har jag IBS?
I nästan två veckors tid nu så har jag haft en konstant smärta i nedre delen av magen, där tarmarna sitter. I torsdags åkte jag in till akutmottagningen på östra eftersom att min mage bara blev värre och värre. Där tog jag blodprover och ett urinprov. Läkaren där var nog den segaste läkaren i universum, jag bad flera gånger om verktabletter eftersom att smärtan var så stor att jag trodde att jag skulle svimma, men inte förens att jag gick 6 timmar senare, utan någon bedömning eller hjälp så fick jag två panodil och ett lycka till. Folk kom och gick, folk spelade hög musik och sprang i korridoren, och jag som mådde så dåligt fick ingen hjälp alls. Efter 6 timmar fick jag höra att jag eventuellt kunde bli kvar tills morgonen, klockan var då halv 12 på natten. Jag fick nog, grät som bara den, tog mina två panodil och gick. Dagarna gick och det blev inte bättre, igår åkte jag ännu en gång in till akuten, denna gången med ambulans in till shalgrenska gynakut och därefter kirurgakuten. Ännu mer prover togs och efter några timmar fick vi svar på hur dem såg ut. Allt såg jättebra ut, förutom att jag hade antalet förhöjda vita blodkroppar, vilket visar på en infektion i kroppen. Vi diskuterade lite om vad som kunde vara mitt problem, och jag frågade om det eventuellt kunde vara inflammation i tarmfickorna, men det var det inte. Läkaren tyckte att det lät som om jag hade IBS, just eftersom att alla mina symtom pekade åt det hållet, men det som fick honom att tveka var just dem vita blodkropparna. Nu ska jag ta blodprover varannan dag i en vecka för att se hur dem utvecklas, och blir dem sämre ska jag in på en röntgen utav magen och eventuellt en koloskopi om det behövs.
Mina symtom är:
- Konstant ont i nedre delen av magen, smärtan blir värre i samband med mat.
- Avföring mer än 3 gånger om dagen varje dag
- Trötthet och utmattning
- Rädsla för att äta och dricka just pga smärtan som medföljer
- Kan få så ont att jag blir illamående och kräks
Låter detta som IBS? Jag vet vad läkaren sa, men jag vill gärna höra med folk som faktiskt har det med. Min mamma har IBS och jag läste någonstans att det kan vara ärftligt?
Man kan ha en infammation i tarmen gluten eller laktos. Dimor har hjälpt mig och Probimage. Har de kollat gluten?
Undvik socker starka kryddor rå lök. Ta en fasta på kokt kött eller fisk ris eller potatis och kokta grönsaker.
IBS är oftast en biefekt efter en längre tids inflammation gluten eller lactos. Om det är det undvik alla värktabletter och panselin framför allt.
Lycka till. Jag har gått igenom allat. Det är till slut bara IBS
Blossas Matte
Jag är vegetarian så jag äter inte kött.
Dem har inte kollat gluten eller laktos men jag har uteslutit det helt sedan ett par dagar tillbaks, och jag märker ingen direkt skillnad. Jag undviker starka kryddor, rotfrukter, både kokt och rå lök, potatis, pasta, ris, osv. Jag äter kokta grönsaker, lite frukt eftersom att frukt inte gör mig illamående i rätt mängd, jag dricker även 1 msk sunwic på morgonen vilket min mage verkar må lite bättre av. Jag har inte fått i mig laktos på ungefär ett halvår, jag äter/dricker laktosfritt. Men har uteslutit alla mjölkprodukter nu för att se om det blir bättre. Jag har iofs tagit panodil och ipren varje dag i ungefär en månad eftersom att smärtan började då men blev framförallt värre för ungefär två veckor sedan. Det känns inte som att jag klarar av en enda dag utan smärtstillande.. då ligger jag bara och gråter över att det gör så ont.
Då måste du kolla B12. Genom blodprov. Man kan bli väldigt sjuk av det och D vitamin brist. Om man inte äter kött.
Har man diareer varje dag är det stor risk. Man kan köpa och äta b12 och D vitamin på hälsokost. Jag blev piggare redan efter någon vecka. Lycka till Blossas Matte