Förstoppning
När är det dags att söka hjälp mot förstoppning?
Har försökt med Dulcolax, Laxoberal, Omnicol, Laktulos… Microlax med för den delen. Fibrer är ingen idé då det är morfinrelaterat alternativt fel på nervsystemet i tarmen. Diverse huskurer är dessutom testade.
Det som fungerat är dubbel dos dulcolax men inte ens då fick jag motsvarande EN normal tarmtömning. Gått 12 dagar sen magen skötte sig som den bör. Har inte ens gaser mellan utan bara ont, ont ont…
Är lite extra hispig eftersom jag har bindvävssjukdom som bland annat medför skörare tarmväggar och jag har ätit Entocort sen maj i år. Har normalt sett diarréer dagligen.
Vet inte hur långt man vågar låta det gå hemma? Är rejält utspänd, illamående och ont. 
Med vänliga hälsningar
Chess
Primperan (receptbelagt) mot illamående ökar tarmrörelserna… Har du provat denna?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1 Tål inte primperan. Blir jättedålig
Inte testat det mot detta men mot illamående tidigare.
Med vänliga hälsningar
Chess
Men åk in på akuten människa!! Mer än en vecka utan att skita bör man inte gå! Och med värk - varför härda ut om man inte behöver!
Gå till doktorn!
#3 Det kom igång nu när vi minskade på morfinet (med hjälp av väldigt mycket dulcolax förvisso). Är fortfarande förstoppad men det kommer iaf ut något.
Med vänliga hälsningar
Chess
Har liknande problem, väldigt svår förstoppning som inte svarar på behandling.. Troligen störning i tarmens nervsystem. Avföringen sitter fast i tarmen oavsett konsistens. Och trots att min ändtarm är bortkopplad (har kolostomi). Hoppas just nu på att det är som min läkare säger, att nya effektiva förstoppningsläkemedel är påväg till Sverige, sådana som inte är vanebildande, utan tas regelbundet. Frågan är när de kommer:(

Chestnut du måste få utskrivet ett bra medel mot förstoppning om du äter morfin det är ett måste att få det ihop för att magen inte ska stoppa upp.
Så ta kontakt med din behandlande läkare och be att få nåt som ger effekt du ska inte behöva gå så länge och ha det så.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#6 Fått utskrivet men får inte ner det (Movicol). Laxoberal och dyligt som då står näst på tur finns inte att få på recept.
Med vänliga hälsningar
Chess

Movicol är inte så gott men går det inte på nåt sätt att få ner det?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#8 Tyvärr, har testat att blanda i olika safter och ta i små klunkar men det går inte. Det är ett återkommande problem för mig det här med illasmakande mediciner, går an om det bara är några milliliter som snabbt ska ner och man kan skölja sen. Men Movicol/Omnicol är ju 125 ml tre gånger per dygn och det funkar inte.
Med vänliga hälsningar
Chess

Ja det är ju det så trist att du inte kan ta det.
Ha en bra dag! Mongu.
Tänk så jobbigt allt bär när magen är i olag! Själv har jag haft förstoppning i närmare 30 år, senaste tillskottet är Movicol, (fast det är utbytt mot Laxido) kunde inte heller dricka det förrän jag fick det med apelsinsmak. Problemet är ju det att jag får så ont i magen, fattar inte vad man ska ta sig till…dagarna går ut på att fundera på toabesök eller inte. Har någon provat Oxyflush?
Kan du inte pröva proplylax nerifrån då och få lite frat på det hela.
Katrin plommon ska ju vara bra. Och att dricka mycket.
Matolilja fick jag rekomenderat matskedsvis till till mina förstoppade hundvalpar det smörjet tarmen och går lättare.
Jag har oftast diarerer. Men ochså ont om jag blir hård Har Ibs Gluten och lacktos. Burr. Hoppas det löst sig Blossas matte
Jag brukar bli kass i magen av kaffe och även nutella.. :)
Laktulos är i alla fall det behagligaste jag testat från Apoteket, fick recept på det eftersom jag har ms och dålig fart pga det (också). Kombinerar det med typ 4 blötlagda plommon och då får jag gå ibland. ;-) Annars är mogna Sharon kanon för mig men de går inte alltid ha till hands.
Psylliumfröskal/Psylliumfrön/Krossade psylliumfrön
Har du testat? Det är bra för tarmarna och bildar en gelé som verkar smörjande.
Har du testat Inolaxol? Det är inte fibrer utan nåt annat ska hjälpa både mot diarreér och förstoppning. Sen måste du ta ett klyx eller något liknande som hjälper till snabbt så du inte drabbas av en fekalkräkning. Stackars dig, har bara varit förstoppad en gång i hela mitt liv och det var bland det värsta jag varit med om.
Såg nu i skrivande stund att tråden är sen förra året. Hoppas verkligen att du har varit på toa några gånger fram till nu.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Om jag minns rätt så fick dem sonda ner några liter laxabon på sjukhuset så släppte det sedan. Har ju som sagt diarré som "normaltillstånd" (normalt och normalt - vi vet inte vad som orsakar diarrén från början och i nuläget står jag på en hel drös mediciner för att dämpa det) och antalet gånger jag varit förstoppad kan man räkna på en hand…
Med vänliga hälsningar
Chess
Nä fy f.. Ja, laxabon kräks man ju av om man ska dricka mer än ett glas. Vidrigt är bara förnamnet på det. Hoppas de kommer tillrätta med varför du har diarré. Har du gjort sedvanliga undersökningar, testat gluten, laktos, koloskopi ?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Har du provat kallpressat kokosfett?
Köp hos hälsokosten eller beställ på nätet, tex www.vitavera.se eller www.crearome.se
kallpressat kokosfett innehåller massor av nyttigt för kroppen och tarmen. gynnar miljön för de goda bakterierna och är inflammationshämmande och Candidasvampen trivs mindre bra
Kallpressat kokosfett finns med doft och smak och det finns smaklöst, det kallas då för deodoriserat kokosfett - det är behandlat med het vattenånga så smak och doft försvinner. Doftlös kokosfett är lite sämre än doftande/smak-varianten. Men dock fortfarande nyttigt för kroppen.
OM man tar 1 tsk mellan måltider så smörjer det tarmen. (Om man tar 1 - 2 msk mellan måltider så blir det lätt laxerande). Ta inte kokosfett på kvällen, då många upplever att de piggnar till och får svårt att somna.
Kallpressat kokosfett är även bra för immunförsvaret. Man kan använda det i matlagningen och äta det som det är. Några har en tsk i kaffet/teet. Jag gör ischoklad med lika delar choklad/kokosfett och häller smeten i isbits-blocket o sätter i kylen.
Det kokosfettet i silverpapper som man köper i vanliga affären är hårdraffinerat och alla nyttigheter är borta - det är värdelöst.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃