Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: allmänt-illamående
Läst 64530 ggr
Fjärilen10
44

Mår illa varje dag!

Hej Jag är en helt vanlig tjej som går i 7:an men jag har ett problem som är det värsta jag vet i mitt liv just nu. Jag mår illa VARJE dag och specielt på morgonen och jag har gjort det i 2 och halvt år nu. Jag orkar seriöst inte mer. Just nu håller jag på att får hjälp av skolköterskan, läkare och psykolog. Jag mår illa när jag äter framförallt och det gör att jag knappt kan äta något. Jag behöver därimot kissa ofta även fast jag knappt driker något. Om jag ska vara helt ärlig så kommer jag inte ihåg senaste dagen jag slapp illa måendet. Jag har varit och kollat upp det 2 gånger men dem hittar inget. Jag har gått ner jätte många kilon sen jag gick i 4:an och det oroar min läkare. Jag har jätte svårt för att gå upp i vikt för att jag mår så illa. Har provat äta lite men ofta, provat äta på kvällen så jag inte mår illa på morgonen, provat allvedoner/panodiler och ingenting funkar. Till våren har jag haft det i 3 år varje dag. Om ni vill veta hur det känns så kan jag försöka beskriva lite. Tänk dig att du mår illa en helt vanlig dag och att det aldrig går över utan det fortsätter i flera år varje dag. När man inte mår illa så har det ändå inte försvunnit helt utan man vet att det fortfarande finns kvar. Jag undrar om någon har något bra tips? För jag orkar seriöst inte mer och jag har mer än halva livet kvar för jag är ju bara 13 år och jag orkar inte må så här varje dag hela livet. Är jätte tacksam för varje tips jag kan få! :)

JohannaEkroth
3

Jag reagerar att du kissar ofta. Har de testat dig för diabetes eller tagit prov för att se hur dina njurar mår?

Har du berättat för dina föräldrar om hur du mår?

Har du provat att äta laktosfritt eller glutenfritt? Det kan vara födoämnesallergi.

Själv blir jag illamående av fet mat så jag äter wokgrönsaker och tärnad kyckling varje dag.

Det kan också vara en magkatarr som gör att du mår illa.

Och det kan vara en ond cirkel.

Har du kräkts någon gång p.g.a. detta illamående?

Har du provat att äta Postafen som finns att köpa receptfritt på apotek. Det är en åksjuketablett. Tyvärr tar det 2 timmar innan den börjar hjälpa.

Alvedon och panodil hjälper inte mot illamående, så jag förstår att den medicinen inte hjälper.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Fjärilen10
0

Ja jag har berättat det för mamma och doktorn och skolsköterska. Jag var inte allargisk mot något när vi var hos läkaren och tog prover och inte när vi tog urin prov heller. Läkaren tror jag har kommit in i en onda cirkel eller något sånt liknande. Det ända är att jag vet inte vad det skulle kunna vara isåfall. Jag kräks inte men det känns som att jag ska göra det ibland/ofta. Min mamma har diabetes men läkaren sa att alla prover såg bra ut så jag tror inte jag har det. Kom järna med fler tips blir jätte glad för alla tips jag får! :)

southdakota
1

Det där med illamåendet låter precis som mig på högstadiet, mådde illa jämt kändes det som men allra värst när jag vaknade på morgnarna. Det var verkligen tungt att gå upp på morgonen när man visste att man skulle må så himla illa så fort man gick upp ur sängen. Gjorde aldrig någonting åt det utan lärde mig att leva med det, dock tyckte jag att illamåendet lindrades av att äta så jag gick aldrig ner i vikt.

Det blev bättre sedan på gymnasiet så nu mår jag inte illa längre, "istället" har jag dock fått ulcerös kolit vilket är ännu värre men är i alla fall glad att jag slipper må lika illa. Kanske kommer du bli bättre med tiden! Glad

Magkatarr tänker jag att det eventuellt kan vara. Kanske kan du testa någon receptfri medicin mot detta en tid och se om det blir bättre?

valorous.kid
7

Hmmmmm… Jag går också i 7:an och jag har typ samma sak… Jag har gått ner myyycket i vikt(fast jag var överviktig så det kanske är bra :/ ), jag har ont i magen nästan varje dag och jag har haft så i typ ett år nu. Jag har ont, mår inte riktigt illa… Fast ibland vill jag bara kräkas :C det är oftast i samband med att jag har ätit.

Soso1996
0

#4 Kan det inte vara gluten du har? Hade samma symtom. Med tester och gastroskopi kunde dom konstatera att jag led av celiaki (gluten)

valorous.kid
1

#5 eller laktos? Men vad innebär det då? Gluten alltså :/ är det bröd och sånt???

Fjärilen10
0

Asså jag har tagit alla såna där prover med dem var bra så jag tål allt och läkaren sa att det inte var magkatarr