Känslig mage
Jag har nog alltid haft en lite mer känslig mage men inte tänkt på det.
Nu på senare tid tycker jag att det har blivit jobbigare med magen och har kollat runt här inne i artiklarna men tycker det är en djungel 
Jag är då 16 år.
Började fundera på det här med min mage efter att min faster som har Ulcerös Colit påpekade att jag alltid behövde gå på toa efter att jag ätit och det har jag själv med tänkt på. Det går bara en liten stund efter att jag ätit så måste jag på toa. Det är inte alltid så men oftast.
Jag är även ofta lös i magen och tex idag har jag behövt gå på toa väldigt ofta.
Undrar om jag bara har en känslig mage eller om det kan vara något annat. Är det någon här som känner igen sig?
Får du kramper i magen och ont efter du har ätit?
Hur pass lös i magen är du? Är det diarréer, eller bara lite löst? Är du pruttig i magen eller inga gaser?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#1 Ja jag kan få som kramper i magen efter att jag ätit.
En dag förra veckan fick jag gå hem från skolan pga att jag hade så ont i magen. Känns som om jag behöver sitta på toa hela tiden.
Inte direkt diarré utan jag är nog "bara" lös i magen. Kan känna mig pruttig i magen och ha ganska ont pga av det.
Låter som laktosintollerans eller glutenintollerans.
Du får prova äta laktosfritt i 2 veckor för att se om du blir bättre i magen.
Blir du inte det så prova glutenfritt.
Du går i skolan och jag vet inte hur vida det går att äta laktosfritt där utan att ännu ha något läkarintyg. Är det mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet, komvux, högskola det rör sig om?
#3 har funderat på det med. Åt min vanliga frukost när jag fick gå hem dvs smörgås och ett glas mjölk.
I morse drack jag ett glas o´boy och har inte haft ont i magen idag har inte. Får man alltid ont? Ursäkta känner mig helt vilsen när det gäller allt detta.
Men när det gäller maten i skolan så äter jag inte i skolan utan slutar vid 12 dock har jag hemkunskap men det får vi väl ordna på något vis.
De kan vara så mkt som på verkar magen.
Jag har haft problem med min mage sen jag var jätte liten. Och sprungit fram och tillbaka hos läkarna sen jag var 2 år. Aldrig hittat nåt fel, var inte laktosintolerant eller glutenintolerant men hade fortfarande magknip, gassig mage och varierande konsistens på min avföring mest förstoppad. Fick fram när jag var 17 år, hade ett anfall i 3 månader där jag knappt åt nåt förutom vid lunch ( annars mådde jag illa och de kändes som allt skulle komma upp igen) att jag hade IBS.
Det är viktigt med regelbundna måltider och att man äter frukost, lunch och middag. Annars förstörs magens rytm och då kan man få större problem med den.
Då får ta och testa dig fram till vad du kan och inte kan äta. Jag äter laktosfri kost och undviker visa kryddor, frukter, och grönsaker.
Jag har nu varit utan laktos i lite över 3 veckor och problemen med magen är borta.
Har råkat fått i mig laktos någon gång och fått ont i magen.
Är jätte glad för att slippa alla toalettbesök och magont men det är förbaskat jobbigt att ställa om sig och veta vad man kan äta men det lär jag mig. 🙂
Primpom - Ja, det går snabbt att lära om sig, då man lätt blir motiverad för man vill ju undvika att bli så "handikappad" med dessa långa och plötsliga toabesök. Skönt att höra att du mår bra i magen nu och att det var ganska lätt åtgärdat. 🙂