Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 15080 ggr
audio1
1

Långvariga magproblem

Hej!

För cirka ett år sedan upplevde jag smärta i bröstet när jag åt en pizza, jag besökte doktorn dagen efter och det kunde konstateras att jag hade magkatarr. Fick omeprazol utskrivet som jag åt i ett halvår, 1 tablett om dagen 20 mg. Symptomen minskade men magen var aldrig helt bra, i februari höjde jag dosen till 2 tabletter om dagen och efter cirka 1 månad började jag att känna mig bättre och bestämde mig för att sluta äta omeprazol. (tror att jag slutade helt).

Efter detta brakade helvetet lös,

Jag vaknade på nätterna av hemskt magont som enbart gick över när jag gick på toa och tömde tarmen. Avföringen var lös och slemmig, jag gick på toa cirka 10-15 gånger om dagen. Dessa smärtor hade jag i 2-4 veckor. Gjorde flera besök hos doktorn där alla möjliga tester togs, i bland visade provet höjt calprotectin och i bland fanns även små spår av blod i avföringen. Tog proven flera gånger och det var enbart vid ett tillfälle de visade någonting, alla andra värden såg bra ut och inga tarmar var svullna när jag var på röntgen.

Jag blev rekommenderad att prova proibs…

Nu har mina magsmärtor varit hyffsat lätthanterliga och inte varit så mycket i vägen men jag känner att min mage inte är i närheten av vad den var förut. Jag får ofta känningar när jag äter godis, stark mat etc, och ibland får jag sura uppstötningar (1 gång i månaden). När jag får ont i magen nu förtiden så brukar det vara ovanför naveln och ibland kan det kännas i vänster skuldra och bröst. Jag känner mig ofta uppblåst och gasig.

Mina magproblem hindrar mig från att leva ett normalt liv. Min mage känns konstant ur balans och det hindrar mig socialt. Jag tar avstånd från vänner och från att åka i väg för långt eftersom att jag känner mig obekväm med min mage och vet inte hur den kommer att bete sig. Ena dagen bra andra dagen dålig. Läkaren föreslog att jag skulle göra koloskopi men eftersom att det är en ganska jobbig undersökning så tyckte hon att jag enbart skulle genomgå det om problemen blev för stora igen.

Problemen är inte som de var i februari men jag mår fortfarande inte bra, jag vaknar varje morgon av "magont" som försvinner när jag kissar. Och jag har fortfarande slem i avföringen. Senast i dag var det stora vita "geleklumpar" som flöt runt. Avföringen är ljusbrun, luktar alltid väldigt illa och flyter.

Jag uppskattar all form av information och tips. Tack så mycket!

/Audio1

JohannaEkroth
0

Har du testat att ta bort laktosen från kosten?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

audio1
0

Verkar inte förbättras av att ta bort laktosen. Vad kan det annars vara? Vaknar som sagt varje morgon med magont som försvinner när jag har kissat… Under dagen kan smärtan vandra från nedanför naveln och uppåt.

audio1
0

Ska även tillägga att jag "spyr" upp lite mat i munnen ibland…

JohannaEkroth
0

#3 Det kan tyda på att din övre magmun inte sluter helt tätt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else