Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: allmänt-illamående
Läst 28812 ggr
[lucii]
26

varför spyr jag?

Jag spyr ungefär dagligen, eller varaanna dag. Jag är inte gravid. och det sker vid olika tider. Ibland i samband med måltid men inte alltid.

ibland får jag kräkrefelxer med det komme ringet. Strupen bara "låter" som om jag ska kräkas. det händer även att jag får "fontän-spyor" men även mindre spyor som bara består av magsaft.

Jag har bokat läkartid men detta har pågått i månader så om någon varit med om liknande eller känner till något hör gärna av er här i tråden.

Det är sjukt jobbigt att inte veta vad det beror på och att jag måste va baredd på att jag kan spy när som. Jag kan inte komma på någon förklaring heller eftersom jag inte kommer på nåt speciellt samband.

Mår illa gör jag men det har blivit till en vana. Händer även att magen svider och gör ont när jag spytt mycket.

Tzatze
0

Googla på "reflux på övre magmunnen" och se om det kan vara något.

[lucii]
0

Tack så mycket! ska kolla upp det.

[lucii]
0

Jag spyr ju kraftigare än magsaft och har inte halsbränna men tack ändå!

JohannaEkroth
0

Kan vara problem med nedre magmunnen, den mellan magsck och tolvingertarm…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[lucii]
1

ska till läkaren på torsdag, nervöst :/

Tzatze
12

Hur gick det?

[SporeDiatrymisss]
0

Stackars dig…! ;-( Värsta som finns för mig är att spy..

elahpelah
3

Hej Lucii!

Jag har exakt samma problem som dig! Jag är INTE gravid men lik förjäves spyr jag varje dag, för det mesta på kvällarna. Jag blir fruktansvärt frustrerad när jag inte vet vad det är och jag har inte tagit mig i kragen o gått till läkaren än! Detta har hållt på i över en månad nu.

Fick du något svar?

Elah

Lööv
0

kan det kanske var problem med gallan. Det borde de kunna kolla via blodprov.  jag har lös IBS säger läkarna. Men jag tål inte ägg äpplen eller fet mat.

Ska kolla om de kollat detta när de tagit alla andra prover. Mvh Blossas Matte

[lucii]
2

Jag har fortfarande inte fått någon "diagnos" men mycket tyder på stress.

Vixxen
0

Kan vara problem med magmuskulaturen som så att säga "jobbar" åt fel håll. Finns ingen bra medicin i dagsläget. Tidigare fanns medicinen Prepulsid som hjälpte jättebra, men den har slutat tillverkas.

Kan fungera med en låg dos av Erymax på lång sikt med hjälp av Omeprazol vid behov.

Det är superjobbigt att spy så där okontrollerat…                            Lycka till med din mage!

[lucii]
3

Jag har gått ner i tjänst och spyr inte längre! Vi är inte gjorda för att stressa runt :)

grandma
0

TS. Har de inte kollat om det är övre magmunnen som inte sluter tätt. Ganska vanligt med reflux, faktiskt även bland yngre. Ibland kan de inte se det så bra med gastroskopi,  men då kan man göra en s.k ph-mätning i matstrupen där de mäter hur mycket syra som läcker upp däri. 

Fy vad jobbigt att hålla på att kräkas så ofta men har det inte blivit bättre alls sen du startade tråden?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Tzatze
0

Skönt att höra att det har lugnat ned sig och att du kom på vad det var 🙂

grandma
0

Jag ser nu att du blivit bättre. Skönt! Skrev mitt inlägg nästan samtidigt så jag missade det.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[lucii]
1

Visst kommer det ibland men inte alls 24/7 som det var ett tag. Nu kommer det bara när jag stressar mer än vanligt. Så ja, jag är väl lite mer stresskänslig än vissa antar jag.

[Golgadoth]
2

Jag är glad för att du spyr! Det får mig att tänka att jag inte är ensam! :D

Jag har spytt sedan jag var 9 år.. Dvs i snart 11 år. 

Har blivit utredd för anorexia, bullimi, reflux (fick det diagnostiserat också), brock, graviditet, hjärnhinneinflammation, magsår, magkatarr, brusten blindtarm och allt vad läkarna kunde komma på. Härligt. <3

Jag kräks mest om jag rör på mig för mycket, om jag dricker för mycket vätska i samband med måltid eller när jag är stressad (även om jag inte känner av stress eller oro just då), men jag kan också kräkas utan att göra någonting och utan att behöva äta någonting.

Jag dricker cola varje dag och röker, och det har inte blivit bättre av att sluta med det.

Jag fick konstaterat när jag var 9 och 10 att jag är allergisk mot gluten, laktos, nötter, mandel, fisk, soja, lecitin, emulgeringsmedel, kiwi, jordgubbar, äpple och ägg via pricktest men eftersom jag har otroligt känslig hud var det inte tillförlitligt och blodprov togs som bara visade på nötter och mandel.

Är dock väldigt överkänslig (vilket tydligen inte visas på blodprov) för äppel, morötter, potatisskal, vissa kryddor som paprika och curry, soja och för mycket mjölk. Det är rena döden för mig och gör att jag kräks ännu mer.

Har nu kollat upp en ganska "spännande" diagnos. Gastropares. Vilket utlöses av stress, och där står en del bra saker om kostvanor som du också kanske borde kika in på. T.ex. vad man ska undvika. Det har inte hjälpt på mig men en liten förändring har jag märkt allt.

Hoppas du blir bättre!

[lucii]
0

Jag slutade med kaffe ett tag, men det blev inte bättre och utan kaffe blir jag inte trevlig när jag är trött. Så för min sambos skull slutade jag att ta en paus från det :P

Juice undviker jag då min mage är känslig mot syran. Kolsyra är väl inte heller så bra men ibland är cola väldigt gott.

Är känslig mot laktos och gluten men skulle aldrig sluta med riktigt pasta. Testade glutenfritt bröd och jag skulle nog sluta äta helt hellre. Löste det genom att att bara äta pasta ibland, baka eget bröd. Och istället äta sånt jag FÅR äta. Men ibland behöver man undantag som sagt.

Sen har jag tagit prover för att de ska sätta in medicin för en annan sak. Tydligen visade de proverna dåliga värden. LÅGT blodsocker och då¨menar jag JÄTTE LÅGT. Så jag ska ta om dem, men jag vet att jag alltid haft låga värden. Svimmar lätt, får lätt yrsel mm. Jag äter vitaminer och allt sånt som man ska.

Jag har lärt mig att vänja mig att det är så här ibland..

Lööv
0

Heja dig kämpa på. Riskakor är ok med mjölkfritt margarin.  Gluten fritt knäckebröd är gott. Den nya gluten fria pastan.

Kaffe med lite  mjölk går bra.   Kokt ris potatis lätt stekt kött och fisk. Räkor och bråkollie.  Kokta grönsaker med lite margarin o salt. Tonfisk på burk med ris och grönsaker.

Jag bakar eget bröd.  Finns nyare mjöl och bättre gluten fritt på kex avdelning i de flesta affärer. jag har tagit 3 år på mig att läka ut gluten lactos.  Men nu har jag asepterat. Och bytt ut mat med de  fyra sädeslagen.  Jag hade   alt möjligt  dåligt blodvärde   kolestorol mm. Men allt var gluten. Det bara förvärrades hela tiden.  Jag mådde illa och bajsade på mig.       Sött kan förvärra.  Jag har dargit ner på alkohol och socker. Håller då blodsockret jämt.

Lycka till  Blossas matte

[lucii]
0

Tack för tipsen 🙂