Koloskopi
Hej! Är ny här inne! Jag genomgår just nu en utredning för vad det är för fel på min mage! Har sedan tonåren haft knasig mage med 10-20 diarréer med blod och slem dom värsta perioderna vilket resulterat i att jag idag som 24åring aldrig haft ett fast arbete! Vågar helt enkelt inte då jag inte kan kontrollera magen!:/ och det håller inte längre! För några veckor gav allt upp och jag fick åka in akut och ligga inne med dropp! Dom gjorde ett rektoskopi men hittade inget! Fick åka hem efter mkt tjat(hatar sjukhus och magpchtarmavdelningen var inte trevlig någonstans) lider även av panikångest och emetofobi! Nu ska jag alltså gör ett koloskopi! Är LIVRÄDD för att spy och har läst om att vissa spyr av laxermedlet! Hur vanligt är det? Det är picoprep jag fått utskrivet! Själva skitandet känns inte som någon grej då jag är van att sitta på toa med diarréer mest hela dagarna så det bryr jag mig inte om men det där med att kräkas!!!? *rädd* Sen undrar jag om man får ha med en anhörig vid koloskopin? Skulle kännas skönt att ha någon att hålla i handen då det gjorde så satans ont på rektoskopin! Hoppas någon kan svara! F.ö ett mycket bra forum!:-) har läst mycket här inne och fått mkt svar och hjälp av er med erfarenhet !:)(hoppas jag postat rätt nu?!)
Börja med att läsa denna tråden:
http://magotarmsjukdomar.ifokus.se/discussions/4ef1d49388f4721064000fd5-picoprep-nan-son-testat
Det medel du har fått utskrivet är relativt nytt och har mycket positivt resultat. De föregående laxermedlen har INTE smakat citrus. =(
Tror du kan vara lugn ang att kräkas. Jag fick ett annat under de gångerna jag har gjort koloskopi och det fick jag kväljningar av (kräktes aldrig), men när jag bytte till taktiken att dricka ur sugrör ur tät mugg med 1 klunk stark hallonsaft mellan varje klunk annat medel gick det bra. Det var inte gott, men det gick att få ner äcklet.
Men det nya medlet (som du ska få dricka) har fått jättebra respons!
Om du försöker slappna av vid rektoskopin, du kanske kan smeta på någon bedövande salva runt ändtarmen innan undersökningen. Försök också att slappna av, försök att inte tänka att du är på sjukhuset. Kan du lyssna på musik? Vet inte om du får ha med anhörig in i rummet, du får ringa och fråga. Finns nummer i kallelsen ska göra.
Den värsta undersökningen är gastroskopin, och har du, likt jag emetofobi så SKA du begära att bli sövd för man kan få kväljningsreflexer när de för ner endoskopet i matstrupen. De lugnande medicinerna hjälper inte.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag tillhör dem som kräkts av laxermedel men jag kräks löjligt lätt. Picoprep kräktes jag inte alls av på samma sätt som laxabon utan tamren blev tillräckligt ren för att dem skulle kunna göra undersökningen.
Var superbra personal båda gångerna och första gången gick allting bra (fick lugnande och smärtstillande), andra gången värre men det hade sina förklaringar och i fortsättningen ska jag slippa vara vaken om vi måste göra om det. Men som sagt, första gången gick jättebra.
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack för svaren! Nu Känner jag mig lite lugnare ialf! Jo senaste gång var det akut och jag hade haft ett gäng fingrar ( ursäkta ) i rumpan innan så var väldigt öm! Dessutom hade jag så himla ont i magen att jag inte kund slappna av pga av det heller! Jag hoppas det kommer gå bättre denna gång! Tack än en gång för svaren!( ska läsa tråden)
Jag har gluten mjölkallergi och IBs magkatarr och har haft smärtor och diarer till vansinne. Och panikångest.
Jag fick göra gasto och rekto skopi. det var inget i jämförelse med alla diarer magsmärtor mm jag haft.
Jag smörjde ändan med vasselin och tyckte det var spännande att se min tarm på bildskärmen.
Gastron var lite jobbig. Men helt ok. Jag ville veta vad all smärta kom ifrån och det var bot bart.
Probi mage och dimor så blev det bättre. Jag har sjukhus skräck.
Men nu är jag bättre mvh Blossas matte