Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 4227 ggr
Officielle
0

Hur vet man?

Hej!

Jag undrar hur man vet om man har mask i magen och även hur man vet vilken slags mask det är.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

grandma
0

Då måste du ta ett avföringsprov, cystor och maskägg heter provet. Om du är orolig för det så tycker jag att du ska kontakta din vårdcentral och be om en remiss och provrör. Ibland har man inga symptom beroende på vilken mask man har.

Om provet visar att du har mask  så kan de också se vilken mask du har. Har du varit utomlands och misstänker att du fått i dig något?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Officielle
0

#1 Okej, ska se över det där. 

Nej, har inte varit utomlands men det kliar där bak några gånger per dag och är lätt hypokondrisk av mig så blev genast orolig. 

Därför undrar jag om det finns fler symptom. Är dock rädd för att besöka läkare och få vård, har alltid varit det så min absolut sista utväg vore att uppsöka vård. :)

fuldansa
1

Något man kan få i Sverige är springmask, det kliar mycket och jag har flera kompisar som har haft det. Man kan tex smittas av barn som får det från sandlådan. Man kan ibland se maskarna krypa tillbaka in i rumpan om man först är i mörker och sen lyser med en ficklampa och man blir av med dem genom att äta medicin.

Officielle
0

#3 Okej, kan man se det i avföringen?

grandma
0

Springmask kan man ju se med blotta ögat som fuldansa skriver och det är ju den masken som kliar i rumpan. Övriga maskar ger andra symptom inne i magen eller inga alls. Om klådan blir värst när du lägger dig på kvällen så kan det vara värt att ta sig en titt med en spegel och ficklampa. Det är små vita maskar, ca 1 cm långa och de är väldigt pigga.

Receptfri medicin köper man från apoteket. Sen kan analklåda också bero på hemorrojder eller att man inte blivit riktigt ren i rumpan efter man varit på toaletten. Det kan lägga sig lite avföring i veck. Det verkar i alla fall inte som att det är något farligt du har så du behöver nog inte oroa dig.

// Nalle Puh// 

Officielle
0

#5 Okej, det är inte direkt så att det kliar jättemycket hela den. Bara kanske 5-6 gånger per dag.

Tror du att det kan klia om man är torr? :)

grandma
0

Kan det säkert göra men ta en titt och kolla hur det ser ut.

// Nalle Puh// 

Officielle
0

#7 Hur ska jag göra det? :)

grandma
1

Ja vet du inte det så är det nog bäst att du går till doktorn ändå 😃.

// Nalle Puh// 

Officielle
0

#9 Okej, så nervös :s 

Var på toa nyss och gjorde nummer två, när jag torkade såg jag att det var en avlång ljusbrun sak på pappret, var några millimeter tjock och kanske sex centimeter lång. Det såg inte ut att vara ex. slem men kan det vara nåt jag ätit som inte riktigt smälts i magen?

grandma
3

Jaa du, ingen aning om vad det kan vara. Vi är som tidigare sagt härinne, inga läkare eller mikrobiologer. Bara vanliga människor som är sjuka och försöker hjälpa varandra med tips och råd. Mitt råd till dig är att om du inte vet hur du ska titta dig själv i rumpan så bör du gå till doktorn.

// Nalle Puh//