Vad är fel?
Natten till igår vaknade jag av en kraftig magont. Jag blev sittandes i över en timma innan jag kunde gå och sova igen. Men efter några timmar var det dags igen. Igår fick jag kraftigt värk flera gånger men kunde inget göra på toaletten. Jag märktessedan att min mage sakta men säkert börjar bli uppblåst men kan inte släppa mig. I natt så sov jag dåligt med att vänstra sidan av magen gör ont och känns uppblåst. Jag kan fortfarande inte släppa mig och jag har under morgonen haft en attack av värk. Jag har aldrig varit med om detta tidigare och det oroar mig då jag inte vågar gå ut och lämna min son på skolan. Hans syster följer honom idag men mår jag så här imorgon med så kommer hon inte kunna följa honom och jag vet inte om jag fixar att gå dit och hem igen. Någon som vet vad som händer mig? Och vet vad jag kan göra åt det?
Hej!
Jag har lite tips att ge dig, men jag jobbar inte inom vården och kan absolut inte ställa diagnos. Däremot kan jag säga vad jag tycker det låter som utifrån egen erfarenhet, men om du blir sämre, får feber eller blod i avföringen måste du till doktorn direkt!
Om du har kvar blindtarmen kan det vara den som spökar och då är det viktigt att få vård snabbt. Om det är blindtarmen ska du vara speciellt öm på höger sida långt ner och det gör jätteont om man trycker där.
Om du inte har några tidigare sjukdomar, utan är frisk i övrigt låter symptomen som att det kan handla om förstoppning. Det kan göra fruktansvärt ont och komma i vågor som du beskriver + att man får svårt att gå på toa. Om du lägger dig på rygg och känner/masserar lite över magen runt naveln och neråt kan du eventuellt känna bulor av hård avföring.
Drick minst två liter vatten om dagen, det ska man egentligen alltid göra, men om man slarvar ofta vänjer man sig och blir allmänt torr i hud, ögon, avföring osv, vilket kan leda till förstoppning. Du kan även testa att ta receptfritt laxermedel under förutsättning att du är frisk i övrigt och inte har ibs eller andra tarmsjukdomar. Det finns både laxermedel i form av sirap , tex Laktulos, som man sväljer och som smörjer tarmen, det finns droppar att svälja, tex Cilaxoral, som gör att tarmrörelserna kommer igång (obs: ta det försiktigt med dosen, för det blir ett rackarns liv i magen) och dels finns det sånt som man sprutar upp i ändtarmen och som man håller inne en stund för att liksom lösa upp proppen.
Om du inte lyckas lösa det på egen hand inom de närmsta dagarna får också åka in till vårdcentralen och få hjälp, för så här kan du ju inte ha det! Men hittar de inget annat fel på dig är det troligt att de ger dig laxermedel. Det är inte ovanligt att folk får söka hjälp för sånt här.
På längre sikt kan man äta en sked hela linfrön i müslin tex varje dag, de bildar gelé när de hamnar i magen och funkar som smörjmedel. Det finns också olika bulkmedel som tex Inolaxol, som man kan köpa på apoteket och de gör bajset lite mindre kompakt.
Hoppas att det blir bättre snart och berätta gärna hur det har gått!
Tack för att du vill hjälpa. Jag fick kanske inte fram att jag tömde mig helt natten till igår så förstoppad är jag inte. Och blindtarmen är borta sedan länge. Men för en stund sedan var jag på toa och det enda som kom var lite bajsrester och det såg dessvärre blodigt ut. Jag har till och från problem med hemirojder och undrar om det var därför jag blödde nu? Fast bajset var inte fast så jag blir osäker. Är det akuten som gäller eller ska jag boka tid?
Jag kan inte avgöra hur akut det är, så ring sjukvårdsupplysningen på tel. 1177 och berätta om symptomen. Blod i avföringen ska man alltid ta på allvar, speciellt om man inte vet vad det beror på. Jag håller mig inloggad om du behöver fler råd ikväll, så berätta vad de sa när du har ringt.