en stinkande kris
Ibland händer det att jag får jätteont i magen och då mådte jag RUSA till toan för att inte råka få avföring i byxan, och sedan får jag ont i stjärten. Det händer i-2 ggr i veckan och jag är SÄKER på att jag äter normala saker. Är det någon annan som har detta eller vet hur man får bort det?? En liten annan grejimojjjs bara, varge gång jag ska sova så känner jag mig jättespyfärdig och spatserar runt i huset. Och varge gång så slutar det med att jag somnar runt kl. 1. Jättejobbigt. Tips?????
Jag känner igen mig jättemycket i dina symtom.
Är du allergisk mot laktos?
Äter du regelbundet, frukost, förmiggags-mellis, lunch, eftermiddags-mellis, middag och kvällsmål och små portioner?
Är du rädd för att kräkas och så vet du med dig att du blir illamående när det är dags att sova?
Är du född år 2000, då kan jag berätta för dig att när jag var i din ålder så hade jag samma problem med illamående. Fast jag kunde börja må illa på dagarna också när jag var ensam och tänkte en massa på det, för jag var livrädd för att kräkas efter att jag hade varit magsjuk och tyckte det var jättehemskt, för jag fick knappt någon hjälp och tröst av mamma…
Idag är jag 30 år, och min läkare säger till mig att dels är jag laktosintollerant, så jag ska inte äta saker som innehåller laktos (mjölksocker) och sedan så har jag IBS = känsliga tarmar och är jag stressad, rädd, nervös, orolig, så sätter genast magen igång och bråkar.
Min mage mår bäst av att äta lite och regelbundet och sedan har jag några mediciner jag äter för att amgen ska bli lugn.
Varmt kokat vatten är bra att dricka när man har detta illamående, det lugnar ner magen. Försök sutta på en mugg kokat vatten när det svalnat till dricktemperatur även fast du mår spyilla, ta bara pytte pytte lite åt gången i munnen.
Varmt vatten har blivit min medicin sedan läkaren tipsade om det för en vecka sedan.
Det finns en massa mat man ska undvika när man har en känslig tarm.
Ört-teer är bra att dricka, grönt te ska man vara försiktigare med, och likaså svart te och kaffe. Ja läkaren sa mycket saker som man skulle vara försiktig med.
Men framför allt är det nog bra att du berättar hur du mår för dina föräldrar så att de kan hjälpa dig. Jag skämdes jättemycket i din ålder för mina problem med magen och jag hatade att åka bort och äta för jag visste att jag skulle bli sittande på toa i flera timmar. Och bara för att jag oroade mig så, så blev det ju så… Min oro satte igång magen. Men att berätta för någon hur man mår kan kännas lugnande och ofta mår man bättre av att få dela sin oro.
Har du ont i magen innan du får diarre´? Bubblar den? Krampar det i magen? Svider? Eller kommer trängningen plötsligt, utan förvarning och det är därför det är svårt att hålla sig?
Har du mycket gaser i magen när du har diarre´n? Pruttar det och skvätter mycket när du bajsar eller rinner det bara?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Hej du, det låter som om du har lite mkt magsyra på kvällen, då kan det förstärkas när du ska sova. Om du tål dofilus eller varm mjölk, så lugnar det o neutraliserar. Fungerar för mig. Jag har IBS.
Ät lite bröd oxå, suger upp.
Rör på dig, en promenad tidigare på kvällen, för att få utr stress ur systemet.
Pröva att stärcka på dig när du ligger ner. Ligg platt på rygg, sträck exempelvis höger arm ovanför huvudet, utefter golvet så långt du kan, samtidigt, som du sträcker vänster fot bort från kroppen, utefter golvet, så långt du kan. Det stretchar magmusklerna o hjälper!
Prata oxå med dina föräldrar!
#2 jag är glutenalergiker, jag kan inte äta gluten. Hmmm, jag äter frukost, oftast gröt eller flingor och mjölk, skollunch, middag, oftast ris och olika kött, fisk, kyckling, tar en glutenfri chokladmuffin efter maten. EN chokladmuffin är okidoki, äter jag mer än en chokladmuffin, ja då sitter jag resten av kvällen ihopkrupen i soffan och koncentrerar mig på att INTE SPY, INTE SPY, INTE SPY… Jag är livrädd för att spy, mitt livs största rädsla. Jag är räddare (ironiskt nog) att spy än att sverige ska råka i krig med hela världen :-O jag vet om jag kommer att bli illamående om jag ska sova för att jag känner en grejsimojs i låren och armarna… Mina föräldrar är jättesnälla mot mig :-) De älskar mig verkligen :-D
#3 tack för tipsen :-D
jag är ochså gluten alleriker och jag tål inte mjölk. Jag blev rekomenderad glutenfri mjölk och höll på att dö av illamånde och lösa avföringar. Fick D vitaminbrist så jag måste äta klak och b12.
Choklade inehåller mjölk. Skummmjölkspulver finns i nästan allat gluten fritt till och med mjöl. Så sortera bort detta så blir du bättre.
Gluten skadar den del av tarmen som ska ta upp lactos hårt stekt grillat och starka kryddor. De flesta kryddor utom Herrbamare inehåller vetemjöl. Så det har tagit mig 2 år att klara av att leva.
Man måste kolla själv vad man tål inte lyssna på andra.
Socker skapar smärta i tarmen. Frukt går bra vindruvor banan kivi och avokado mår jag bra av.
Hoppas det kan hjälpa lite på vägen. Då tarmen läkt efter cirka 6 månader utan gluten kan man pröva lactosfri grädde
Sköter man inte gluten blir det till slut stomi. Lycka till kram Blossas matte.
(har bara läst ts) sån där var jag med hela vintern. provade sen laktosfri kost, blev bra efter 1,5 dygn! men trots detta så visar blodprov på laktos negativt.. men jag kör laktosfritt nu och har inte varit så bra i magen på flera år