IBS och LCHF-kost?
Hej, jag har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på!
Jag har troligtvis IBS C (C= förstoppningsvarianten, kommer eventuellt få min diagnos imorgon) och tänker då dra ner mer och mer på kolhydrater så jag är helt ''fri'' 1:a Maj.
Nu är det så att jag är överkänslig mot en massa saker;
Mjölk, ägg, havre, råg, exotiska frukter, vanilj, majs, tomat.
Inget av dessa visar på allergi, alltså över 100% på skalan, utan det är över 0,35% som är gränsen till överkänslighet, att man kan reagera på det. Det högsta %:en är mjölk, på 0,59% och havre strax därefter.
Nu har jag tänkt börja med LCHF, ta bort alla kolhydrater för att se om min svällda mage blir bättre. Men är det dumt att börja äta mjölk och sånt igen? Just nu äter jag sojaprodukter, men det innehåller socker som man ska undivika vid LCHF. Det är dock det enda socker jag äter, jag äter inte godis, fikar aldrig.. På kalas äter jag frukt (vilket jag måste sluta med som LCHF:are) men får byta ut det mot bär helt enkelt! 
Så jag behöver tips om vad jag ska göra?
Ta bort ris, potatis, pasta och sånt vill jag göra (visst är det gott, men jag klarar mig!) men det är just mjölken jag är nojjig över.
Försöker även gå upp i vikt!
Glömde lite saker…. ;)
Jag har gjort 2 gastroskopier och 1 koloskopi - allt ser bra ut, de hittar inget fel. Jag har varit till Kvinnokliniken för att kolla om jag har endometrios (har mensvärk ca 2 dagar/månad men det värsta är ägglossningen! Den gör FRUKTANSVÄRT ONT!!) - men allt såg bra ut även där.
Han som gjorde skopierna tror jag har IBS - samma sak med hon som skickade remiss dit (Öron-Näsa-Hals) och han på KK.
kram för liknande sjukdom. Jag använder cokosmjölk finns i burk på mataffären. Den ersätter både mjölk och grädde.
Är regelbundet och inte kylskåpskallt. Värm i mickron. Jag fick rådet av min dietist att bara ära kokta grönskaer rin och potais fisk och kött. Inga starka kryddor
Jag tål inte häller ägg mjölk gluten inte havre har magkatarr Ibs och panikångest. Det tar cirka 6 månader för magen att läka och då bör man ära skonkost. Tills den läker Magen svullnar vid sterss allergier och det får man ta en annan gång. Labbar man med det man inte tål så blir det till slut stomi opration. Det vill inte jag. Därför tänker jag på min mage med sammarin husk och kokt ris och potatis. Kram och god bättring Blossas Matte
Gud älskar tjock som smal.
Man kan ju tänka, att inget behöver vara svart eller vitt. Om du mår bra av frukt, och inte är diabetiker eller sockerberoende, så visst kan du äta frukt! Fast inte ett halvt kilo om dagen.. Stenåldersmänniskan åt frukt och bär i säsong. Många klarar att äta rotfrukter, potatis, frukt… en del är jättekänsliga för mjölkprodukter och äter bara smör ifrån mejerigruppen.
Att utesluta så mycket som möjligt är det många som tipsar om. Att exempelvis äta enbart kokt fisk och smör i några dagar eller en vecka, för att sedan lägga till ett livsmedel i taget.
Jag antar att du har hittat till Kolhydrater? Där finns många inlägg om IBS och andra magbesvär! Rekommenderar dig att titta där
Nu har ju jag den lösa varianten av IBS och vet inte om samma saker fungerar för den hårda typen. Koffein sätter fart på magen, likaså kryddor. Paprika och lök är svårsmält. För att inte tala om majs! Men det är ju ett spannmål, så det ska vi väl undvika ändå på grund av sockermängden.
Har du provat kokosolja?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Trodde koffein var stoppande? Eller iaf te…. Hmm, jag tål inte tomat så bra och använder ajvar till köttfärssås, korv stroganoff, osv… Kanske därför jag blir så svälld i magen - för det är ju typ paprikapuré… 
Nopp, vad använder man det (kokosolja) till?
Är det stoppande på dig?
Om jag har börjat bli dålig i magen, eller är inne i ett skov, så får jag alltid springa på toa när jag druckit te. Det sätter verkligen fart.
Hahaha, ajvar är alltså paprika? Seriöst? Jag har aldrig vågat köpa det för jag har fått för mig att det är nån slags fisk 
Tänkte kanske på piggvar…
Kokosolja har många användningsområden. Den lär vara det ideala stekfettet eftersom den tål upphettning så bra. Den är fast men blir flytande vid ca 30 grader. Många tycker att deras mage fungerar bättre när de tar någon matsked dagligen. Kokos är dock laxerande, så man får vara försiktig i början och känna efter. En del menar att de blir piggare och mår bättre psykiskt av att äta det.
Det mättar bra och är gott att ha i te. Eller kaffe, om man nu dricker det. Om man rör om så blandar det sig men annars ligger det som en hinna ovanpå
Man kan också smörja in sig med den. Bra på eksem och andra problemområden. Självklart ska den helst vara kallpressad. Finns både med och utan kokossmak. Och blanda för allt i världen inte ihop den med det härdade eländet i silverpaketet
Kluring om Ryssland
Ha ha, det var den i silverförpackning jag såg framför mig!
Är riven kokos också laxerande eller bara kokosoljan? Kanske skulle äta lite då (riven alltså)…
Finns det i vanliga matbutik, eller på i större - Ica Maxi eller liknande?
Jag brukar ha rapsolja på maten, då borde man ju kunna ha det med denna också - för matsmältnings skull…?
Jag såg förresten tråden inne på Kolhydrater också så jag förstod att du hittat dit 
Kanske ska du också läsa in dig lite på GAPS-dieten? Den verkar intressant.
Riven kokos - jadu, jag vet inte! Kokos är ju alltid kokos
Fast jag brukar ibland köpa kokoschips, finns i lösvikt på vår ica kvantum, och de har ingen laxerande effekt på mig medan kokosoljan kan ha det!
Jag vet faktiskt inte om de finns på de minsta matbutikerna men de ska finnas på Ica Supermarket och Kvantum åtminstone och såklart Maxi. Finns lite olika märken. Sedan har vi också Life-butikerna, de har Cocosa. Annars gillar jag Renée Voltaires kokosolja, tycker den är jättegod 
Man kan också använda det (smaklös) i fröknäcke!
Det går säkert bra att använda som smaksättning. Eller i te eller kaffe efter maten. Eller bara ta en tesked vid behov. Eller om du får extremt sockersug. Det känns som att äta mjukt stearin, men det går ner 
Kluring om Ryssland
Ja, jag frågar typ samma sak i båda…
Kokoschips lät gott! Är det bara kokos eller en massa annat också? Ska kika idag då vi ska till en större ICA-butik än i vår lilla stad..
Ska även kolla efter kokosolja.
Hmm, smält stearin lät ju gott… haha! Dricker inte te så ofta (eftersom jag blir ännu mer hårs av det) men när jag väl dricker ska jag testa.
Det är bara kokos
Det är som smala bitar av kokos. Inga konstigheter!
Jaha men då har ju te en annan effekt på dig än på mig. Märkligt, det är ju många som säger att koffein sätter fart på magen. Så ur det perspektivet är rött te och örtte bättre.
Detta är ju en smaksak förstås, hur man uppfattar olika smaker. Personligen så tycker jag att Kung Markattas kokosolja smakar vedervärdigt, den smakar stearin! Tror jag. Den har säkert samma välgörande egenskaper, men det tar ju emot om man vill ta bara en sked rätt upp och ner - då är det trevligare med god kokossmak 
Kluring om Ryssland
Köpte Kung Markattas kokosolja (var typ 150kr billigare än ett anant märke som fanns!!
), och det luktade sååå gott då jag öppnade burken - men smakade mindre gott, men det gick ner! Har det i varmt vatten med lite linfrön i just nu, känner mig såå uppsvälld och hoppas det kan hjälpa magen på traven lite.
Kände dock lite i halsen direkt, det kliar som bara den! Undrar om jag inte tål det? Har ju ätit kokostoppar, godiset Co-Co, och sånt förut då har jag inte känt nåt…. 
Haha, det blev Markatta ändå alltså 
Tar du både linfrön och kokosolja så borde det ju sätta fart på magen! Båda har laxerande effekt.
Kanske det är så? Det låter märkligt om du tål annan form av kokos, tycker jag! Men jag är iofs ingen allergi-expert.
Vad händer om du stryker på lite på armen då?
Kluring om Ryssland
Det kliade kanske 15 minuter men sen gick det över! Fick pina i mig ''drickan'' - men om det var för kokossmaken eller linfröna vet jag inte. Får nog testa med te nästa gång och inte bara varmt vatten.
Vet inte om det berodde på drycken eller inte, men imorse behövde jag inte ta i vid ''nr 2'' utan det kom av sig själv! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att det kliar torde väl vara en slags reaktion, om det nu handlar om överkänslighet eller allergi vet jag inte? Men det kliar inte på mig iaf, varken i halsen eller på huden 
Hur är det med kokosmjölk då, kan du äta det? Fast om du är allergisk kanske det är dumt att testa…
Kanske kan det ha inverkat, det är klart att det har betydelse vad man stoppar i kroppen, även på det utkommande
Många som börjar med lågkolhydratkost berättar hur de fått bättre toavanor. Detta med att göra nr 2 dagligen är faktiskt inte "naturligt" om man ser till hur stenåldersmänniskorna hade det. Utan det kan komma mer sällan. Och sedan hade de en mer naturlig sittställlning också, som är gynnsam. Haha det finns faktiskt en som lär ut hur man ska sitta. Ska se om jag hittar länken!
Kluring om Ryssland
Tror inte jag druckit kokosmjölk… Ha ha, ja det var ju en annorlunda video… 
Igår ringde min läkare och gav mig diagnosen IBS-C. Fast nu inatt och under förmiddagen skulle man kunna tro att det var -D istället… Fy 17 vad dålig jag varit!!
Förstår inte hur man kan vara uppsvälld i magen samtidigt som man är kass i magen…
Ja haha, kanske inte en sån video man tittar på dagligen
Kokosmjölk brukar man nog mest använda i maten, istället för grädde ungefär. Vanligt i thai-mat. Fast det finns kanske folk som dricker den också, vem vet 
Kluring om Ryssland
Är kesella bra som LCHF-kost? Kikade idag när jag handlade och det fanns en del kolhydrater i.
Oj jag har ingen aning. Jag har köpt kesella en gång för längesedan då jag testade att ha det i saffransdeg.
Tittade nu vad Arla skriver om kesella vanilj, och det var ingen höjdare kanske. Socker 12.5%! Vatten, majsstärkelse, förtjockningsmedel, färgämne och konserveringsmedel - låter det gott?? 
Tacka vet jag naturell yoghurt, grädde och creme fraiche.
Finns folk som gör egen yoghurt och creme fraiche. Folk som följer GAPS-dieten. När man lyckas fermentera livsmedel naturligt så ska det tydligen vara extra välgörande för magen.
Kluring om Ryssland
Hör så många som äter det, tänkte om det var nå gott…
Kvarg då, har du ätit det? En på jobbet brukar äta det med päron och kanel till. Ser jättegott ut! Men eftersom jag nu fått diagnosen IBS så håller jag mig borta från fibrer = inga mer päron! 
Dofilus eller onaka. Några skedar kan återställa magbalansen.
Mitt knep har varit att balansera upp IBS och Magkatarr. Husk har visat sig vara bra för min mage. Det finns på apotek och livmedelsaffärer. Det är linfrö skal och det har bra efekt på både lös och hård mage. Det är naturligt och man har det i gluten fritt bröd för att få det saftigt och inte som en skosula.
Sammarin brukar fixa en orolig mage och novalokol.
Kokt kött och kokt fisk kan vara bra kokta morötter. Med lite margarin.
Det tar cirka 6 månader innan en sliten trm läker. Kokt ris är läkande. Och potatis. Hitta balansen igen. Lyckas till. Blossas matte
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kvarg har jag nog faktiskt inte ätit. Inte som jag vet åtminstone. Kanske i någon anrättning som jag blivit bjuden på någon gång
Skulle starkt avråda någon från att äta margariner, eftersom de är kemiska och starkt inflammationsskapande.
Kluring om Ryssland
Husk och fiberhusk, är det samma sak?
Fiberhusk är malda psylliumfrön och husk är frön med skal på.
Kluring om Ryssland
Aha okej, men det är av psylliumfrön båda två?
Imorse började jag min frukost med omelett, fast jag tog så stor stekpanna så det blev bara pannkaka - eller möjligtvis äggröra av det hela… ha ha!
3 ägg, matlagningsgrädde (istället för vatten, som det brukar stå att man ska ha i omeletter) purjolök, skinka, salt & peppar - tillsammans med 4 skivor bacon. GOTT! Och magen har inte strejkat än iallafall. Har lite ont i huvudet dock, men det hade jag igår kväll också (åt försent)…
Ja det är de
men ena som sagt med skal på, och de går inte lika bra att baka med t.ex.
Klarar du inte av vanlig grädde? Det blir godare och mättar bättre 
Kluring om Ryssland
Vad är vanlig grädde….?
Finns det inte bara visp och/eller matlagningsgrädde….?
Äter du majonäs och/eller bea?
Kikade i butiken idag då jag handlade, och de innehåller ju bla. socker..
Haha, tänkte inte riktigt på vad jag skrev kanske.
Jag syftar på vanlig vispgrädde, alltså inget med neddragen fettprocent och tillsatser. Kaffegrädde är väl 10% eller nåt? Vispgrädde är 40%.
Jo jag äter majonnäs och bea. Inte så jätteofta dock.
Kluring om Ryssland
Okej, tycker nog vispgrädde passar bättre till efterätter, kaffe och matlagningsgrädde… ja, till mat! 
Oki, ja smaken är ju som baken! 
Testa kokosgrädde om du vill ha kokossmak!
Kluring om Ryssland
Appropå kokos… den där kokosoljan jag köpte spyr jag nästan av bara jag tänker på den! 
Igår var 1:a dagen med LCHF-kost och jag mår jätteilla, vet inte om det är allt fett eller inte. Sitter och försöker dricka te, men det är så äckligt utan nåt sött i…. ''får'' man ha honung? Har köpt Setvia med det innehåller 100 kolhydrater/100 gr….. 
Vad i LCHF-kost kan hjälpa mig mid IBS (-C) mage mot förstoppning?
Jag äter linfrö dagligen, men det är tydligen fibrer och det ska jag alltså låta bli….
Undvik lök straka kryddor. Fibrer finns i mandel vindruvor och knäckebröd om du tål det.
Lacktos ger svullen mage likson IBS. Lyssna på din kropp din mage och ät det du mår bra av till ex kokt potatis morötter fisk tonfisk i vatten och lite kokt ris. Blomkål och mörötter brukar gå bra och diliketess bröd brukade funka för mig innan jag fick gluten.
Jag klarar inte av LCHF min mage klarar inte stekta ägg till ex stekt kött eller ärtor böner osv. Ris och potatis går bra med lite bregott utan mjölk.
Sammarin lindrar uppkördhet. Jo min vetrinär rekomenderade en matsked solros oilja till valparna då de var hårda i magen.
Kanske kan det lindra lite med lite bregott i potatismoset.
Lycka till . Kan vara gluten Hoppas du får svar kram Blossas Matte
Jadu jag har inget att tillägga faktiskt som svar på #30, då jag ju snarare har den lösa varienten av IBS.
Nu har jag gjort en nystart med kosten sedan 7 dagar och min mage har funkat över förväntan!! Ett bakslag en kväll hittills men det är allt. Nu ska man ju inte ropa hej förrän man har öppnat munnen 
men det känns jättebra just nu. Och inte uppsvälld och spänd alls. Men som sagt så har jag den lösa varianten. Kanske går det åt andra hållet nu??
Linfrön är det som de brukar prata om ju. Och fiberhusk, som man kan använda i pannkakor/våfflor a la LCHF och i bakning. Vattenlösliga fibrer kanske? Typ frukt. Inte LCHF men om du mår bra av det så finns det inget som hindrar dig.
Kluring om Ryssland
Nu är magen bra igen… *peppar peppar* Tror min dåliga och uppsvällda mage beror på allt LCHF-bröd, med massor av linfrön, som jag bakade i Fredags och åt…
Ska endast äta bröd på helgen har jag bestämt nu - 2 skivor/1 bröd till frukost eller mellis! 
Det råder väl lite delade meningar om linfrön i LCHf-kretsar. Frön har kanske inte någonsin varit del i människans naturliga föda. Men det har en raspande effekt på tarmarna. Ungefär som sandpapper 
Googla lite på det så kanske du blir lite klokare. Vissa förespråkar det, andra inte.
Kluring om Ryssland
Jag har ju IBS-C så jag ska ju låta bli sandpapper-mat…
Men vad ska jag då äta som håller magen i form…? Äter blåbär till grekisk youghurt.. men mer saker borde väl finnas?
C, det är den hårda varianten va? Det är ju just till hårda magar som det tjatas (från livsmedelsverket och dietister och läkare) om att det är viktigt med fiberer, för att få fart på magen. Och vid lös mage så sätter det ju ännu mera fart, så det blir ofta katastrof
Eller har jag missat något?
Vad menar du med "håller magen i form"?
Kluring om Ryssland
Japp, den hårda varianten. Fast jag äter ju LCHF och äter inte vetekli, och sånt…
Kanske du inte behöver något särskilt för att "hålla magen i form" om du tagit bort gluten, stärkelserik mat och socker ur din kost? När magen får det som den kan arbeta med?
Du skrev i första inlägget att du planerade att bli helt "fri" ifrån sådana kolhydrater vid 1:a maj. Har du kommit dit nu? Märkt några förändringar?
Kluring om Ryssland
Jag åt LCHF 1-5 eller 6:e Maj. Men eftersom vi var i Grekland och jag såg allt gott som sambon åt som jag inte ''fick'' så fuskade jag - vem vet om jag nånsin har möjlighet att smaka just 'den' maten igen? LCHF kan jag börja med närsomhelst kände jag… Så i 2 eller 3 dagar åt jag vanlig mat igen och sedan 9 Maj har jag ätit LCHF igen… 
Har ganska ont i huvet, men har läst att många får det. Näe, egentligen vet jag inte om jag behöver nåt för magen.. eftersom jag tränar/rör på mig väldigt mycket och dricker mycket vatten, så kanske jag inte behöver nåt mer…?
Jag vill vänta någon vecka med att se om det blviit någon skillnad - nu var jag ju kass i magen också…
Har inte hunnit känna efter riktigt, men första ''omgången'' så kändes det bra!
Jaha, jag förstår! Passa på och njut av de lokala delikatesserna
Jo det är ju så att varje omställning av kosten som man gör påverkar en, det vore konstigt annars. Hjärnan ska hinna med och så var det magen också, det tar några veckor för "maginnehållet" att bytas ut med nya celler och bakterier. Och resterna av gluten sitter kvar i ett halvår! Så du kan tänka dig vilken läkningsprocess vår kropp kan utföra.
Kluring om Ryssland
Jag äter själv lite liberal LCHF för hälsans skull, men en stor vinst för mig har varit att magen blivit så snäll. Aldrig gasig, och perfekt konsistens på det utgående. Jag har dock märkt att jag kan bli hård när jag äter fiber (t.ex bakat bröd på profiber) . Jag har inte testat att utesluta olika fibersorter då kag inte direkt lidit av det, men fiber är helt klart uppstoppande för mig (lchf och annars med). Linfrö och fiberhusk blir ju mer som gele så det brukar ju dock fungera bra. Men är magen bra i övrigt och inte får något den ogillar borde det inte behövas. Prova att utesluta vissa produkter under en tid så märker du ju hur det blir :) Ang besvär så försvinner mycket vatten med de sista kolhydraterna i kroppen, drick ordentligr och ta lite extra salt. Om man trappar ner på kolhydraterna istället för att göra det radikalt så brukar man slippa mycket sådant.
Hakuna matata!
Just pofiber har jag inte köpt hem inför bakning, just för att det var fiber. Har endast använt mandelmjöl än.
Jag trappade ner inför 1:a Maj.. sen åt jag LCHF i ca 1 vecka, sen åt jag ''vanlig'' mat i 3 dagar under semestern och sen slutade jag direkt och började med LCHF igen… Kanske därför jag har sådan huvudvärk sedan jag började igen - för att jag slutade tvärt den 2:a gången…?
#42 Är magen som den är bör du nog hålla dig borta från profiber. Att tänka på är att det är även fiberhusk, även om det blir gele. Vissa kan reagera även på det lilla. Det låter troligt att det är att du slutade tvärt andra gången, 3 dagar räcker gott och väl för att få fart på "kolhydratdriften".
Hakuna matata!
Jag tror det jag med, att kroppen vande sig lite med kolhydrater igen. Fast nu har jag ätit LCHF igen i 8 dagar, och huvudvärken börjar försvinna.