir.
Omeprazol skall ätas regelbundet, inte bara vid behov. För mig tar det 3 dagar ungefär innan jag märker bättring av omeprazolen.
Mitt avföringsprov fick jag svar på idag. Inga Heliobacter Pylori.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Varmt kokat vatten är livselexir vid förstoppnig, diarre´ men framförallt illamående. Drick det så varmt som möjligt så lindrar det illamåendet, dock utan att bränna sig.
Jag är livrädd för att Heliobacter Pylori har överlevt antibiotikan men enligt läkaren ska de vara döda och ingen Omeprazol ska behövas, men jag tog en igår och det kanske krävs några dagar till för att se om det blir bättre.
Ska man behöva leva på Omeprazol hela livet?
Kan man inte sluta när det är bra?
Det gör ont vid magsäcken och klart man blir orolig när det fortsätter att göra ont, men ska ge det en chans.
Du behöver en medecin, som skyddar slemhinnorna. Jag tror bara att omeprzol e som kol liksom eller? Jag äter Lanzo…mer långtidsverkande. Antibiotikan har säkert slagit ut de goda bakterierna, så de behöver du tillföra, dofilus äter jag..finns ju även i pillerform. Och rör dig, hjälper tarmrörelserna.
HEJ IGEN
Legat sen sist jag skrev 2/1 och inte ätit förrän den 20/1 mitt riktiga mål mat på en månad. Sen varit till VC tagit prover hade hög sänka då feber och förhöjda vita blodkroppar. pekade på en tarminflammation men inte mer. Har ätit buljong fil messmör mosad morot fruktsoppa te och sparrissoppa under månaden 3 ggr om dan per dryck för att inte skada tarmen mer. Men började alltså den 20/1 med mat (dock mosad) men avföringen blev som vanligt trög med blod och slem fast mer åt det gelélikn hållet blodet var ej förskt. så infl. måste komma från högre upp i tarmen? Sen har jag tagit Omeprazol Pantaloc och Papaverin.
Men nu sen 10 dar ätit medicin jag fick av läkaren sist som heter Andapsin. Ska vara mot magsår. Den skyddar tarmen och ligger kvar länge. Så man kan äta.
Har ni provat det? Känns iaf mycket bättre än sist jag var dit. MEN jag hade nåt som heter högt Calprotectin vilket pekar på en tarminflammation…Jag tar även Iberogast som botar uppblåst mage. Har oxå hjälpt. SEN kommer vi till den goda drycken jag provat som har hjälpt otroligt mycket. Den heter PROIBS. Det blev otrolig skillnad. Så har provat det 7 dagar. Någon mer som testat det? GOOGLA om ni inte hittar allt. kramis
#7 Du har inte Crohns? Det är en inflammatorik tarmsjukdom som går i skov.
8. Hej Hur vet man det? Läkaren säger ju bara tarminflammation. Har man väldigt trög mage då? Vid Crohns? och blod i avföringen?
Magen blåser upp efter mat. hungerskänslor mestadels hela tiden nästan men bättre efter ätit kex elelr rån. typ. ja nåt som lindrar. haft det i mer el mindre 30 års tid. Suck.
Fick också svar på att Helicobacter Pylori dött av antibiotikan.
Jag åkte in på akuten för en månad sen på grund av enorma koliksmärtor som jag hade haft flera gånger innan. Då hade jag haft enorma smärtor och så frossade jag. Förstoppning. Dock hjälpte aldrig laxermedlet utan det tog 3 veckor efter det innan det kom igång i samband med kalciumtillskott så slapp jag koliksmärtorna iallafall.
Min läkare trodde det var gallblåsan men inte den gången.
Sen efter måltider bubblar magen, det kör runt, gör ont vid mellangärdet. Omeprazol biter inte längre så det har nog inte med magkatarr att göra mer. Förstoppning kan öka magsaften också och jag är typ alltid förstoppad tyvärr från och till.
Nej du är inte ensam. Har haft problem med min mage sedan jag var liten. Vet att det är något jag äter men jag har inte kommit mig för att gå till läkaren än som kan ta prover. Känns som om jag inte kommer att bli tagen på allvar med mina besvär.