IBS - Inolaxol
Ni som har IBS, använder ni Inolaxol? För mig fungerar det ganska bra, inte perfekt, men det duger.
Får inte "tömningssmärtor" lika ofta och det är ju toppen, för det är inte så kul precis.
Jag har aldrig testat inolaxol, men jag har testat andra sorters bulkmedel b.la moxalole, movicol och laxido apelsin dom fungerar inte något vidare :(
Har du testat några av dessa?, fungerar inolaxol bättre?
Har aldrig hört talas om dessa medel.. har bara använt Inolaxol, och vid regelbundet användande så funkar det helt ok! Inte till hundra, men närapå..

Har testat både Inolaxol och Movicol (det senare gjorde det värre), men vad min IBS beror på är inte uträtt. För mig funkade det dock ej.
Man vet väl inte riktigt vad som orsakar IBS vad jag förstår.. Kan vara stress, genetiskt betingat, nerv/muskelrubbning och/eller födoämnesallergi.
Har aldrig varit tal om att det skulle utredas för min del, fick diagnosen genom min berättelse.
Har väl slarvat lite med Inolaxol nu, men får ta mig i kragen, har haft en jobbig period ett tag nu. Vet inte riktigt vad jag kan/ska äta för att magen ska stabiliseras.

Stress orsakar inte IBS men kan förvärra det. Har varit under utredning i 8 år och provat det mesta… Men det är skönt om du hittat ngt som funkar :)
Funkar och funkar, har inte provat något annat.. det duger, men jag skulle gärna vilja ha något som är bättre. Hur har din utredning fungerat?
Stress anses som en orsak till IBS.

Min utredning har inte gått så bra hittills (även om det är skönt att få reda på vad man INTE har). Jag har under mina 8 år blivit utsatt för det mesta, testat det mesta och inte blivit trodd på av aldeles för många inom sjukvården. Fördelen med alla prover var att jag upptäckte vissa ämnesbrister då min tarm inte funkade som den skulle. Fick lite kosttillskott (B-vitamin & Folacin), så nu slipper jag gå omkring och vara konstant trött och i en bubbla. Är bara lite trött nu ;)
Krävde att få träffa en dietist efter 6 år eftersom jag mådde bäst om jag inte åt något alls (och så ville jag inte ha det). Eller rättare sagt, ville komma till magskolan (antingen STHLM el GBG) för att de är kompetenta inom området, men jag kom till en dietist som inte kunde annat än att kolla på tallriksmodellen. När jag frågade hur jag skulle göra med olika livsmedel (provocera, undvika etc) hade hon noll koll. När jag frågade hur jag skulle förhålla mig till diverse kostråd hade hon noll koll. Väntar nu på en tarmbakterieundersökning då jag totalkollapsar om jag fått i mig probiotika (ProViva/hälsofiler).
Det är så svårt att förhålla sig till alla råd eftersom de slänger allt konstigt mag/tarm-relaterat i IBS-slasktratten. Kan tillägga att det inte bara är då jag äter probiotika som jag är dålig. Men jag blir garanterat dålig av det.
Ja såna där små flaskor som de gör reklam för på tv:n som ska vara så bra för magen, de har jag testat, och det är absolut inget för mig.. rena laxermedlet 
Som du säger, äter man inte mycket så är magen bättre, men man varken vill eller kan svälta. Visst skulle jag kunna dra in på lite gott, men jag vill njuta av livet ibland med..
Har jag varit ute en lördag, så är jag garanterat putt i magen en vecka efteråt. Men då vet jag ialla fall vad det beror på. Juicer kan jag inte dricka, det blir för surt för lilla magen.
Man blir väldigt osocial ibland faktiskt, det är trist.

Jag blir uppblåst som en ballong i ca en vecka efter det intagits. Massor av gaser, spänner och gör ont i tarmarna, sen är det en sjukt obehaglig känsla för jag tror att tarmarna pressar upp magsäcken på ngt sjukt sätt ;).
Jag blir inte jättepåverkad av festkvällar (har en kompis som direkt får betala för en utekväll). Dock varierar jag så att jag ibland inte kan äta ägg, kan inte äta apelsiner (undviker juice överlag), gott och blandat, sushi, vitlök bl.a. Men oftast vet jag inte vad det är som orsakat det hela.
En anekdot är när jag var tvungen att släppa mig hemma hos sambons föräldrar och de trodde det var ngt fel på avloppet. De hann tömma en soppåse, kolla vattnet och liknande innan jag var tvungen att avslöja att jag var boven i dramat. Det är som senapsgas ibland. Tur min sambo är förstående :) Dock blir det väldigt jobbigt på arbetsplatsen. Och att sitta vid ett skrivbord hela dagarna gör också sjukt ont när man har har en "dålig magperiod".
Hej!! Har kämpat på med min IBS i många år och testat mig fram. I perioder av extra stress och ev.antibiotikakur…så får jag äta "magmedecin", men annars har jag blivit bra på känna in och förebygga större problem.
Jag tror att det är viktigt att inse att det behövs en livsförändring, både när det gäller kost och takt i livet. Ibörjan kan det vara bra att ta hjälp av bulkmedel(Även om det inte var bra för mig) gasminskande och slemmhinneskyddande, men sedan gäller det att lägga om kost….och det går bra att leva med..men det är en resa. Om jag äter snällt större delen av månaden, så kan jag vara lite äventyrlig ibland!! Det som jag absolut undviker är syra, lök, stark el. kraftig kryddning, hög fetthalt. I en mer känslig period så undviker jag stekt mat…man kan göra en god skinkstek i ugnen istället!! För mig fungerar probiotika mkt bra…men även där varierar produkterna.
Jag började min resa med fullkomligt ohanterlig tarmfunktion(diarré, förstoppning.gas) och ständigt illamående och kräkningar. Idag är det hanterbart, vilket gör att jag kan arbeta och var delaktig!! Det finns hopp!! M

IBS och äter inolaxol är rätt nöjd. Jag är av med diarreattackerna i stort sett. Tidigare kunde jag ha hela eller halva dagar som innebar att jag bodde på toa och tömde mig fullständigt. Numera kan det komma enstaka attacker men då räcker det oftast med att gå på toa två, tre gånger så är det över inom en timme. Förut inträffade det flera gånger i veckan nu är det inte ens varje månad. Har också aningen hjälp mot förstoppningen, det är lite lättare att klämma ut skiten än tidigare.
Upplever också viss hjälp om jag hivar i mig tex proviva.
Jag har slutat med Inolaxol.. det hjälpte inte ett skvatt sista tiden. Nu använder jag Dimor/Loperamid vid de tillfällen som jag är putt i magen. Det fungerar bättre.
Provade receptfritt först, men nu får jag det på recept. Ofta räcker det med startdosen på två tabletter sen är magen ok ett par dagar.
Jag har Inolaxol och den gör att min tarm är bättre har fortfarande varierande lös och hård avföring men inte i samma styrka som de var innan. Jag åt innan Proviva och Probio och de funkade ett tag för att sen inte hjälpa. Tar Dimor när jag får en tjurig mage.
Jag har även kommit fram till själv att jag är laktosöverkänslig fastän de inte visar på testerna hos läkarna. Jag undviker även lök(av alla sorter), starka kryddor, kålfrukter och äpplen och försöker att inte äta för fet mat.
Men har fortfarande ett helvete med magen.
Någon som testat Lunelax, det är faktiskt gjort på Ispaghula-skal. 🙂 Ett naturpreparat kan man säga med andra ord. För mig finkar det jättebra. Både mot hård och lös avföring.
Finns som både granulat - att stö över maten - passade mig.
Och som pulver som man blandar i vatten. Det måste drickas ganska snabbt annars blir det tjockt som fruktkräm.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Funkade inte för mig med Lunelax. Inolaxol funkar bättre tidvis. Men något som fungerade helt fantastiskt bra mot IBS innan jag fick Crohns var Herbalifes Fibrer och Örter, trots att jag inte tålde fibrer bra. Det är ett stort piller som man intar ett om dagen tror jag, möjligen 2. Har aldrig någonsin varken före eller efter haft såna megakorvar som bara slank ut. Hade inte ont på flera år. Lite dyrt men det var det värt. 😃
Jag är skeptiker men måste alltid testa för att förhoppningsvis få rätt, eftersom jag inte trodde på dem så fick jag fel.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Lunelax fungerar perfekt för mig!
Någon som provat Visiblin?
provat och fick ännu mer diarre men det är verkligen så individuellt. Hört om andra som det funkar jättebra på.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#17 Ja, det är ju det, väldigt individuellt, vad som fungerar och inte fungerar.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else