Vad äta vid IBS?
Hej allihop!
Jag har inte fått någon IBS-diagnos men efter att ha tagit hur många prover som helst hos läkaren och allt såg normalt ut så började jag läsa på själv, detta eftersom jag har vänner som har det. Symptomen som det står om stämmer in väldigt bra på mig. Magen krånglar hur mycket som helst, är väldigt gasig och ibland när jag äter får jag sådana smärtor att jag knappt kan sitta upp. Jag har märkt att mjölk- och mjölprodukter försämrar detta, samt mat med mycket fett i (åt pizza för någon vecka sen, inte super)
Min fråga till er som vet om att ni har IBS är alltså vad som är bäst att äta? Jag vet ju som sagt inte om jag har det men vill prova. Kan man gå till läkare och säga att man misstänker IBS? Vad tror ni de skulle göra åt det i sådana fall?
Tacksam för svar
Finns inte så mycket att göra. Probimage på apotek samt 6.8 dimor mot diareer varje dag kan hjälpa.
Undvik lök starka kryddor allt för mycket fett och stekt. Kokt ris med kokta grönsaker mild stekt kött och korv Potatis och köttfärs sås värm i mickron med lite salt på.
Kan ochså vara gluten. Då tål man inget av de fyra sädeslagen. Det faställs genom blodprov.
IBS går i skov. Vissa peroder ok andra är det 4-6 diarer om dagen. Man tål inte ens vatten ibland. Undvik stress.
Sammarin kan hjälpa lite vid akut problem. Glöm ej att dricka. Vätske förlust är vanligt med huvudvärk som följd. Te med lite socker en bra hjälp.
Lycka till Blossas Matte
Fiberrik mat, grönsaker och fet mat har jag svårt för. efter många års magkniper och dålig mage så testade jag laktosfri kost, efter ett dygn så var jag som en annan människa, retar mig väldigt på att jag inte testat detta tidigare.. så nu är det laktosfritt som gäller, jag tar Lactrase de gånger jag äter mat med mjölk i, det funkar toppen! Har använt Inolaxol mot ibs, men den förvärrade min magsmärta, så den kastade jag, och mår bättre nu än på säkert 8 år ;)
Tack för era svar! Får prova mig fram helt enkelt och se vad som funkar och inte.
Jag har IBS-C och äter LCHF sedan 2,5 månader och magen har aldrig varit bättre!
Jag har tagit bort mjölk (dricker laktosfri) och mjöl från maten så mycket som möjligt men känner att jag inte kan ta bort kolhydrater helt då jag tränar i princip varje dag. Potatis och ris fungerar bättre än pasta så har tagit bort pastan, den innehåller ju mjöl också! Så jag håller på att prova mig fram till vad som fungerar och inte. Sen funderar jag på om det är smart att säga något till läkaren om vad jag misstänker och se om det finns några tips han kan ge…
Jag tränar 5-6 pass/vecka och klarar mig bra utan de kolhydrater som finns i mjöl/ris/pasta/potatis/nudlar, m.m… 

Många med IBS och även IBD blir hjälpta av att minska ner kolhydraterna i kosten så mycket det går, gärna äta LCHF. Själv har jag blivit frisk från min IBD tack vare en kostomläggning och att lägga till kosttillskott.
Något som kan vara värt att prova är probiotika, en stark sort, och även glutamin som läker slemhinnan i tarmen. Ta 1 kapsel probiotika till frukst och 1 kapsel till middag. Glutamin tar du 1 skopa på fastande mage ca 30 min före frukost och det sista du gör innan du går och lägger dig. På 1-2 veckor kommer du märka en förbättring. Probiotikan kan du minska till 1 om dagen sen, till middagen. Glutaminet kör man en kur på 1 burk till den är slut.
Just nu är det fri frakt på iHerb.com om man handlar för mer än 40 dollar. Använder du koden: QAM939 får du dessutom 5 dollar i rabatt på din första order.
Jag har inte ätit varken ris eller pasta på bra länge och det verkar funka, potatis äter jag dock ibland. Även laktosfritt och så lite mjölprodukter som möjligt verkar fungera, även om det inte alltid är på topp…
Tack Qamilla! Ska kolla upp det!