Varför blöder jag?
Jag har haft ett långvarigt problem med magen som ingen läkare kan hitta orsaken till, så jag tänkte höra här om någon har eller haft liknande problem.
Jag får episoder då jag blöder ganska kraftigt i från ändtarmen, samt har ont nertill vänster i magen, får gå på toa ofta, ibland löst ibland normalt. Har fått diagnosen ibs. har blivit utredd med massa prover, gastroskopi, rektoskopi, koloskopi. Men de hittar inge fel, inga sprickor eller hemorojder heller och jag har ingen smärta eller klåda ifrån ändtarmen.
Så varför blöder jag?? jag är inte jätte orolig då de uteslutit allt farligt, men tycker ändå att det är väldigt mysko.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Äter du mycket nötter, fröer m.m och dricker för lite? De kan svälla och göra små sår. Råkade själv ut för det, åkte på en riktig förstoppning och fick reda på att äter man sådant ska man dricka mycket.
Till frukost äter jag en mysli som det är en hel del frön i, men tycker att jag dricker bra och kan inte påstå att jag är direkt förstoppad. Men kan ju vara en idé. Tack för den.
//Maria
Kan det inte vara gluten? Jag hade samma besvär när jag var mellan 7-8 år gammal. De kunde inte hitta något men när jag blev tio kunde de se att jag hade gluten.
Det berodde på att man inte kunde se det för att det var "osynligt" men två år senare, efter att det utvecklats, så kunde de hitta diagnosen. Med hjälp av gastroskopi och blodprover.
Om de ej kan hitta fel så kan du väl ta och själv testa på att gå i en glutenfri diet. Gör detta i ca 2 veckor och se sedan hur du mår.
Mår du bättre och det slutar blöda så är det garanterat att du har gluten.
#3, trodde jag också ett tag, men ett test gjordes på tarmslemhinnan och det visade ingen. Men sen åt jag en glutenfri kost ett år! utan att bli bättre. Så det är det nog inte. Men det var en bra tanke 
//Maria
Oj, ett år! Då är det absolut inte gluten. Jag hoppas att det inte är något allvarligt. Det kan vara att din tarm är lite känslig eller för tunn. Jag hoppas
det försvinner, för det är jobbigt, jag vet.