Husk vs. Fiberhusk??
Igår var jag till dietisten, fick då tips att blanda husk i vatten, dricka upp det, för att få ordning på min IBS-C-mage.
Men nu undrar jag om det går att göra med denna eller om det är detta hon menar… Jag sa att jag har fiberhusk (länk 1) hemma, och hon sa att ''det kan du använda''.
Men är fundersam iallafall… Nån som vet säkert vad som menas??
Det är psyliumfrö du ska använda, och de heter lite olika mellan tillverkarna. Det finns i dyra kapslar på apoeket, eller så tar du bara din vanliga fiberhusk! "Bara" husk är hela frön, fast det är ju betdligt godare att blanda ut enbart skalen än att svälja hela frön.
Hakuna matata!
Känns lite dumt att äta/dricka fiberhusk (typ som att blanda vetemjöl och vatten och dricka - det är ju båda en bakingrediens - enligt mig) men jag testar! 
Det är ju som att man skulle ta linfröskal, det är det geleiga man vill åt!
Hakuna matata!
Det där var som att dricka tapetklister eller nåt… hua!
Vet du vad de där tabletterna/kapslarna heter….?
Är de lika bra det jag nyss drack?
Det är exakt samma sak, bara att de ligger i kapslar. Enklast är nog att svälja fiberhusken på/med något, och sedan drcka ett stort glas vatten till. Yoghurt är ju standard annars men det är kanske lit dumt med IBS.
Hakuna matata!
Äter endas grekisk youghurt om jag äter det, och det är ganska tjockt så det sväller nog inte så mycket. Vet du vad kapslarna heter?
Prova att lägga lite på den yoghurten, eller annars kanske lite äggröra? Det sväller i magen om det finns ordentligt med vätska så det är ingen fara. Som sagt drick vattnet till istället.
Hakuna matata!
jag fick ännu mer ont i magen av lunelax för det är apelsin i det. Jag tar en tesked Husk i ett halft glas vattem med lite salt. Jag tar det vid behov. Och tänker bättre än gastroskåpi i allfall.
Probimage tycker jag hjälper bra. Det fixar tillbaka magbalansen. Har IBS magkatarr gliten och laktos intollerans. Magen är oftast ett enda bubbel.
Men husk hjälper bra. Lycka till Blossas Matte
Idag gick det bättre att få i sig - blandade med Grekisk youghurt och rörde ihop det av ''saften'' från bären jag hade till.
vad gör husk för nytta för magen?
Bra om man är förstoppad, jag har IBS-C.
Är det inte samma sak i båda paketen som du länkat till? Bara olika utseende på förpackningen?
#12 okej, jag har också ibs, men kör inolaxol, får den utskriven på recept. den funkar bra!
Har du också -C ?
Vad är det?
nu googlade jag.. inte visste jag att man grupperar ibs idag? då är jag väl en -M då
inolaxol är för både förstoppningar och diarré.
Inolaxol på fass.se
Aha okej, jag man lär sig nåt nytt varje dag!
Jag är -C, men ibland
blir kroppen konstig och blir den totala motsatsen…