Problem med magen
Alltså jag har problem med min mage, är 16år snart 17 går på gymnasiet och mamma orkar inte kolla upp det.
Om jag går till vårdcentralen kommer de säga pröva laktosfritt 2 veckor och om det inte är det ska man pröva glutenfritt i 2 veckor minst. Vi har inget sådant i släkten, jag har aldrig varit känslig i magen fören nu, älskar stark mat som jag nu inte direkt vågar äta. Min syster har liknande problem som läkaren inte kunnat diagnosera.
Jag vet inte vad det är för mat som den reagerar på heller.
Det började med att jag fick magsjuka, 4 dagar + 2 vilodagar att äta upp sig på. Fontänspydde magsyra + vattnet jag druckit så åkte hem. Jag brukar aldrig spy har inte spytt sen jag var liten. Ingen diarre eller så då.
Efter 1-2 veckor blev jag dålig igen? Så funderade jag kanske det är den andra versionen av magsjuka. Vart dålig i magen med diarre flera dagar så analhålet klagat med sår. Jag var gasig i flera dagar, var tvungen att springa på toa varje gång jag kände det var gasigt för jag visste inte om det var diarre eller om det var gaser.
Har hört att man kan få problem med sånt typ 1-2 veckor efter magsjuka men nu har det gått 2 månader och får fortfarande problem.
Problemen jag har är att jag helt plötsligt kan bli dålig i magen även om jag inte ätit något ovanligt. Det blir diarre, magont och gaser. Ofta så är det också slem i mitt bajs. Då tar jag tillfällig diarretablett+ värktablett som fungerar ibland och ibland inte. Det kommer helt plötsligt från ingenstans. Det är jättejobbigt då jag inte bor hemma hela tiden utan bor på skolan och mamma säger stanna på skolan det går nog över om jag tar tabletter men jag vill inte vara beroende på tabletter, jag vill kunna sova över hos folk utan att oroa mig om att min mage ska krångla och tänka på att jag måste ha tabletterna med mig.
Kan det vara IBS? känns som det. Har ni några tips på vad jag kanske kan göra för att göra saker bättre för magen?
(Förlåt för långt inlägg, var så svårt att inte förklara allting lätt)
En magsjuka kan utlösa IBS, så var det i mitt fall.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag råder dig till att söka läkare, det låter på din berättelse som om det är ett tillstånd som du måste ha sjukvårdens hjälp att få bukt med.
Krya på dig!
Ok , jag förstår. Då ska jag vara tyst 🤐
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#5 Det är lugnt. Frågar man ingenting får man inte veta någonting nytt. 😉
Jobbigt att behöva uppsöka läkare, men det blir nog så.. får bara övertala mamma, då hon tycker att det är inte är som helst stort problem 😡
Hur kommer det sig att magsjuka kan utlösa IBS? 🤔
Jag kan dricka över 1l mjölk utan att bli dålig i magen eller så kan man utesluta laktosintolerans?
(Valt anonym för att jag vill helst inte att hela internet vet om det här problemet..)
#7 Jag vet inte hur det kommer sig. Men det är konstaterat av forskare/läkare. Som att det blir bakslag i hela systemet liksom, fast jag vet inte. Posttraumatiskt stressyndrom i tarmarna liksom. 😇😉🤪
Men det krävs en rejäl magsjuka, vilket du ju hade med 4 dagars.
Jag tycker nog att du borde uppsöka läkare ändå, är inte särskilt kul men lönar sig i slutändan. 🙂 Inte kul alls att behöva stå ut med en så taskig mage ju. Hoppas det blir bättre!
Jag tycker att du skall gå till läkare. Så som du har det hade jag när jag fick clostridium första gången. Det är en elak bakterie som alla har i sin tarm men den kan ta över och så blir man som du beskriver. Det kollas genom ett avföringsprov och sen får man äta antibiotika. Hoppas det löser sig för dig!
Berättade för skolsyster och hon liksom bara tjosa bort det som om det inte var något allt för viktigt även som jag var uppenbarligen oroad över detta😡 även min mamma gör så det är så frustrerande
Alltså det ger mig samma känsla som att ha mens, man vet aldrig riktigt när man behöver gå på toa, man måste veta vart man än är att det finns en toa vart man än går osv, jättejobbigt. (Tar p-piller för mens så den har jag inte men nu är det ju samma veva ännu en gång)
Vill gå till vårdcentralen men de har inte helgöppet annat än för akutfall och jag är inte hemma under vardagar 😕
Du har säkerligen en tarm inflammation. Sök läkare snarast. Jag har haft liknade problem i 3 år. Gått iegnom både rekrto och gastro. Hittade inget.
Nu fick jag en varböld i nacken och fick panselin och plötsligt efter 3 år så försvann mag smärtaan.
Stå på dig. Undersökningarna är inget i jämförelse med smärtan i magen jag haft i 3 år. Men nu hoppas jag att det är slut med det.
Lycka till Blossas matte
#12 Du kan inte ställa diagnoser här.
// Nalle Puh//
#11 Då får du försöka få ett läkarbesök som du bokar och då kanske du kan få en tid som passar dig. Så är det ju för alla, man är tvungen att gå under arbetstid/skoltid. De flesta vårdcentraler öppnar kl 8.00 och har man då den tiden så kommer man inte så mycket för sent. Går du i skola på annan ort så kan du boka tid där. Vi får bestämma själva idag var man vill gå till doktorn. Säg att du vill ha en tidig eller sen tid. Det brukar jag göra.
// Nalle Puh//