IBS som blir sämre o sämre ..
Jag lider av ibs sen några år tillbaka nu .
Men mitt problem är att symtomen förvärras.
Har någon nått tipps som hjälper? Jag kan inte äta , då får jag springa på toa , jag kan inte dricka saker heller utan att ha en toa i närheten nu .
Men det intressanta är att jag inte går ner i vikt trotts att allt går rakt igenom mej nu o har så gjort i 6veckor ..
Jag hade urjävlig IBS tills jag började med lchf - jag tog bort spannmål, ris, pasta, potatis, socker i alla former och det tog kroppen mindre än 3 dygn att bli frisk. Det var 3½ år sen. Om du vågar, orkar och vill ha en förändring så börja läs på kostdoktorn.se -högersidan har en knapp som heter lchf för nybörjare. eller kolla in kolhydrater iFokus..
Hoppas i alla fall att du hittar något som gör din vardag lättare o din kropp friskare

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja jag har provat lchf en gång förut ,,jag får ju ta o prova igen .
Men jag kan inte dricka kaffe alls längre o det vet jag inte om jag klarar mej utan nämligen ,.
OM du googlar koffein blodsocker så kommer det upp många bra artiklar .. Kaffe innehåller ganska mycket koffein och det ställer till det i kroppen. Jag var stordrickare av kaffe fram tills för några månader sen. Jag fasade ut mitt vanliga kaffe inder 1 vecka och gick över till koffeinfritt kaffe. Gevalias koffeinfria är jättegott faktiskt.. och numera så dricker jag kanske 1-2 muggar / vecka. OM jag går bort till vänner o fikar så nöjer jag mig med en liten skvätt i muggen - och märker direkt att magen och pulsen reagerar..
Så det e nog bra om du kan fasa bort kaffe, te, energidryck, choklad och cocacola. jobbigt en kort period men du mår bättre redan efter en vecka.
Peppar, peppar, peppar…
Jag har fibro oxå,jag får inte ta några värktabbletter eller göra nåt sånt för att motverka smärtan så jag behöver verkligen lite kaffe .
mja.. behöver du kaffe eller är du en van kaffedrickare som behöver koffein?.. jag fick ställa mig själv den frågan några gånger innan jag orkade svara mig själv.. Koffein har många dåliga sidor.
det kan försämra vår sömn så vi inte får den djupa sömnen vi behöver
koffein gör att tarmen tar upp näring ur maten sämre - vi blir urlakade på viktiga näringsämnen - speciellt magnesium, calcium och järn.
höjder ditt blodtryck
höjer ditt blodsocker, kroppen producerar mer insulin, om du dricker väldigt mycket kaffe så kan kroppen få problem med överproduktion av insulin
detta är lite av det som står i de artiklar som jag har läst när jag har googlat koffein blodsockernivå.
peppar, peppar, peppar…
Det är inte koffeinet , det är smaken som min hjärna kopplar till nåt lugnande o trevligt , jag dricker bara vanilj eller kanellatte 
ok. men då kan du prova koffeinfritt direkt om du inte dricker mycket kaffe, menar jag.. då slipper du eventuell huvudvärk som kan komma av abstinsensbesvär när koffeinet uteblir..
Hmm finns det koffeinfria espressobönor ?
Jag ska kolla upp det .
Men jag måste nog ta till nåt drastiskt snart , jag börjar bli socialt handikappad av denna förbannade sjukdom *suck*
Är ibs ärftligt? Min son har ont i magen sen två år tillbaka nu men dom hittar inga fel .
OM du handlar på kahls kaffe så har dom ett koffeinfritt colombiakaffe- som är jättegott och lite "bett" i . espressobönor vet jag inte om det finns.. men det kan vara värt att ta annan kaffesort för att se om magen lugnar ner sig..
Har fått dra ner på kaffe. Jag tar bara någon matsked kaffe med mycket soyamjölk i cirka 3 gånger om dagen.
Jag har ersatt det med ört te och vatten.
Ett bra tipps är att äta kokt ris med lite tonfisk på burk. Kokta grönsaker. Och att koka ägg cirka 6 minuter med lite lösare gula. Då tål magen det och en gluten fri macka.
Potatis och morötter. Kokt köttfärs med öersalt. Kyckling brukar funka.
Undvik socker. Mandel och någon banan ibland. Riskakor eller majsbröd. Gluten fri pasta med lite salt.
Undvik safter och sider söta drycker och du kommer snart att må bättre. Stressa inte och knyt i hop allt svårt i en boll och släng bort. Se guldkorn i vardagen.
Hoppas du snart mår bättre Blossas matte