IBS? Tips för att underlätta, tack!
Jag kan få riktigt svåra magsmärtor (sådär så att jag inte kan varken stå, sitta eller ligga ner, vill bara hoppa från ett tak eller något när det gör så jävla ont) som går över när jag (akut) tömmer tarmen, och jag får för mig att det är när jag äter vissa saker, men är inte helt säker. Men även när jag är i en obekväm situation som gör mig stressad så kan jag få väldigt ont. Jag tror det är IBS, det låter som det när jag läser om det? Sen är det ständigt lite körigt i magen, det bullrar och har sig… Finns det något tips för att lugna magen?
Nu har jag inte haft sådär ont på väldigt länge men jag undviker även allt som jag misstänker kanske kan ge mig ont, för jag gör ju vad som helst för att slippa det där onda. Men det är så mycket jag undviker! Bara att gå ut på restaurang och äta med vänner blir problematiskt, jag ogillar gärna att testa nya saker för jag vet inte vad som kan ge mig problem! Det är verkligen jobbigt att gå omkring och tänka på det hela tiden, inte kunna göra vad som helst. Finns det något man kan göra för att underlätta/slippa besvären?
Min IBS blir oftast mycket bättre när jag undviker pasta under en längre tid. Det är svårt för jag älskar mina pastarätter men det är bara att gilla läget eller ha ont i magen. Jag äter aldrig lök, bönor, fett och kål t.ex. Sötsaker är rena mardrömmen för magen .
Men märker du inte om din mage reagerar på något särskilt?
Du berättar inget om din kost? IBS är ju ganska individuell även om man kan ha många saker gemensamt. T.ex att man ibland tycker att man ätit rätt men likväl går mag 😈 i baklås.
Mitt tips är att du skriver upp vad du ätit när du får dina magbesvär. Det behöver inte vara vad du ätit just den dagen det mag-onda kommer, det kan vara en eller två dagar innan, så det gäller att memorera om du inte bestämmer dig för att skriva upp allt under en tid.
Du kommer säkert att få fler tips här men det jag tycker är viktigt innan man ändrar sina matvanor är att ta reda på vilken mat som ger de värsta besvären.
🙂
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Vi är alla olika men nån form av uteslutningsdiet behöver du antagligen genomföra för att komma fram till vad som framkallar dina besvär. Börja förslagsvis med att ta bort all gluten, mjölk, tillsatt socker, frukt, nötter, och se vad som händer. Kokt fisk, kokt kyckling, hemgjord buljong, smör/ghee, kokosfett, rapsolja, olivolja, äggulor, kokta grönsaker, jasminris… Ja det är nog en bra början, tycker jag.. Se om det blir bättre och sedan lägga till nya livsmedel ungefär var tredje dag o se vad som händer.
Kolla gärna GAPS-dieten som är gjord för att läka tarmarna. http://tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/
Jag har varit hos läkare, tagit massa blodprover och andra prover, varit på magnetröntgen (tror jag det heter?) men allt visar att jag är helt frisk. Inte allergisk mot gluten eller särskilt känslig mot mjölk.
Men jag är ganska säker på att problemen kommer när jag äter kina-, thaimat osv. Då är det inga undantag, får alltid ont i magen och kräks även då (=känslig mage?) så jag hållet mig borta från sånt haha. Men det har kommit även när jag inte har ätit något sånt och jag har svårt att koppla det till något… Kan stress ge svåra magsmärtor?
Kan det vara något i din Thai-mat som är hårdsmält? Kinamat kan ju vara fet om det är friterat.
Gallkramper syns förvisso inte men de känns desto mer. Jag fick redan som väldigt ung gallkramper, inga stenar men fruktansvärda smärtor som avfärdades som magkatarr. Efter några timmar hemma fick jag åka in igen och då hade svaren på leverproverna kommit som visade förhöjda värden och då förstod läkaren att det var gallan, gallkramper, eftersom det aldrig påvisats några stenar Så redan i unga år kunde jag inte äta lök, sura gröna äpplen, väldigt fet mat i kombination med tidigare nämnda. För att inte tala om selleri, det kräks jag av. Många människor har saker som de inte kan äta utan att man kan påvisa någon sjukdom. En typ av matallergi kan man väl säga.
// Nalle Puh//
Hm ja alltså alla prover som jag har tagit, och det är många, så visar alla att jag är 100% frisk. Men ändå så får jag ju ibland så väldigt ont. Gallan har jag aldrig hört min läkare nämna. Men känner igen det där med sura gröna äpplen, det fick jag ont i magen utav när jag var yngre! Det kanske är väldigt fet mat som jag inte riktigt klarar av…
En intressant sak som jag läste nyss är att p-piller kan skapa obalans i tarmfloran, vilket kan ge magproblem! Det kanske kan vara något sånt? Det började en period efter att jag börjat med p-piller, fast har dock slutat med det för mer än ett halvår sedan…
Svårt det här. Och ännu jobbigare är att man måste pröva sig fram, må dåligt på jobbet och behöva komma med förklaringar :P
Ja det är jobbigt när man måste pröva sig fram och det är väldigt trist om det visar sig var någon/några favoriter som orsakar eländet. Men en dag när man inte orkar med det onda så tar man tag i det. En del förr, andre. För mig var det senare, dessvärre, iaf delvis. Lycka till med att komma på vad som orsakar dina problem och du kommer säkert att få andra tips och råd här
// Nalle Puh//
Hej,
är ny här på sajten men läste ditt inlägg och vill bara spontant säga att jag är i ungefär samma situation som du var/är? (du har inte varit inne på ett tag)
Det är så många ggr jag gått till affären och velat köpa något men gått ut tomhänt för jag VET ju inte vad det är jag reagerar på, men idag bestämde jag mig för att handla lite efter att ha läst massor om andra som har samma mage som jag och det var en härlig känsla.
Jag tänker inte låta det här stoppa mig från att göra det jag vill i mitt liv - men jag förstår att jag måste ändra på ngt och det ska jag genom att se till att jag tuggar maten ordentligt, äter i lugn och ro, slutar dricka coke och äter havregrynsgröt till frukost varje morgon.
Likaså ska jag se till att prova en ny grej varje vecka och se vad jag KAN äta!
Hör av mig och talar om hur det går
🌈
#8 Lycka till och det vore kul att få höra hur det går. 😃
// Nalle Puh//
Ibland blir man nästan tokig. Jag har diabetes typ 2 så jag vill ju inte äta snabba kolhydrater, men sen verkar man inte tåla fett heller! Jag är urnoga med min mat, men om man får stopp på denna förbenade lösa mage, då gör det helvetiskt ont på vänstra sidan av magen istället, och då skyndar jag mig att "irritera" magen med en macka för annars kan man knappt stå. "Vården" kan inget, vet inget och är totalt oduglig.
En del blir ju mycket bättre om dom äter saltsyrekapslar från hälsokosten och enzymer därifrån men det hjälper mig inte det minsta. Men jag HAR märkt saker:
1. Att avhålla sig från datorer (!) och mobiler så mkt man kan, för dom stressar inte bara blodhjärnbarriären utan hela systemet.
2. Att avhålla sig från fett. Äter då den isländska youghurten (tål laktos) skyr.
3. Inget gluten, men havre tål jag i alla fall.
4. Är man verkligt desperat så kan man börja med inget annat än havregrynsgröt eller ris i två dagar och sedan försiktigt lägga till grej efter grej. MEN SKRIV UPP! Du kommer inte ihåg det.
5. Så fort jag får pengar ska jag gå till Dr Per Dahlström på Hälsans hus för han har räddat min familj vid otaliga tillfällen. Han är dyr för man får ju inget från FK, men vad han är kapabel till, vet ingen bättre än jag…!
#10 Jag har inte diabetes men jag förstår dig vad gäller magen och ibland verkar det enda som återstår i matväg, vara att gnaga på ett ben. Per Dahlström, är det ayurvedadoktorn? Han heter i alla fall Per i förnamn har jag för mig. Han har hjälpt både barn och vuxna som jag känner med bl.a magproblem. Framför allt små barn som lidit av svår förstoppning.
Om det är någon annan så kanske du kan berätta om honom, hur du fått hjälp, i en egen tråd. Jag tror alla tips man kan få är bra.😃
// Nalle Puh//
Nä, han är antroposofisk doktor. Även homeopati kan hjälpa, jag kan inte ens skriva om allt han lyckats med. Bodde jag kvar i Dalarna skulle jag omedelbums gå till Peter Wilhelmsons klinik IFM-kliniken i Falun för Ingrid Franzon där - hon som skrivit boken "Kanariefåglarna ryter" - är ett underverk. Jag hann testa mig med deras kamera, och det var njurarna och MAGEN, inte tarmen som jag trodde. Och sen visade det sig att jag hade absolut ingen magsyra. Sen är bukspottkörteln också dålig hos diabetiker, men jag får liten eller ingen lindring av enzymtillskott.
Jag är på FaceBook också, har just skrivit om kliniken, kolla in Dubbel Henke!
Man får ju verkligen panik när man ser resultatet utav ett försök ställa en diagnos på sig själv genom att googla sina symptom…
Men jag har läst om problem med bukspottkörteln vilket låter ganska likt det jag har. Hm.. Men det känns som att det borde ha synts på några tester jag tog på sjukhuset.
Tidigt imorse vaknade jag av magsmärtor så nu skrev jag ned vad jag åt igår. Jag får börja skriva ned vad jag äter samt eventuella symptom..
JA man ska inte googla för mycket för då är risken att man har allt 😃
Det är lite speciellt med magen för som tv-doktorn sa härom morgonen,
man kan ha samma symptom för både allvarligare sjukdomar som för mindre allvarliga. Jättesvårt för läkarna också, tyvärr är de inga övermänniskor.
// Nalle Puh//
LCHF funkar för mig! när jag äter mycke kolhydrater så som pasta, ris, potatis, godis osv så får jag ont som attan i magen och jag verkligen känner hur tarmarna får jobba extra!
//Odjuren
www.odjuren.com