Candida?
De senaste veckorna har jag fått problem med yrsel samt ögonbesvär, jag googlade det sistnämnda och kom på lite omvägar in på en sida om Candida. Sen hittade jag den här länken
Det är alltså en jästsvamp som i "rätt" omgivning växer till mängder som gör en sjuk. Desa "rätta omgivningar" orsakas bl.a. av felaktig kost, stress, alkohol osv.
Jag har ju som bekant haft magproblem med illamående, gaser och uppblåsthet i flera år, och nu yrsel och ögonbesvär (yrsel har jag haft tidigare också, jag trodde det berodde på lågt blodtryck men när jag var hos läkaren häromdagen så sa han att det visserligen var rätt lågt men inte nog för att försvara att jag ramlar omkull utan anledning ibland).
Är det nån som vet mer om det här?
Har nämligen märkt att jag blir mycket sämre om jag t.ex äter mjölkprodukter, så det låter jag nu bli..
Jag har haft stora problem med candida under flera år, de sytomen har nästan helt försvinnit under det senaste året då jag har börjat äta lchf.
Svampen "lever" ju på socker och då man nästan inte äter något socker eller kolhydrater med lchf så fär svampen mindre bränsle.
Så jag skulle kika på om det är något för dig,även min ibs har blivit så himla mycket bättre under samma period. :)
Jag har också ätit LCHF i perioder och märkt stor skillnad, problem har fortfarande legat kvar om jag äter mjölkprodukter dock så nu låter jag bli det också, och lever på så sätt halft på LCHF och helt mjölkfritt, typ.. får se hur det går..
Jag har nämligen lagt märke till att om jag äter LCHF en period tills jag mår bättre, så kan jag sen äta socker och kolhydrater ett tag utan att må dåligt, för att sen börja må dåligt igen. Det gör det ju rimligt att det är ju candida som orsakar problemen eftersom de växer till sig under perioderna då jag inte äter LCHF…
Finns det nåt sätt att bli diagnosticerad eller är det bara på uteslutningsmetoden man får diagnos?
Ja jag är mer eller mindra självdiagnosterad.
Jag är inte den som gör det i vanliga fall, har fått medhåll från läkare att det måste vara det, men inga prover är tagna, vet inte ens vad det är för prov man tar.
Jag äter inte heller stenhårt lchf, har lärt mig vilken nivå jag kan tillföra kolhydrater utan att kroppen reagerar negativt.
Kanske du skulle må bättre att inte hoppa av lchfen helt?
Jag hoppas du hiitar ett sätt som fungerar, candida är inte kul att behöva leva med, kram!
Det är just det, det verkar inte som att det finns nåt bra sätt att diagnosticera på, i slutändan handlar det ju emst om att hitta ett sätt att må bra på, vad man sätter för namn på det spelar ju mindre roll :)
Var på hälsokosten och köpte ett naturläkemedel som heter Dida, ska testa det fram till jul i kombination med endast mkt låga halter kolhydrater och skippa mjölkprodukter helt, så får vi se om jag mår bättre helt enkelt :) Skulle ju vara helt sjukt underbart om jag kunde hitta ett sätt att må riktigt bra på igen, jag har haft mina besvär tillräckligt länge för att bara anta att jag kommer att få leva med dom. Hoppet är tillbaka!