Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: magkatarr-magsår
Läst 9087 ggr
HannaM
1

Om att vara less

Oftast när jag kommer in här så får jag rätt bra perspektiv på mina egna problem och inser att jag har det rätt bra ändå. Jag har inte stomi, jag bajsar inte blod och jag mår inte konstant illa. Behöver inte äta starka mediciner eller besöka sjukhus med svåra magsmärtor.

Men idag tänkte jag få tycka synd om mig själv en liten stund för jag är så less och så ömklig för tillfället.

Jag tål inte stress. En vecka med mycket som händer och en helg utanför rutinerna med folk, kunskapsinhämtning och prov. Fel mat, fel säng. Min ibs-mage vill inte riktigt vara med då. Magkatarr som ett brev på posten. Så nu sitter jag här med en mage som är svullen och stor som en överpumpad fotboll, en känsla av att maten står upp i halsen bara av att äta hälften så mycket som normalt, lätt illamående och frekventa svavelsmakande rapar.

Jag är trött och less för jag skulle så gärna vilja fungera mer normalt i något enda avseende. Less för att det smakar illa i käften, för att jag är sömnig men inte vill ligga ner för det blir värre. Less, less och så lite ömklig i min ensamhet så här en söndagkväll.

Vad är era bästa kanontips för at hålla magen i trim som inte är att äta lchf?

Lööv
0

Probi mage på apotek eller hälsokost i tablett form. En tesked husk i ett halvf glas vatten morgon och kväll. Äckligt ja men hällre det än gatro i ett kör.

Jag har gluten IBS magkatarr och lactos. Har haft ett  elände i två år. Först då stressen efter alla läkarbesök lagt sig blev jag bättre. Tröttheten är svårast att hantera.

Kom i håg att se guldkornen varva ner och kläd dig åt det du kan.  Popp reslultaten och pengarna kommer sedan. Ge dig själv tid att vila läsa en god bok hundpromenad.

Och plötsligt en dag mår du bättre kram Blossas Matte

HannaM
0

Tack.. probimage äter jag redan, liksom inolaxol och dimetikon. Ja och så omeprazol vid behov, som just nu.

Lööv
0

Det går upp och ner då magen krånglar. Men man får gnälla och man får vila. Ta hand om sig själv göra det man mår bra av. Jag har läst flra 100 böcker under 2 år jag varit sjuk.

PROMENERAR DET JAG KAN OCH ORKAR MED VOVVARNA.Städar och lagar mat då jag orkar.  I kväll är det Lats danse till . Det ser jag fram emot. Att njuta av vänner och naturen. Bara det lilla. Telefon från gifta dottern eller min 80 åriga mamma.  En puss från katten eller hnden.

En go kram från Gubben. Ta en dag i taget och plötsligt blir man bättre.

Har du diarer så kan det hjälpa med  dimor mot turist diarer. Jag  kan tippsa om husk ochså en te sked i ett halft glas vatten.  Det lindrar endel.

Kokt ris potatis  fisk kött och the och skorpor.  Inte för starkt kryddat eller surt. Ät regelbundet och lite och må lite bättre.

Kramis Blossas Matte

HannaM
0

Inolaxol fungerar på samma vis som fiberhusken i stort sett. Promenader går ju inte direkt när man inte kan lämna hemmet eller är dränerad efter att man inte orkar äta och dricka som man borde.

Det är bättre och sämre det vet jag och just när inlägget skrevs var det sämre och då var jag fruktansvärd jäkla less. Det är jag nu också men nu kan jag åtminstone lämna lägenheten.