Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: ibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 22556 ggr
snuz
9

IBS och vegetarian

Är vegetarian och har IBS, och jag älskar mat :)

Detta är som ni förstår ingen dunderhitt, och nu undrar jag om ni har några tips på mat som skulle kunna lindra, eller minska mina magbesvär?

Har ätit laktos och glutenfritt på prov för att utreda om allergier, utan att kunna urskilja någon förbättring.

Vill kunna äta normalt utan att behöva försäkra mig om att det finns en toa i närheten…

Alla tips är välkomna, men var gärna införstådd med de svårigheter det finns med att utesluta kött från dieten och ändå få i sig tillräckligt med näring.

Har övervägt att börja äta fisk om detta kan hjälpa min mage.. någon som vet om det kan funka?

moeler
1

Jag skulle absolut försöka äta mer kokta grönsaker och hoppa bönor och alltför svårsmält mat.

Fisk är ju en bra grej då det är väldigt lättsmält. Mycket bättre än kött när man har en knasig mage!

snuz
1

Tack för svar, ska prova och se om d hjälper.

(kom gärna med fler förslag, om någon har något/några)

[silkesnosen]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hmm om du nu måste vara vegetarian…jag menar bönor o liknande för protein går ju bort…du få ju se till att få i dig ägg……dofilus e ju bra…mjölkprodukt..men kanon för magen…..sedan måste du ju koka mkt av det gröna……o kanske hoppa sådant som e allt för fiberrikt…..vet ngn som fick en mage som rörde på sig alldeles för fort av broccoli….hmm fisk e ju bra..kan vara svårare med lax för mig…har för hög fetthalt……tänk babymat.

HannaM
1

Jag har till stor del pga magen valt att äta fisk för att få i mig protein i tillräcklig mängd. Annars är ju ägg bra om du äter det, min mage tolererar dom i alla former utom kokta.

Intehärutandär
1

För mig så har jag fått plocka bort potatis, pasta och ris. Samt den mesta laktos-produkterna. De "sura" klarar jag av som t ex fil, naturell yoghurt, gräddfil, creme fraiche, feta ost, färskost.

Kända "gas-startare" som lök, kål, blomkål, bönor, ägg osv har jag fått plocka bort med.

Frukt tål jag i princip inte, så jag försöker undvika den. Citrus går dock bra. Sållan bland grönsaker med. Rotsaker går bort. Paprika med.

Gluten. - Bröd, fikabröd, pannkakor, varma såser m.m.

Blir inte mycket kvar. Kan oftast äta sojaprodukter, medans Quorn kan göra lite ont ibland. En grekisk sallad har varit ett livsnöre för mig. Har märkligt nog inte tröttnat på det fast jag ätit tonvis (känns det som)

LCHF som så många tipsar om funkar inte alls för mig. Allt fett får magen att sparka bakut. Gi passar mycket bättre därimot.

Har börjat äta basmati-ris (sådant som är mjukt och kladdigt. Det andra hårda blanka gör tväront direkt då det åker ner i magsäcken).

Läsk och godis kan jag dock äta konstigt nog.

Fuskar med maten också, men får ångra mig bittert. :/

[TrollKvinnan_66]
1

Varierande kost, lagom med fibrer - snälla såna, kokt mat och kyckling är det enda vi kan äta (både jag och dottern) vi har IBS mage, allergier/intolerans och lite annat smått och gott som ställer till det…

Man får prova sig fram hela tiden och det är en fin balansgång mellan att få i sig alla vitaminer/mineraler, fett, protein och kolhydrater osv. men jag har märkt att om vi inte blandar kolhydrater med animaliskt protein i samma mål så funkar det bätter…

Så vi äter ungefär så här:

Frukost: smoothies med bulkmedel Lunelax (fiberhusk) och jag skivar och fryser in banan som bas i smoothie så blir den lite tjockare…sen andra frysta bär och frukter…och äter till det egengjord granola crunch på blötlagda solorsfrön, hel bovete, phyllisfrön - som sköljs ordentligt på morgonen och blandas ihop med boveteflingor, agavesirap, kanel och lite himalayasalt…torkas i ugnen - blir knaprigt och gott =)

Vi startar alltså morgonen med frukt - sen utsöndring (tömma magen ordentligt varje morgon) Till lunch sen blir det en bas av sallad, olika gröna blad mest spenat, endiver, roman, isberg osv. som är smått hackad eller mixad lite grann, kan även bli en grön smootihe istället för rivet/hackat…till det andra grönsaker som går att koka eller finriva - hacka sönder för att underlätta för magen…och så råris, quinoa eller stora blötlagda vita bönor till…rivna morötter, tomater, avokado, gurka och även rostade frön som pumpa, solros, melon går att ha till…Ät långsamt - tugga noga…drick vatten till!

Middag: proteinet (animaliskt) kyckling tål våra magar…så jag gör en varm soppa på tex. zuccini som jag kokar upp och mixar med kokosmjölk - fett, färska kryddor och sen kyckling i som stekts lätt på sidan om först med kryddor…

Sen blir det mellanmål därimellan av frukter, granola, smoothies

Vi har bland IBS både lös och hård i magen…kramper, svullen, buller, gas osv. och detta sätt att inte blanda kolhydrater med protein i maten funkar bra för oss och att äta kokt mat, lagom med fibrer, uteslutit mjölk, spannmål, soja, ägg (olika proteiner) och skaldjur, nötter mm.  som vi är allergiska mot! Äter inte stora portioner utan lite då och då - fördela över dagen…Kokar gärna grytor också som innehåller, grönsaker, kyckling eller grönsaker, råris - inte blanda grönsaker, råris, kyckling…då säger magen ifrån direkt!

Man får ju prova sig fram och alla har ju olika IBS…men jag blötlägger alla frön, bönor innan vi kan äta…och försöker hitta en balans men inte är det lätt inte =/

tlover
2

jag är ovo-vegetarian och har IBS men min mage är snarare bättre av veg kost.

en sak min mage definitivt inte tål är fett men fibrer verkar den klara fint.

men klarar din mage fett men mindre fibrer kanske nötter/frön är nått (kanske finmalda) dom innehåller ju också fibrer men inte samma sort som baljväxter (själv kan jag vräka i mig baljväxter, kål, lök etc men lite linfröolja som tillskott och min mage gör uppror)

gluten har jag märkt att jag inte heller tål och kanske rå kål (äter de mesta av grönsakerna mina i grytor m.m. så då kokas det ju)

det går ju att äta LCHF till och med som veggo (kolla in vegansidan där har dom ett LCHF underforum) så är du en sån vars mage älskar fett så kan det ju gå ändå.

edit: såg att på vegansidan fanns det också low fibre diet

l'm back

grandma
1

#6 jojo det är verkligen olika vad man tål med IBS -mage. Bara er lunch skulle skicka mig till "helvetet" efter nån timme.😃  Men det är ju fantastiskt att nya med IBS kan få så många olika tips härifrån och prova sig fram och lära sig vad just de tål. 

Glad påsk till alla och var rädda om era magar i helgen.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//