Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: allmänt-mage-tarm
Läst 5390 ggr
Onslow
5

Är det Chrons?

Hej, jag visste inte vart jag skulle vända mig. Överallt när man googlar är det så dramatiskt, det står om hemska, hemska sjukdomar och dödsrisker och så vidare. 

Jag ber om ursäkt för att inlägget kan bli lite äckligt - men ni är kanske vana vid det här?

Iallafall.

Jag är en 15årig tjej. 180cm lång, 65kg, inga allergier eller fysiska sjukdomar. Lider av kronisk depression samt ångest, men gissar att den mentala hälsan inte har med det här att göra.

I flera år nu (ungefär 3) har jag haft otroliga problem med magen i perioder. Nu, från sommaren tills idag då, har det dock blivit mycket värre.

Magen krampar och låter, och så kommer behovet att gå till toaletten otroligt fort och plötsligt. Jag måste ofta skynda mig.

Man skulle kunna anta att det är diarré, men det som kommer ut är inte lös avföring utan bara slem och blod. Det kommer i omgångar, kanske 3 per toalettbesök, där det bara rinner ut så fort jag slappnar av. 

Avföringen som rinner med är fast.

Det är otroligt skrämmande då det känns så mycket - det är stora, tjocka klumpar på pappret av blodigt slem.

Detta känns inte alls bra och inte alls normalt. Jag vet att jag inte borde gå runt med något som kanske är en potentiell sjukdom, men jag är alldeles för generad för att prata med någon, än mindre mina föräldrar, om det här.

Det är alltså, kort förklarat, så att stora mängder blod och slem kommer ut ett par gånger dagligen. Det är alltså inte avföring/diarré, och absolut inte mensblod. Jag besväras av magkramper samt illamående. 
Jag har kollat efter hemorrojder men analöppningen är ren och sårfri. 

Kan det vara så att jag har Chrons eller liknande? Jag tycker att jag är så ung, är det vanligt över huvud taget? Google säger tarmcancer, men jag tvivlar starkt att jag skulle drabbas av det vid den här åldern.

Jag skulle uppskatta lite hjälp över vad jag ska göra. Ska jag bara få tummen ur och be om hjälp eller vad?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

grandma
0

Hej,

Först vill jag säga att ingenting är äckligt på den här sidan. Sen är det så att vi kan inte säga vad du har för sjukdom, inte heller vad vi tror, om vi tror något, men jag tycker definitivt att du ska prata med dina föräldrar och söka läkare så fort som möjligt. 

Det behöver inte vara något allvarligt men blod i avföringen behöver alltid kontrolleras. Gå till vårdcentralen och be att de skriver en remiss  till antingen en gastromottagning eller remiss för undersökningar till att börja med.

Ledsen om du inte kan få ett bättre svar men din frågeställning var om vi tror att du har crohns eller liknande och det kan vi inte svara på här. Det måste du göra en undersökning för att få reda på.

Lycka till!

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Lennart Jacobson
1

Hej!

Det finns naturligtvis flera alternativa förklaringar.

Men jag tycker det liknar ulcerös colit eller Crohns sjukdom. Det är olika sjukdomar, men symptomen kan vara ganska lika.

Själv har jag liksom en bror haft ulcerös colit hela livet, jag har kanske inte blivit riktigt bra för att jag inte fick hjälp tidigare, det är länge sedan. Men jag är bättre än någonsin idag… 

Detta behandlas med mediciner, t ex antibiotika. Och de som börjar behandling brukar känna sig som nya människor.

Du skall inte vara rädd att gå till doktorn. Vore jag du skulle jag söka hjälp direkt. Jag känner med dig. Du skall givetvis bli bra!

Hälsningar

fuldansa
2

#3 Lennart: Man ger aldrig någonsin antibiotika för att behandla någon av de sjukdomar du nämner, det finns däremot massvis av forskning som visar att antibiotika slår ut bakteriefloran i tarmen och det är något av det värsta man kan göra om tarmen redan är dålig. 

#1 Onslow: Det är som Grandma säger att det är superviktigt att gå till doktorn så snart som möjligt! Jag blev otroligt rädd första gången jag fick symptomen du beskriver och vet precis hur det känns. Det som kommer att hända är att du får remiss till en gastroenterolog som troligtvis kommer att titta upp i ändtarmen genom ett litet rör för att se hur slemhinnan ser ut. Det är möjligt att det sker redan under första besöket och går snabbt och är helt ofarligt och odramatiskt och något de är vana att göra. Du kommer också att få lämna blodprover för att se hur dina värden ser ut, och avföringsprov för att kolla efter parasiter eller något som heter Kalprotektin vilket visar om du har en inflammation i tarmen/hur omfattande den är. 

Därefter är det vanligt att man blir bokad för att göra koloskopi och det kan ta några månader att få tid. Det betyder att du får göra en undersökning där de går upp med en kamera och kollar hur hela tjocktarmen ser ut. Du kan få bedövning om du vill och om man är väldigt nervös eller har ont kan man få en lätt sövning. Först efter att du har gjort den här undersökningen brukar de kunna ställa en säker diagnos.

Prata med dina föräldrar eller någon vuxen i din närhet som du har förtroende för och se till att boka tid hos husläkaren för att få tid till en gastroenterolog så snart som möjligt. Den här typen av symptom är otroligt viktiga att kolla upp så att de behandlas, annars kan de bli värre med tiden. Massvis av människor har olika sorters tarmproblem, det är bara att det inte pratas så mycket om det.

grandma
0

#3 jättebra skrivet inlägg och jag tror att  och jag vill bara tillägga att det är lite olika från sjukhus till sjukhus och var i landet man bor, på hur lång väntetiden är. Själv har jag aldrig behövt vänta särskilt länge men man hör ju att en del får vänta ganska länge. 

Så TS, skynda dig att prata med någon vuxen som kan hjälpa dig. Skolsköterskan kanske?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//