Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 4285 ggr
Alvison
2

"Orolig barnmage"

Jag är en tjej på 15 år som har haft magproblem hela livet. När jag var 3-4 år så fick jag diagnosen orolig barnmage Finns det eller är det någon synonym för IBS? För jag har inte hittat något om den när jag googlat En fråga till : Kan min oregelbundna mens ha nånting med magproblemen att göra?

Länk till där jag beskriver mina magproblem: javascript:nicTemp();

grandma
0

Hej,

Jag har aldrig hört talas om något som kallas orolig barnmage och jag har jobbat i 10 år på barnklinik. Jag skulle snarare kalla det att man kanske inte tål viss mat så bra eller något annat.  Men det är en svår fråga. Vore toppen om du beskriv dina problem direkt här på forumet i stället för att hänvisa till en länk.

Visst kan mens påverka magen, det kan nog många tjejer skriva under på. Framför allt precis i början av perioden så är det nog många som är lösare i magen än normalt och springer lite oftare på toaletten. Men som sagt berätta gärna här direkt.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Alvison
2

Jag undrar mer om mina magproblem kan påverka min mens inte tvärtom?

Som bebis hade jag tremånaderskolik. 

När jag var 2-3 år så började mina föräldrar reagera på att min mage var "konstig" och tog mig till läkare där man tog en massa prover. (Så mycket att läkaren jag gick till vid 13 års ålder sa att hon aldrig sett så mycket prover tagna förut). Jag fick även göra en gastroskopi. Inget syns på några prover, allt är normalt.

Något år senare tror dom att jag är laktosintolerant, vilket inte ger någon förändring i symptomen efter kostförändring. 

Mellan att jag är 7 och 11 har jag  5-minuterssmärtor i midjan som jag sa (nedre delen av magen) förstår nu att det var kramper som kan jämföras med sammandragningar eller värkar som gjorde så ont att jag fick sitta på huk eller vika mej framåt. 

Smärtan blir bättre av att jag ligger ner och släpper efter ett tag och kommer oftast igen när jag ställer mig upp. Smärtan brukar övergå till ryggen i slutet. 

Jag har en gång (när jag åt mycket grönsaker) fått rådet att inte äta grönsaker när jag är förkyld. (är ofta förkyld).

Läkaren tror på mjölkallergi, slutar med mjölk i tre veckor men upptäcker ingen klar förbättring (kan bero på att jag inte åt så mycket mjölk innan heller). Syns inget på blodprov. När jag dricker mjölk/äter mjölkbaserad sås får jag ont i magen 24 h efter som håller på ett antal dagar. Behöver inte bero på mjölk det kan vara något annat som ofta kommer ihop med mjölken. Får också ofta problem med magen under förkylning.

grandma
0

Hej igen,

Allt därinne hänger ju ihop men jag kan inte svara på din fråga där. Det är ju inte ovanligt att mensen är oregelbunden de första åren men också är beroende av hur man lever. Ja, det finns väl en hel massa orsaker till oregelbunden mens men det bästa är nog om du frågar en gynekolog och en gastroläkare om detta.

Du kan också gå in på http://www.magotarm.se/där du kan prata med andra unga som har mag- och tarmproblem och på så sätt kanske få mer svar på din fråga.

Personligen så har jag haft mag och tarmbesvär i stort sett hela mitt liv men det andra har funkat utmärkt. 😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

fuldansa
1

hej! 

Hur gammal var du när du fick din första mens och har du märkt någon skillnad på symptomen sedan dess? Har du svåra menssmärtor också?

Man kan vara överkänslig mot massor av mat utan att det visar sig i tester så om man tror att det är något man inte tål är det allra bästa sättet att skriva matdagbok över allt man äter och skriva ner varje gång man reagerar på något. Då brukar det gå ganska snabbt att lista ut vad det är som man inte tål.

IBS är en sån där diagnos som rymmer en himla massa symptom men den står i princip för att man har känslig mage men anledningen till varför och hur mycket problem man har kan variera jättemycket. Ibland ger läkare den diagnosen när de inte hittar någon annan anledning i tester.