Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettcrohns-sjukdom
Läst 11964 ggr
hallonlove
0

LCHF?

Hej!
Finns det någon som äter enligt LCHF här?
Jag har crohns sjukdom så är väl mest inriktad på den.

Hade varit intressant att se vad ni tycker och hur ni reagerat :)

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej men jag har funderat att kanske göra det =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Johanna3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag håller hårt på dieten så mår jag bättre med min crohns. När jag äter något med spannmål så får jag diaree och ont i lederna.. så visst fungerar LCHF.

[förgätmigej]
1

Jag äter LCHF och mår mycket bra av det. Just nu äter jag ganska strikt.

För två år sen låg F-calprotectin på 1400-1500, för ett år sen på 500-600, vid proverna som tagits i höst var det nere i 130, ska ligga under 100 så mitt prov var nästan normalt.

Jag tror att det viktigaste är att hålla ner livsmedel som driver inflammationer. Alltså man ska undvika alla vegetabiliska fetter därför att de har för hög halt omega6. Bra att ta tillsott på omega 3 av bra kvalitet.

Man ska också undvika att äta för mycket kolhydrater då dom höjer blodsocker och insulin vilket också driver inflammation.

Ovanjordsgrönsaker som är lättsmälta, kött, fisk, ägg och smör är basen i min mat.

Tillskott av D3-vitamin är också bra.

Mooniq
0

Hej

Jag har inte crohns men har haft svår ibs. jag började med lchf för 3½ år sen. jag skulle prova i 3 veckor och på den vägen är det. läs gärna under kolhydrater.ifokus eller på kostdoktorn.se

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Qamilla
0

Jag har UC och blir jättedålig av socker och snabba kolhydrater. Mår skapligt när jag äter LCHF samt tar mina kosttillskott.

Har gått ett par kurser och läst om kosttillskott i många år och lyckas hålla min UC i remission tack vare dom.

MyLittleHeart
1

Jag är tvärt om, blir jättedålig av LCHF och fet mat i övrigt, grädde är totalt förbjudet här samt såser. Får feber, vattnigna diereer och magsmärtor, även så kommer inflammationen tillbaka/blir värre

Men brukar läsa deras recept och bara ta bort all fett och lägga till annat mer snålt. Frågade läkaren om det och hon sa alla är olika där så svårt att säga eller ens rekommendera en diet

MyLittleHeart
0

måste tillägga att jag ändå gått ner 20 kg utan dieter, började bara äta efter sunt förnuft och de funkade de också :)

[tk1971]
2

Hur klarar ni att äta LCHF en längre tid? Jag har gett det två chanser, men jag klarar det inte.  Det är för mycket animalisk mat, det blir äckligt efter ett tag. Och allt fett känns ohälsosamt.

Inte konstigt om folk går ner i vikt om man får kväljningar varje gång man ska äta Förvånad

Själv har jag inhandlat 3 liter jordgubbar idag. Det ska bli gott. Är ni inte lite sugna så här i midsommartider, LCHF:are…?

Sarah-S
1

Jag har UC och mår väldigt bra på ett mellanting av GI och LCHF, eller GI fas 1 snarare

Både min UC och mina leder mår mycket bättre, sen 1.5 år är jag utan mediciner och skov så för mig funkar det kanonSkrattande

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Pussan333
0

Jag äter Lchf och har IBS. Besvären försvinner tycker jag men jag är lite försiktig med grädde i maten. Testa dig fram!

Lööv
0

Jag tror att det är viktigt med sunt förnufft. Jag har snappat upp lite här och där och provat.

Jag fick gluten och mjölkintolerans efter en panselin kur för 2 år sedan. Jag visste inte vad det var så jag blev så trött och trodde jag skulle bota mig med kaffe och  godis bli pigg av det.

Gissa om det blev socker chock. Men så fick jag veta att det var gluten och jag har jobbat på  förändringar. Inget av de fyra sädeslagen mindre fett och mer grönsaker frukat av alla slag kokosmjölk och sojamjölk till soppor och såser ibalnd.  Bregott och glutenfri pasta o  korv utan gluten.

Fick diagnosen IBS  för en månad sedan och det hjälper med Brobimage och Dimor.      Och mindre av ris  potais och pasta.  Mer kött och grönsaker frukt.       Jag har gått ner 3 kg     Men min man säger att han vill ha mig som jag är. Så jag försöker att må bra.  Det lyckas ganska bra just nu.

Man måste aseptera sig själv för att må bra och andra i ens omgivning ska må bra.     Man blir inte lyckligare av att se ut som ett notställ.  Men inte  häller av att väga över 100 kg.   Jag rör på min mycket i skog och mark med mina hundar 3 gånger om dagen det gör mig glad och vovvarna lyckliga.  Guds underbara natur är gratis både i solsken och regn.   En god bok i soffan eller sängen och en go kram av goa vänner eller familj . Kram Blossas Matte