IBS eller Ej?
Jag har läst lite av inläggen som finns här ang IBS. Det verkar ju som att alla upplever det olika. Men medans jag läste kunde jag inte låta bli att undra : Har verkligen jag IBS?!
Jag kan börja att berätta lite om hur det hela började med mina magproblem. Jag jobbade inom hotell och resaturangbranchen. Väldigt stressigt jobb. Sedan hade jag massa andra problem hemma som låg över mig. Jag har alltid varit en person som tagit på mig för mycket. Både när det gäller jobb och hemmet. Och tillslut gick det helt enkelt inte! Och att tilläggas bör att på slutet var min enda "fristad" toaletten. Och tillslut brast det även där.
Jag klarade till slut inte av att bajsa, även om jag var nödig och befann mig på en toalett. Jag började få fruktansvärt ont i magen. och all stress omkring mig gjorde inte saken bättre. Detta vara början till ett helvet som jag ännu lever med!
Fån att varait den som skrikit högst nu går jag och skiter, till en som inte ens vill nämna det. Det blev med andra ord en låsning. Psykiskt!
Efter nått åt började jag ta kontakt med läkar, för så här kunde jagf ju inte ha det! Efter en ORDENTLIG genomgång av både mage och tarm och div testre. så konstaterades att inget var fel på mig. Jag fick diagnos IBS. Sen fick jag rekomendationer om kost och kosttilskott eller vad man kallar det. Tarmmedel. Jag testade allt möjligt och märkte ingen större skillnad. Mer än att för mycket grova fibrer är rena kaosen för min mage.
Blev efter det skickad till nån slags dietist/kurator? Som efter att pratat med mig i 5 min konstaterade att vi INTE skulle göra nån kostplan. Eftersom hon insåg att det tillförde ännumera stress. :S
Och jag kan tilläg att jag gått hos psykolg i flera år för att få bort all underliggande stress jag haft i mitt liv. Samt att jag bytt jobb. Är numer hyper kännslig för stress, minsta lilla kan förstöra en hel dag och min mage. :/
Och då till mitt problem, vad gör jag nu? Har ont i magen VARJE dag, funkar aldrig 100% med toabesöken och jag är så trött på att ha det så här. Jag är blandat hård/lös. Men inte så att jag är rädd att görapåmig. Har inga problem att hålla mig, om man säger så.
Jag önskar jag kunde få lugnet tillbaka vid toalettbesöken och slippa ha ont i magen!
Alla tips och råd är välkommna. För jag är desperat nu! Har ingenstans att vända mig. Så jag hoppas verkligen att någon här har nå råd/tips och stöd. / Emelie
Jag kan inte heller svara på om du har IBS men det låter som att du är väldigt stressad. Jag har själv haft IBS i över 30 år och jag har aldrig varit speciellt stressad till min läggning. Förr sa de flesta läkare att det var psykiskt betingat men idag är de väl mer inne på att tarmen av någon anledning arbetar fel och att man inte tål viss mat. Det är väldigt olika från person till person. En del är ömsom lösa, ömsom hårda i magen. Andra är bara det ena eller andra. En del tål inte mycket fibrer och andra tål inte lök och kål. Många är uppkörda och gasiga och andra inte. Folk säger att man ska äta probiotika eller liknande och det får jag sån magknip av. Det hjälper en del, inte mig. Andra säger att man ska äta psyllumfrön och det hjälpte inte mig heller.
När det började för mig hade jag ofta diarre och kramper samt var uppkörd och bubblig. Hade svårt när jag var yngre att acceptera och ändra min kost. Sen med åren blev jag klokare och började testa vad som störde min mage. Det värsta boven är socker, dvs godis, kakor samt även Xylitol. Det sistnämnda återfinns ofta i tuggummi och halstabletter. (Tuggummi ska man f.ö undvika ändå. ) Jag bodde i Italien ett tag och blev VÄLDIGT dålig i magen och vet i dag att det var all pasta. Det var pasta nästan varje dag, då man ofta äter det som en liten förrätt innan köttet eller fisken.
Så i mitt fall mår jag bäst av att äta kött, fisk och rotfrukter, dock inte alltför mycket kött. Blir dålig av bönor, linser, sallad, kål, fett, pasta, mjölk lök, fibrer. Mycket nyttigt som försvinner men jag tål inte spannmål så bra har jag kommit fram till ,så jag försöker äta någon variant av stenålderskost. Jag tar även bulkmedlet Inolaxol ibland för att hjälpa till med normaliseringen efter en jobbig period.
För 5 år sedan fick jag även diagnosen Ulcerös Colit som idag visade sig vara Crohns, men kosten blir ju densamma för mig.
Sååå, i ditt fall, det enda jag kan råda dig till är att prova dig fram men inte med allt på en gång. Skriv upp vad du äter och sen hur du har reagerat. Eller försök åtminstone att tänka på det. Tyvärr finns det ingen standardlösning på denna åkomma som orsakar så mycket smärta och obehag för många. Den som lyckas komma på ett botemedel är värd nobelpriset.
Det som är viktigt för dig att veta är att det som är bra för någon annan behöver inte vara bra för dig men lyssna och testa om det känns bra.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag har IBS men under de sista 5 åren har jag kört lchf - och inte en enda problem-minut med mag/tarm.
När jag hade en djävulsnatt med toabesök för 5 år sen, så bröt jag ihop o satte mig vid datorn och började söka.. tänkte att det måste finnas nåt som kan hjälpa mig.. Hamnade på Annica Dahlkvists sida och sen även på kostdoktorn. Jag förbannade dem o tänkte att nu har nån hittat på nån mirakelkur igen.. Läste under 2-3 dagar och tänkte : - jag provar i 3 veckor.
Efter 3 dagar var magen perfekt! och efter det, inga gaser, ingen smärta, ingen uppblåsthet, ingen lös/hård mage…
jag äter inga spannmål alls, hårda fibrer är rena pesten.
jag har även dragit ner på mejeri med 95% jag är INTE laktosintolererant men magen får spader i alla fall.
Så jag äter kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, grönsaker - men inte potatis som lägger sig som cement i systemet.
av mejeri använder jag: smör för stekning och till kryddsmör, hård och mjukost och lite creme fraiche och ibland lite grädde. Mjölk får magen helt spader av, oavsett om det är vanlig, låglaktos eller laktosfri - funkar inte alls.
Jag låter bli: allt spannmål, bröd, müsli, flingor, kaffebröd, pasta, ris, potatis, socker
Jag är heller inte glutenallergiker, men magen reagerar ändå negativt på spannmål med gaser och uppblåsthet och smärta.
Går jag på kalas/fest så äter jag av det som bjuds och är då även beredd på en helvetesnatt framför mig. Men så fort jag återgår till mina vanor så är magen perfekt.
Hoppas du hittar din väg och att livet blir enklare för dig. Du kanske inte vill prova lchf men prova ändå att ta bort spannmål och potatis, kanske hjälper det dig mycket.
Om du vill kan du prova att äta kallpressat kokosfett, det smörjer tarmen och gör att du slipper vara hård i magen/få förstoppning. Kallpressat kokosfett hittar du hos hälsokosten eller på nätet tex www.vitavera.se, www.crearome.se.
Ta 1 tsk mellan måltider, (om man tar 1-2 msk mellan måltider så har det en milt laxerande effekt). Ta inte kokosfett på kvällen, många upplever att de piggnar till och får svårt att somna.
Kallpressat kokosfett innehåller massor av nyttigheter som Laurinsyra, kapral och kaprylsyra som stärker immunförsvaret och hjälper de goda bakterierna i tarmen samtidigt som det är inflammationshämmande och får Candidasvampen att dra sig tillbaka. Silverpaketet man kan köpa i vanlig affär är hårdraffinerat, där finns inga nyttigheter kvar så just det kokosfettet är helt värdelöst.
🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jag har förstått att det inte är en lätt sak att få ordning på detta. Jag har skrivit matdagbok men ej kommit fram till mera än att fibrer i mängder går ej. Sen har jag även reflekterat över att jag klara inte av för mkt fett. :/ tex när man äter gratäng. Eller för mycket mjölk. Så mycket verkar ju stämma. Det mesta kan jag äta men i små mängder. jag har aldrig varit speciellt förtjust i mjölk, så de är endast i matlagning jag använder det. Testade laktosfri mjölk med oboy en gång och fick världens makknip :s Mkt märkligt.
Sen har jag även reflekteratv över att jag vissa gånger kan äta en mexicana pizza utan nåra som helst problem. Medans nästa få ont och lös mage dagen efter? Detta kan jag verkligen inte förstå mig på? Det jag kan komma fram till är att i vissa fall spelar det ingen roll vad jag äter, utan det beror på hur jag mår.
Men tusen tack för tipsen. Känns som det kan vara värt att tänka till lite extra på vissa grejer och förhoppningvis få ett bättre resultat! :)

Just ja. jag har testat alla möjliga magmedel och tycker inte dom gör varken till eller från. Den bästa medicinen var när dietisten sa, tänk inte så mycket på det här med maten. Ät det du känner för. Mådde bra i en vecka :) Men sen blev det samma igen :/
Det är det som är grejen med IBS, det finns ingen logik i den. Finns inget universalmedel som gäller alla. Ibland spelar det ingen roll heller om man äter "rätt" , den får knas ändå, men jag vet samtidigt att för mig blir det ändå bättre om jag tar bort vissa saker helt. Sen undrar jag om dietisten inte menade; Ät det du mår bra av?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
precis som grandma
magen får spader av allt och inget, inbland funkar den perfekt för att i nästa stund gå i baklås och man kan inte gå längre bort än 3 meter från toa….😕
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃