Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: colit-kolit-sjukdomar
Läst 28408 ggr
Gottis
22

Du som har ulceriös colit!!!!

Vilka mediciner tar du?

Har du fått olika mediciner under årens lopp?

Hur gammal var du när du fick ulceriös colit?

Efva
5

Hej! Jag tar Colazidtabletter och Asacol klysma. När sjukdomen bröt ut så åt jag under en period även cortison för att få hejd på tarmarna. Jag var 39 år och hade aldrig tidigare haft några som helst problem med mage/tarmar.

Eriktheking
1

Sulfa och Imurel. Imurel är imunförsvarsdämpande och funkade "skit"bra(ursäkta det dåliga skämtet). Vart sjuk när jag var 28 år och min mor hade samma fel så troligen är det ärftligt.

Krokus
3

Hej!

Jag fick UC 2007 och då var jag 57 år, att jag fick UC i så hög ålder beror troligtvis att jag slutade att röka i mars 2007!

När man rökar så "smörjs" tarmarna på något sätt….som jag inte kan förklara!

Jag har haft två skov inalles, det första sommaren-hösten 2007 och nästa sommaren-hösten-vintern 2008.

När jag har haft mina skov så får jag cortison i stor dos med nedtrappning under 6 ve + Sulfaxalazin och cortison klysma!

Första gången räckte det med 6 ve men andra gången 2008 så fick jag upprepa proceduren 8 ve till!

Skov nummer två fick jag nog därför att jag fick sluta med Sulfazalazinet beroende på att jag fick troligtvis biverkningar av något, jag fick besvär med mina muskler….!

Dessa besvär har jag även nu men jag vill INTE sluta med medicinen för då får jag troligtvis ett nytt skov!

Muskelbesvären är riktigt jobbiga, jag kan ex inte gå ned på huk, sätta mig på gräset ute på sommaren….för då kommer jag inte upp utan hjälp!

Så är det någon därute som  har förslag på någon anna medicin så är jag tacksamGlad

Yvonne

[Golgadoth]
0

Kan någon förklara vad det är för sjukdom, vad det innebär och "biverkningarna"?

Leise
0
Fejhn
0

Imuriel. asacol. azatioprin.

var runt 14, tog lång tid att utreda och jag var riktigt dålig, gick ner 30kilo på en sommar och kunde inte äta nånting, blev inlagd och utredd. (la grunden för min sjukhusfobi där)

har fortfarande jättejobbigt med täta skov och besvärlig medicinering. är 21 nu.

får kortison under skoven och blir otroligt speedad, måste göra nånting hela tiden och ingenting är förnbesvärligt eller tar för lång tid.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Qamilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,

Är ny här men glad att jag hittat hit.

Jag var 45 år när jag blev sjuk första gången dec -10. I mitten på feb -11 så fick jag min IBD diagnos och den 23/3-11 fick jag diagnosen UC. Jag har total kolit och hela tjocktarmen är drabbad.

Äter Pentasa (har slutat med kortison nu) men den verkar inte hjälpa så nu pratar dom om att sätta in Imurel eller Remicade. Är livrädd för dessa två eftersom biverkningarna man läser om är väldigt läskiga.

Jag är fortfarande sjuk i mitt "1:a skov" men hoppas att dom ska hitta en bra medicin så jag snart får vara frisk igen.

Vill gärna höra fler berätta om sina mediciner och erfarenheter av dessa.

Just nu äter jag Probiotika (kapsel eftersom den i fil och yoghurt förstörs i magen), Glutamin och Omega-3 eftersom att jag hört att dessa kan hjälpa bättre än medicin ibland.

moeler
0

Jag var 42 år och startade direkt med Asacol. Sen blev det tarmvila i flera veckor med näringsdropp och kortison. Kortisonen har följt mig till och från i alla år men efter tre år kompleterade Asaacolen med Azatioprin och jag gick in i en remission som varade i nästan sex år.

Sen var det dags igen för nästa kortisonkur men nu började man prata om Remicade. Tre gånger fick jag sen åkte jag på en bältros från helvetet.

Sen hittades en tumör och då tog de bort hela tjocktarmen och jag tackar högre makter för det!! Ingen spridning av tumören så nu är jag i stort sett medicinfri (med man utreder istället om jag har fårr Dr House-sjukan Sarkoidos så det blir väl mer kortison såsmåning om)!

lightseeker
0

vet ännu inte om det är uc eller chrohns som jag har, har varit sjuk i magen upprepade omgångar (egentligen sedan barnsben), men första "skovet" fick jag  vid 31 år.

Vid 45 blödde jag och hade så många sår i grovtarmen så de satte predclysma.

Nu till min fråga: Är det fler här som har "smärta" i vadmusklerna när de hamnar i ett nytt skov?

Har tyckt mig kunna skönja ett mönster där, då jag har upprepade muskelinflammationer i kroppen.

moeler
0

Vaderna vet jag inte direkt (mer än att jag krampade mycket men det hade med vätskebalansen att göra) däremot fick jag alltid "iskalla", ömmande knän när jag fick skov. Väldigt läskigt och läkarna fattade ingenting!

lightseeker
0

kramper?! i hela kroppen eller? (jag hade naturligtvis vätskebrist jag med)

moeler
0

Först i vaderna. När jag fick kräksjuka däremot så krampade alla muskler i precis hela kroppen. Det slutade med tre dar på intensiven flr njurkollaps.

Så jag dricker ordentligt nuförtiden:-)

lightseeker
0

tack! moeler, verkar som om vi är något på spåren här nu:)

Qamilla
2

Jag hade kramper i vaderna när jag var sjuk och ett hjärta som pickade som det ville. Visade sig att jag hade brist (väldig) på Kalium och magnesium. Det är tydligen vanligt att få det när man har diarrer eftersom alla mineraler rinner rakt igenom. Tog 1/2 år för mig att få tillbaka bra värden med höga doser av båda.

lightseeker
0

aj aj aj, har på eget bevåg (råkar inte ha en intresserad läkare) varit och köpt just magnesium på hälsokosten, vi får se om jag kan få rätsida på DET på egen hand. Tack! för infon, Qamilla.

moeler
0

Resorb har jag fått rekomenderat av min läkare att dricka och det funkar jättebra. Då riskerar man inte att överdosera något och balansen av olika mineraler bli bra

lightseeker
0

moeler: köpte resorb igår, inför utlandsresan. Då vet jag genom dig nu, att den duger för att återställa vätskebalans för "oss" inte normala magsjuka, också. tack!

Qamilla
0

Lightseeker. Du behöver förmodligen även Kalium. Tror inte att endast magnesium hjälper. Kalium hittar du i B-Calm som du kan köpa på hälsokost.

När det gäller magnesium så blir man ofta väldigt lös i magen när man börjar äta det vilket gör att det kan vara svårt att få upp nivåerna i blodet. Magnesium citrat är den som tas upp bäst och inte ger så värst mycket diarrer. Bäst tar kroppen upp "magnesiumolja" som man kan göra själv om man vill. Då sprayar man den på kroppen och gnuggar in ca 3 ggr om dagen.

Magnesium citrat hittar du på bl a Bodystore.com men den är dyr (230:-). Jag köper mina från iHerb.com som är mycket billigare. Vill du prova dom så kan du använda koden: QAM939  så får du 5 dollar rabatt på din första order.

Hör av dig om du vill veta hur man gör magnesiumolja.

lightseeker
0

oh GGGG, vad du är kunnig Qamilla, tackar så mycket för det som du delar, klart att jag vill ha kunskapen om hur man tillverkar magnesium-oljan:)

moeler
0

Jag tycker nog att du skall be en läkare kolla kalium- och magnesiumhalterna i din kropp innan du börjar experimenterar. Det kan knappast vara vettigt att riskera överdosera. Båda mineralerna kan på sikt, vid överskott ge allvarliga problem med bla njurarna. Och kaliumöverskott kan också ge kramper!!

Det är relativt enkkla prov som ingen läkare borde neka att ta - speciellt inte om du förklarar att du funderar på att ta dem som tillskott.

Qamilla
0

#19. Ja, jag borde kunna en del efter ca 30 års studier om vitaminer, mineraler och örter.  Glad

Magnesium är svårt att få för mycket av. Särskilt om man smörjer det på kroppen. Då slutar kroppen att ta emot det när den fått tillräckligt. Med magnesiumolja tar det ca 8 veckor innan kroppen uppnår en optimal nivå. Med tillskott via munnen kan det ta upp till 1 år men minst 6 månader. Ska du ta det via munnen så dela upp dagsdosen på minst 3 gånger och ta den gärna till maten.

Kalium, sa min läkare, att man kissar ut om man får ett överskott men självklart ska man inte ta för mycket under en längre tid. Men har du diarre så kan du inte få för mycket. Jag åt 4 x 750 mg om dagen i 6 månader (fortsatte i ca 3 månader efter att min diarre slutat) innan mina nivåer kom över minimigränsen. Nu äter jag 750 mg om dagen på eget bevåg och märker att jag får hjärtklappning och kramper om jag inte tar det och mina "värden" är normala. Oftast är ju fallet så att värdena är normala fast man inte mår bra. Innehållet i B-Calm är 99 mg kalium så det är långt under det jag äter om dagen.

Magnesiumolja gör du genom att blanda renat vatten (destillerat), som du köper på apoteket, med magnesiumklorid som du köper i tex en akvarieshop (eller via den här sidan: http://www.ancientmagnesium.nl/sv/index.html som har det "äkta" magnesiumet) och blandar det med någon typ av konserveringsmedel. Jag använder en parabenblandning jag köpt av Crearome.se. Gör blandningen med 1 dl vatten, 1/2 - 1 dl magnesium och 10 droppar paraben. Skaka och låt magnesiumet lösas upp. Spraya rikligt på ställen på kroppen som har tunn hud. Jag sprayar ca 8-10 sprayningar var på sidan av överkroppen samt underarmarna och gnuggar in 3 ggr dagligen.

Läs mer om magnesiumterapi på den här länken: http://www.ancient-minerals.com/transdermal-magnesium/

Hör av dig om du har fler frågor. Magnesiumoljan har gjort mig så mycket piggare och gladare. Lycka till.

Qamilla
0

OBS!! Köp inte magnesiumklorid som används som vägsalt eller liknande eftersom dom innehåller för mycket föroreningar. Det som används i akvarium är bäst om du inte vill köpa det "äkta" magnesiumet.

Arny
0

Jag var 17 år. Är 30 nu. Äter Imurel, Colazid. Tar colifoam och penasa vid tecken på skov. Vid skov får jag cortison. Har ett svårt skov nu som hållt i sig sen december. Har även haft clostridium 2 ggr under denna tiden, behöver jag säga att jag mått dåligt!

Har inte haft skov på ca 4 år. Men från att jag var 20-25 hade jag ca 2 skov om året.

lightseeker
0

Arny, menar du att clostridium hänger ihop med sjukdomen?
Vet att jag har haft clostridium vid ett tillfälle, pga. övermedicinering med antibiotika, men det fick ta några månader för att gå över av sig själv.

Arny
0

Hej, nej det hänger inte ihop men det har dragit igång skov på mig när jag fått klostridium.

Jag fick klostridium när jag varit i Egypten för ett par år sedan, sen har det blossat upp ibland, tydligen kan man bära på det utan att ha sympton och sen kan det blossa upp. Jag har blivit behandlad med Vancosin. Det skall ge med sig efter en veckas behandling, men jag fick hålla på i 4 veckor.

Har Ulcerös Kolit/Proktit förresten. Läkarna skriver alltid olka i intygen, ibland kolit ibland proktit.

southdakota
0

Jag har väldigt nyligen fått reda på att jag har ulcerös kolit, är 16 år. Först fick jag Pred-Clysma, men efter att man upptäckt att jag har total kolit (hela tjocktarmen är inflammerad) så får jag nu istället Prednisolon, vilket har varit mycket mer effektivt.

Jag äter också Lixacol som ska vara "underhållsbehandlingen" och Omeprazol (för att förebygga magsår).

lightseeker
0

Oj, Arny, så proktit är samma sak som ulcerös Kolit? det har aldrig någon förklarat för mig.

Har alltid haft problem med magen och haft rejäla problem med tarmen sedan -91, men har ännu inte hittat någon intresserad läkare.

Har jättemycket problem med musklerna i hela kroppen, och försöker få läkarna till att ta tag i utredningarna nu, då jag hela tiden blir sämre.

Och min dotter, i yngre tonåren, har misstänkt Bechterew diagnos.

Enligt hennes reumatolog och vad jag har kunnat läsa mig till på internet, så kan man se fall av Chrons/UC och Bechterew i samma familj.

Nu har jag blött ur tarmen sedan i Augusti, de upptäckte anemi sedan i feb. så nu tror de på mig och jag skall göra coloskopi igen, den 25/4, det ser jag inte fram emot då en 45 min. undersökning tog 2 timmar (för några år sedan) eftersom jag hade så kraftiga sammanväxningar i tarmen, snacka om smärta.

Ortoped skall jag få komma till i slutet av Maj, för att utreda min hälta i h.foten.

Jag har nya inflammationer i olika kroppsdelar och har gått med i en EDS-grupp på facebook, då det verkar vara mycket liknande symtom som den patientgruppen har, både muskler, mage och tarm engagerade.

Så nu undrar jag om också ni har värk från era muskler?

Arny
2

Nej Ulcerös Kolit och Ulcerös Proktit är olika. Proktit går aldrig upp i hela tjocktarmen utan håller sig vid ändtarmen och går kanske 15 cm upp vid skov. Medan när man har Kolit blir hela tjocktarmen inflammerad. Mitt började som proktit men har troligtvis blivit kolit.

Låter inte roligt för dig stackre =(

ankan71
0

Jag fick mitt första skov vid 27 års ålder. Men då jag precis varit i turkiet så togs det prover på salmonella och en massa annat utom ulcerör colit. Då jag väntade mitt andra barn år 2000 så fick jag ett svårt skov, läkaren jag träffade då tog prover för UC, sen var det kortison i hög dos som gällde under resten av graviditeten. Kändes som att världen skulle gå under då jag fick höra att jag skulle vara tvungen att äta mediciner resten av livet. Det ledde till att jag sökte alternativa medel. Jag har inte haft nåt riktigt skov sen 2001 då jag gick till en homeopat och fick sulfur och E104. Så fort jag märker att ett skov är på gång numera så tar jag enbart sulfur och det verkar som det funkar iallafall.
E104 tog jag under skoven jag hade om dom pågått ett tag.

Arny
0

Kortison är inte roligt, jag äter det nu för skov och ser ut som en blåsfisk i ansiktet.. Visste inte att man kunde äta det under graviditet..

Jag har funderat på att gå till en homeopat, är så rädd att det skall bli värre =(

lightseeker
0

vad är E104 och sulfur för preparat?

Har ju själv hållit på och blöda till och från sedan i Augusti nu, skulle vara fint att veta att det finns något alternativ att ta till.

ankan71
0

E104 och sulfur är homeopatmediciner som funkat bra för mig. E104 som jag fick då har ett annat namn numera… Reckeweg R4 som är mot diarré och svaghet. Sulfur kan man ta om man har tarmkatarr bla.

Jag provade dessa för att jag inte ville äta en massa mediciner resten av mitt liv och för att läkarna sa att det tar lika lång tid att behandla ett skov som du haft skovet, så om jag alltså har ett skov sen två månader tillbaks så tar det två månader till innan det blir någorlunda bra.

När jag istället tog homeopatmedlen så märkte jag skillnad inom nån vecka. Det bästa är att söka upp en homeopat och prova ut medlen eftersom det kan vara olika från person till person vad man behöver. Det går även att beställa dessa från ancis.se i Östersund

skum06
2

Jag fick diagnosen när jag var 21 år gammal.. hade haft problem sen jag var 20 men inte tagit mig till läkaren..

Jag äter Asacol 800mg två tabletter om dagen.

;)

miranda65
0

Jag tar asacol sup och colifoam på morgonen.

har varit sjuk sedan 1995 (30 år var jag då).  Då när jag fick mitt första skov fick jag även pentasa samt cortison. Låg inlagd med dropp då.