Diffust problem med mage eller tarm
Vet inte hur jag ska förklara det på bästa sätt men försöker.
Min son har har en någon difus åkomma som jag reflekterar till matsmältningen, alt. blåsor/fickor på tarmen eller något sådant.
Han säger att han allt oftare känner sig spänd, uppblåst och lite gasig.
När fenomenet pågick så kalla sonen på mig och då känner jag under och omrking vänstra revbensbåge en sorts svullnad, ibland rörlig ibland hårdare, känns ungefär som att man kan ta tag i något inuti mage. Maserar jag och trycker lite ordentligt i bland lite hårdare så säger han att det är precis som att luft går ur och det rör sig vidare eller så kan det också bubbla och ha sig.
Ibland har det låtit hemsk som att något är på väg att spricka.
Vet inte om det är maten som inte smällts ordentligt som fastnar lite kring dessa områden? Känns precis som att det är något som behöver en push för att röra på sig eller om tarmarna har börjat komma i kläm. Maserar man nerifårn buken och uppåt vänstra sidan in mitten av magen ovanför naveln så kluckar, bubblar, eller så låter det allmänst konstigt.
Företeelsen sker under och omkring vänstra revbensbåga och lite bak mot rygg. Samt över naveln och mot höger sida. Jag känner när det kommer och känner jag då lät med fingrar eller hand på hans mage då känns det typ som att tarmen svullnat upp med något innehåll däri som rör på sig, är det luft, gas eller avföring eller mat som inte är helt smällt?
I bland har jag massera häftigt och då kan det det låta som det är ett halvt mjölkpaket som sammlats på en punkt (en bit ovanför naveln), efter ett tag så släpper det men så kan det komma en ny omgång.
Detta fenomen sker när han är eller börjar bli hungrig, har ansträngt sig(räcker typ att gå till affären vissa gånger), eller efter morgonfrukosten.
Om jag ska gå rakt på sak så känns det som korvar i tarmen. Som vid masering transporteras vidare eller en fylld tarmficka med vätska och spänd tarm. Vid masering så kan det klucka och bubbla och det kan ha olika hårdhetsgrader, en del bulor kan ligga kvar ett tag trots masering men försvinner sakterligen,,,tills nästa omgång.
-Vad kan det vara?
Han har tagit Dikt….nånting i två omgångar. Både 100g och 200g
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
*TILLÄGG*
Han kisseri kan variera mycket också, i lband lite och ibland mycket.
I bland en känsal av att vara kissenödig. Avföring kan vara som en champanjekork och sedan kommer Niagarafallen som han sa.
Men besöken för nr2. är dock inte ofta, då är det kisseriet som kanske oroar lite mer än det andra….han har i tidigare årne opererat bort blidntarmen. Vid detta område så kan det också bubbla och ha sig om man maserar. Känns typ som att den "håligheten" om det nu ser ut su under buken där blindtarmen tidigare satt. Men det är ungefär som att den "Hålighet" där fylle med vätska, gas eller vad det nu är. Har tittat på stillastående tarm och tarmvred och det ligger ganska när till vad det kan vara tror jag?
-Väldigt difust det här tycker jag! Doktorn på VC han inte mycket att
framföra utan rek. tabletterna som tidigare nämnt som i stort sett överlag inte hjält något nämnvärt när vi tänker efter.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Fan vad mysko. Har något väldigt dylikt med bubblandet och när jag tänker tillbaka så började det här komma precis efter att jag opererade bort BLINDTARMEN för 5 år sedan. Efteråt har det blivit bättre när jag ätit väldigt strikt utan mycket frukt, kolhydrater och utan gluten. Vill väldigt gärna höra om någon har något svar???