Mjukt vitt bröd & IBS
Jag har börjat äta knäcke sen en tid tillbaka & magen har hållt sig i skick. Har även kunnat gå på toa normalt. Igår åt jag 3 bitar vitlöks baguette. Gode gud vilka kramper & diarre.
Någon fler som reagerar på vitt/mjukt bröd & varför gör man det?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
För mig är det precis tvärtom . Det är det som är så speciellt just för IBS, ingen är den andra lik. Vi kan ha vissa saker gemensamt men sen skiljer det sig. Tänk om alla hade varit lika, då hade det kanske varit lättare att få bukt med lilla "maggen". Sen finns det ju tillfällen när den totalt pajar ur oavsett vad man äter, som min nu har gjort efter ett ordentligt skov av Crohns.
Blääääääääääää säger jag bara till min mage. Hate it!! 🤪
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Dessa magar är ett skit. Jag som även dras med flera andra sjukdomar.
Många funderingar går ang dessa magar. Varför det är så vanligt nu för tiden med mag sjukdomar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag tror det är kosten och miljön.Jag läste någonstans för längesedan att det har varit ovanligt i Japan men att det nu ökat markant där . De har ju tagit till sig den västerländska matkulturen med junkfood och annat skit.
Skickar en länk med intressant läsning som jag tyvärr bara skummat igenom själv. ☺️
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/13081/LKT0945s2980_2982.pdf
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Min mage tål gluten i små(?) mängder men inte stora. tex pasta brukar det bli för mkt, även om jag äter mkt bröd (men en eller två skivor är ok. beroende på storlek). Kanske åt du mer bröd än vad du är van vid? (jag själv blir lättare nöjd med hårdbröd än mjukbröd i alla fall )
l'm back
Har du testat gluten intollerans via blodprov? Man kan tåla bara lite omväxlande hår lös avföring. Och sedan så utveclas det till intollerans helt plötsligt.
Vitlök lök kål och råa grönskare är något jag plockat bort för min Ibs. Kökt ris riskkaor gluten fri pasta och kokta grönsaker fisk kött med lite soya grädde går bra. Kolla gluten. via vårdecentral Lid ej i onödan. Blossas matte
#5 om du pratar med mig så har jag både tagit blodprov och gastroskopi och enligt det har jag inte glutenintolerans men min mage reagerar ändå på gluten (i alla fall i större mängd)
l'm back
Nr 6. Det är ju bra om du inte har gluten. En annan bov är socker. Jag har miskat socker dramatiskt och blivit bättre i magen. Vitt bröd pasta och potatis bildar socker i tarmen och då kan man få en spessiell svamp i tarmen som lever av socker. Och tjock tarmen blir då som en värkade öm böld och man måste rusa på toletten.
Ibs går i skov och vintern gör den värre. kyla gör att krampen i tarmen ökar.
Är det odrägligt får man be om kortison av läkare eller lugnande antidepprisiva läkemedel kan hjälpa. Man måste stå på sig. Blossas matte.
#7 Jag tål ju inte gluten men det är inte "officiellt". Men det har jag hört andra som har också.
däremot tål jag ju både snabba kolhydrater och fibrer potatis tex älskar min mage (som tur är för det odlar vi)
l'm back
Jag misstänker att jag har IBS. Och min mage blir svullen osv om jag äter vitt bröd….
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.