IBS-attack vid förkylning
Jahapp, igår åkte man ambulans till sjukhuset efter 3 tim magkramper precis vid navelpartiet och strålandes ner till buken.
Började först vid 9.35 att ta en 50 mg Diclofenac och då låg smärtan på 7/10. Väntade tills 10.13 då smärtan ökade fort upp till 9/10 och tog då för första gången det stolpiller jag fått utav min läkare bara för en vecka sedan mot mina extrema magkramper jag ibland får. Spasmofen som bör verka inom 20 min.
Jag låg i fosterställning på balkongen, försökte andas lugnt och djupt genom näsa och mun men smärtan tilltog rejält och hade 10/10 i över 1 tim tid även efter Spasmofenpillret.
Det blev så pass illa att jag snabbt tappade färg och blev svimfärdig. Sambon ringde 112 och bad om ambulans, då sjukhustaxin alltid är försenad och har ingen möjlighet för liggposition, vilket jag var i stort behov av.
Dock var det svårt få upp mig riktigt på britsen, då jag hade så ont och var medtagen av all smärta, att jag inte orkade dra upp mig själv. Så fick försöka kasa och hasa mig uppåt med hjälp av sköterskorna.
Väl inne på akuten fick jag vänta ca 1 tim på att en läkare skulle komma och känna/bedöma på mig, så ingen smärtlindring under den tiden. Grät massvis och försökte hålla mig lugn, trots den otroliga smärtan. Det värsta var att inte få dricka, var rejält uttorkad.
Tog lite prover och allt såg bra ut, förutom att jag hade ökat antal av vita blodkroppar. Vilket kändes också logiskt, då jag i 3 dagars tid varit lite småförkyld och lite halsont.
Så säger läkaren att när man har IBS eller är för övrigt känslig i magen, så kan även en förkylning utlösa magkramperna, utan att det finns någon direkt anledning till dem.
Någon annan som varit med om j*vulsk magsmärta på 10/10 skalan som inte gått över, även om ni tagit morfin prepparat?
Ska ringa min läkare i morgon och be om ny, starkare medicin mot mina fruktansvärda kramper.