Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: ibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 10455 ggr
tlover
2

fett och IBS?

Hej

Min mage tål inte fett men jag skulle vilja kunna få i mig nyttiga fetter ändå nån som har tips? (kosttillskott funkar inte som jag äter dom nu magen gör uppror)

Jag har nämligen också en reumatisk sjukdom och omega3 ska visst kunna hjälpa jättemkt mot det men jag får knappt i mig fett alls (äter mindre än livsmedelsverkets rekomendationer enligt "cirkeldiagrammet", jag för matdagbok så jag har koll)

Jag äter också ovo (minus mjölk) vegetariskt så även om jag hade tålt fet fisk så äter jag det inte.

tack på förhand för svar

l'm back

JohannaEkroth
0

Fisk? Fet fisk såsom lax är väl omega 3 rikt?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

tlover
0

jag är ju vegetarian så fisk går bort. men jag skulle nog inte kunna äta fet fisk ändå pga den höga fetthalten

l'm back

JohannaEkroth
0

tlover
0

Jag har alltså någorlunda koll på vad jag ska äta men inte hur. Alltså hur jag ska få i mig fett utan att magen blir knasig 😕

l'm back

JohannaEkroth
0

Min diet just nu består av wokgrönsaker/kokta grönsaker + kokt kyckling. För det vet jag att min mage pallar, sedan gör jag olika röror som är örtbaserade med en liten gnutta av något omega 3 rikt i. Eller så kan jag ringla över lite gurkmajonäs blandat med tex soya. 

Du får helt enkelt försöka hitta en grund som du utgår ifrån. Wokgrönsaker/Kokta grönskare + svamp/quorn eller ?

Svamp kan vara svårsmält… Hur klarar din mage det?

Du äter ägg va ellerhur samt mejeriprodukter? Kvarg är bättre än creme fraise tex. För den innehåller inte ens 1% fett. tror det är 0,2-0,3% eller någonting. Men för att få ett alternativ till feta mejeriprodukter om man vill göra en röra. 

Jag är inte så noga på att det på tallriken ska se fint ut, utan snarare vad som är nyttigt och gott och vart gränsen för vad magen klarar av går. 

Med denna grunden kan jag äta någonting som min mage tycker är jobbigt någon dag i veckan utan att trilska allt för mycket.

Jag får fettdiarréer om jag äter fet mat.

Min mor har muskelreumatism och äter inget rött kött, bara vitt (fisk+kyckling), inget gluten, inget mjölkprotein, samt aktar sig för diverse andra saker, linfrön tex. Hon har läst om sådant som är en anti-inflammatorisk kost.

Hennes mage har hela livet varit dålig, men den är ännu sämre nu med denna kost. 🤔😕

tlover
0

Jag äter inte mjölkprodukter (tål ej det ) och har dragit ner på gluten (tål men inte stor mängd får ont i magen av pasta tex) men jag tål tex bönor, lök (i alla fall kokt äter det oftast i gryta), kål (samma som lök) osv…

som tur är, för ägg kan jag inte äta mängder av (kan äta endel däremot) och Quorn har aldrig avrit nått frö mig (gillar bönor så jag har tur att det funkar) svamp tål min mage, i alla fall jag inte äter mängder (tror jag har inte vetat om min IBS så lände och det är ju inte svampsesong nu)

de där örtbaserade rörorna lät intressant, vad är det? nån slags röra med annat (tex kolhydrater min mage älskar kolhydrater) + linfröolja kanske min mage skulle palla, i alla fall om jag skulle äta det utspritt över dagen.

vad är gurkmajonäs också? det lät magensnällt är det nått man gör eller köper?

l'm back

JohannaEkroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar göra rörorna på havre"grädde" Carlshams Gott i Maten i grunden. http://www.carlshamnbageri.se/produkt/gott-i-maten

Kan ha i lite sojabaserad ost om jag vill göra något ostigt. 

Eller så reder jag med Majsena Redning. Kan ha i en klick olivolja just för att den är så nyttig. Coop har en som heter Fruttato som jag varmt kan rekommendera. Men är det omega 3 du vill åt ska du ju välja en annan.

Men sedan improviserar jag med innehållet. Blir ofta basilika, tycker det är en väldigt god krydda, liksom rosmarin. Jag har problem med migrän och rosmarinen är bra mot migrän. Jag har faktiskt hämmat migränattacker flera gånger med rosmarin-te tex. Så rosmarin använder jag mycket.

Läst att gurkmeja är väldigt bra om inflammationer, men antingen gillar man smaken eller inte. 
**
GURKMEJA  **

Anti inflammatorisk , jämförbar med kortison.

Bra vid reumatism,värk och ont överhuvudtaget.

En kraftig antioxidant.

Nyponpulver är tydligen också antinflammatorisk, så nyponsoppa är tydligen bra. Du kan få lsa direkt på sidan istället: http://www.lottalinden.se/21589185

Här är en annan sida: http://rainbow4all.net/vaxter.html

Här finns lite avokdorecept: http://receptfavoriter.se/matartiklar/avokadorecept-recept-med-avokado-tips-fakta.html

Hittade denna: http://www.lg.se/Global/Jobba_med_oss/vardgivarportalen/Barnhalsovard/Informationsmaterial/Komj%C3%B6lksfri_kost_KMPI.pdf

Du vet väl att du kan be din lokala handlare att ta hem varor du saknar i sortimentet. 

Min favorit just nu är en rotsaksgratäng. Och istället för vanlig ost tar jag sojabaserad ost.

JohannaEkroth
0

Gurkmajonäsen ja. Den kan man köpa, eller så gör man egen, majonäs + bostongurka.

Det är Kavli som gör den annars. 

tlover
0

Hm trodde det var riktig gurka, tänkte mig nått svalt fettsnålt, etc

Jag har aldrig fattat bostongurka så det är nog inget för mig

såsen såg jag också typ 90% örter framför mig, man förställer sig väl vad man vill se. jag har aldrig varit nån såsmänniska, särkilt inte grädde, varesig det är riktig grädde eller inte man kanske jag kan göra nått av sojadryckskefiren.

Men kanske nått som man blandar i linfröolja i som man äter över hela dagen skulle funka, men exakt vad vet jag inte. det skulle ju vara enklare om det var sommar och man hade fri tillgång till grönsaker (förra sommaren då jag åt mer än halva talriken grönsaker mådde magen mycket bättre)

Nyponpulver har jag testat men det är så *censur* dyrt så jag ska satsa på att plocka nypon själv i sommar

gurkmeja brukade jag hälla i glaset med vatten + linfröolja förut  men nu vågar jag ju inte äta linfröolja som så pga risken men jag äter gärna curry i alla fall 😃

l'm back

JohannaEkroth
0

Tja, om du har en mixer kan du säkert göra gurkmajonäs på färsk gurka. 😇

Samma sak med örtsåsen. Färska örter i mixern, men du kanske behöver ha i någonting annat för att fylla ut den, en grönsak eller någon juiice eller frukt som grund.

Hur är det att göra en vanlig sallad och ringla över en salladsdressing.

1 del vinäger (smaksak vilken sort)

3 delar olja (brukar använda olivolja men byt till linfröolja du)

salt och peppar

Sedan smakförstärkare efter vad man gillar tex:

örtkryddor
italiensk salladskrydda (en favorit hos många men innehåller glutamat)
vitlök
lime

Mixar du den med stavmixer så skiktar den sig inte. Ett annat knep är att blanda i lite vatten.

Du kan göra rikligt och ha i en dressingflaska/en tom gammal vinägerflaska i kylskåpet och bara ha och ringla över.

Systerdottern brukar göra klyftpotatis i ugn som blir så otroligt god:

potatis fast borstad - klyftas och lägg på plåten med skal kvar

Ha på:
salt
svartpeppar
basilika

Ringla över:
linfröolja eller rapsolja eller olivolja

rör runt

225 grader (osäker på tid)

grandma
1

Jag har inte testat själv men hört på föreläsning att ekologiskt kokosfett ska vara extremt bra. Man kan bre på mackan, krydda, salta mm. Bara 100:/-kg. 😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

tlover
0

#11: har alltid avskytt kokos

#10 jo örtsåsen kanske jag ska testa i sommar med färska örter och hemmagjord sojadryckskefir, kanske kan man smyga ner lite linfröolja i den för att berika den.

dressing har jag aldrig fattat varför "förstöra" en god sallad men jag tål och tycker om mammas lågfettsvariant på 1 del olja, 1 del vinäger och 2 delar vatten + kryddor mer fett än så blir salladen bara äcklig.

Tyvärr så ska man inte värma linfröolja annars hade det varit enklare. det är enklare att "gömma" fett i pastasåser, grytor och liknande

ursh vad negativ jag låter men jag har ändå fått ideér, så ni ska ha tack även om det inte låter som om jag fått hjälp

l'm back

JohannaEkroth
0

Det är svårt att hjälpa känner jag, men jag blir glad när du säger att det har föds idéer för det var nämligen tanken med det hela. 🙂

grandma
0

#12 Den ska inte smaka kokos. Mer utan smak, därför kan man krydda den. Många steker med den bl.a. Så den smakar inte Hawaiian Tropic 🤢

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Lööv
0

Soya mjölk och soya grädde finns ui i de flesta butiker. Det tål jag som har  IBs gluten lacktos  och  panikångest. Olivolilja. Eller lite oliver inehåller bra fett.

Kokta grönsaker med lite soya grädde. Ört salt. Omelett med oliver och tomater till ex.

Finns även soya pulver man kan göra  soya biffar av stek i ite olivolilja och vipps får du i dig vad du behöver. Rapps olilja går också bra ta en te sked om dagen.

Har prövat snart allt och blivit lite bättre. Blossas matte

tlover
0

#15: största problemet för mig är ju att magen inte tål för fet mat så att äta nån matsked rapsolja om dan går inte om inte jag vill spendera mycket tid på toa sen, annars kulle jag använt linfröolja på det sättet och vara nöjd med fettintaget.

sen tycker jag inte feta saker är gott heller, att koka grönsaker i sojgrädde skulle jag inte kunna äta för jag mår nästan illa av tanken. omelett med oliver klarar inte magen (för fet) ska jag ha omelett blir det nått "ofett" till äggen typ lök och potatis.

oliver är däremot en fat sak jag klarar av att äta både fettmässigt (man äter dom ju en och en så det blir inte såå mkt fett) och smakmässigt, jag får väl komma på nått sätt att äta det utan att min man måste äta det då han hatar oliver (förut åt jag mer oliver i typ grytor eller pastasåser men det blir sällan nu eftersom jag och min man äter samma mat)

Jag funderar på att göra nån "gucka" varje dag som man kan ha linoljan i sen äter man lite till varje mål. men exakt vad det skulle vara vet jag inte. kanske kan man modifiera pappas linssallad så att jag kan ha linfröolja i. Den har däremot rå lök i och rå lök tror jag inte min mage klarar så bra… men man kanske kan dryga ut det med annat…

l'm back

JohannaEkroth
0

Så kan du slänga i ett par valnötter i en sallad, så får du omega 3 också. 🙂

tlover
0

Det skulle vara en syn efteråt helt röd i ansiktet 😃

Har faktisk haft folk som försökt lura i mig nötter efter jag sagt ja inte tål det så frivilligt äter jag inte dom

edit: har märkt att listan på saker jag tål blivit kortare och kortare på senaste tiden

l'm back

JohannaEkroth
0

Oj, förlåt, missade att du inte tål det! 😇

Kan man "dränka in" några krutonger (eller hur det stavas) i linolja om man gör egna glutenfria kan man ju ha i i smeten?

tlover
0

jag tror jag sett recept på glutenfria krutonger men skulle jag göra såna skulle jag inte förstöra dom med linolja, linolja smakar päck i alla fall enligt mig (och jag har hört andra som tycker det med) däremot kanske man kan blanda linolja och olivolja… det borde nog gå om man gör en vinegrett också.

Jag tror jag har ätit krutonger en gång så jag är inte helt hundra på hur man använder dom, häller man dom på sallad eller?

l'm back

JohannaEkroth
0

Ja, sallader eller soppor tex. :-) Kan säkert användas till fler rätter.

Lööv
0

Hur är det med ost  filmjölk  eller någon majonäs.. Det inehåller bra fetter.  champinjoner frästa i lite  raposlilja eller stuvade med soya grädde. Finns ju glutenfritt mjöl.

Avstå från lök och kål.  Efter 3 år är min Ibs  gluten något stabilare. Purjolök tål jag lite av gott att steka med svamp papricka och  vokgrönslaker. Man ska inte dränka allt i fett.  Man kan också äta omega 3 kapslar eller omega 6 eller 9.

Lycka till Med vänlig hälsning Blossas matte

tlover
0

Lök och kål tål min mage hur bra som helt (vilket är tur för lök är superviktigt för mig)

Men jag kanske ska skriva upp vad jag vet jag inte tål i en lista.

Intolerans: Laktos

Korsallergi: råa morötter, råa äpplen/päron, Råa stenfrukter, nötter (även mandlar) och säkert nått mer jag inte testat

IBS: gluten i för stora mängder, fett i för stora mängder (tex kosttillskott), kakao i för stora mängder

Av val är jag: Ovo-vegetarian dvs inga mjölkprodukter och inte kött/gelatin m.m. (min mage gillade ändå inte kött min mage blev bättre av baljväxtbaserad kost)

men jag har ändå fått ideer från den här tråden som jags ka testa när jag får mer ork (bryr mig inte så mkt vad jag äter just nu tyvärr.)

#22 Jag äter hemmagjord sojadryckskefir men jag vet inte hur den är rent fettmässigt. den borde ju vara som sojadryck (1,5g fett/100g men varierar beroende på om man gör själv eller vilket märke man använder) även om jag inte gillar fett så ser det ganska fettsnålt ut.

l'm back

Lööv
0

jag trodde att jag inte klarade fett. så jag undvek det. För att upptäcka att det var socker i större mängder jag inte tål.

Soya mjölk och grädde kokos mjölk kokos fett lite av det hjälper upp kroppens funktioner. D vitamin på hälsoksoten har  hjälpt mig enormt att få en någorlunda  bättre mage. Och  noll på stressen.

Fokusera på det du mår bra av. När du sitter på toa och magen gör ont och allt rusar ut.   Kolla datorn. En go bok eller något du kan gilla

Koppla av. Släpp allt annat.       Lycka till Blossas matte