Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettallmänt-illamående
Läst 8734 ggr
Emm@@
3

Konstant illamående

Hej! Jag är en tjej på 24 år. Jag har i princip haft konstant illamående i snart två år. Vissa veckor/dagar är sämre och då kan det va så att jag kräks varje dag. Det kan ibland triggas igång i samband med matintag och ibland för absolut ingenting. Detta tär ju något fruktansvärt , när man vet att man måste äta men att det mycket väl kan bli så att det ändå kommer upp senare. Jag har vart på VC för ett år sen och tagit prover och även gjort en gastroskopi, men utan att man hittat något fel. Nu vet jag snart inte vad jag ska ta mig till. Vill inte gå till VC en gång till då jag vet att det säkerligen blir som alltid, att inget fel hittas. Någon som har någon id'e vad som kan felas? Eller kanske något tips hur man kan lindra illamående? / Emma

grandma
1

Man kan göra en ph-mätning för det är inte alltid,  t.ex hiatusbråck, reflux syns vid en gastroskopi. Man behöver inte heller vara sur i magen när man har ovannämnda men däremot lätt för att kräkas.

En annan anledning till att man mår illa och kräks kan vara att gallan inte mår tipp topp. Vad äter du? Märker du någon skillnad på vad du äter? Fet och hårdsmält kost triggar ju igång en känslig galla. 

Vad säger läkaren till dig då? Förutom att det inte syns något på gastroskopin? Ska du inte utredas mer då?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Emm@@
1

Hur gör man en Ph-mätning? Jag äter väl för det mesta"husmanskost". Äter inte stark mat. Har inte märkt att det är något speciell mat som triggar igång det. Ja han sa inget, utan fick ett brev hem att allt såg bra ut och att jag skulle höra av mig om det fortsatte. Jag trodde väl då att eftersom dom inte hittade något så skulle det bli bättre men det blev det inte. Hade hoppats på att slippa åka till VC igen.

grandma
1

http://www.erstadiakoni.se/sv/sjukhus/patienter/Kliniker/Medicin/Endoskopi/Tryckmatning/

Nu menar jag inte att det är det du borde göra i första hand utan om du vill få fason på illamåendet och kräkningarna så borde de göra en större utredning och ibland ingår tryckmätning i den utredningen. Ibland slipper man inte sjukvården hur gärna man än vill.😕

// Nalle Puh// 

JohannaEkroth
1

grandma kommer med bra tips. pH mätningen är en bra grej, för jag tänker magsaft - för lite eller för mycket. Båda ger likvärdiga problem. Den ena behandlas med omeprazol (finns receptfritt på apoteket) och den andra kan bero på natriumbrist.

Men jag tycker du ska besöka läkare som får titta på din mage.

Har du provat om Postafen hjälper dig? Åksjuketabletter mot illamående som finns att köpa på Apoteket. Jag blir hjälpt av den, även fast det tar en stund.

Jag har magkatarr och för sur/för basisk mage. Hittar heller ingen balans, fast det har blivit bättre.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Emm@@
1

Tack för era svar!

Kände mig som det är nu rätt så tvungen att ta mig till VC, där jag fick tid idag. Det dom kunde se på proverna dom tog idag va att jag hade äggvita och blod i urinen (?). Resten av proverna skulle dröja.

Har ingen aning om vad detta innebär eller om det kan ha någon med mitt illamående och göra ? Någon som vet ? Hade så bråttom där ifrån att jag inte tänkte på att fråga mer :/.

grandma
1

Jag tycker du ska vänta tills du får prata med doktorn istället för att folk ska skriva vad du kan tänkas ha. Sånt skapar bara onödig oro. Jag föreslår att du ringer och ber att få en telefontid med. Dr. De flesta prover idag får man ju väldigt snabbt så du behöver nog inte vänta så länge. Hoppas du får ordning på ditt illamående och skriv ner dina frågor du har till doktorn. Ställ också motfrågor, be han/hon förklara.

// Nalle Puh// 

JohannaEkroth
0

Låter som det kan vara någonting med njurarna eller urinblåsa, urinvägsinfektion? Tog du inget urinprov?

Ja, man kan må illa vid problem med urinvägarna. Hoppas du får svar på vad det är snabbt så du får behandling och blir bra sedan! Lycka till!❤️

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

grandma
1

#7 Eftersom TS vet att hon har äggvita och blod i urinen så måste ett urinprov tagits🙂. Jag hade för en massa år sedan äggvita (protein som läcker ut från njurarna) i urinen och då hade jag njurbäckeninflammation. Det finns en massa olika orsaker till att det läcker och jag förmodar att TS fått lämna blodprover också samt att U-odling har skickats. Läkaren tar säkert hand om det.

// Nalle Puh//