När magen vänder sig
För ett år sedan fick jag min IBS-diagnos. Förstoppningsdominerad. Problemen har dock funnits där längre. Men då och då vänder magen om och jag har istället diarréer. Pga diagnosen är det svårt att se något mönster för när det uppstår, då jag vid stress mest får problem åt andra hållet, med mer förstoppningsproblem. Men när det väl händer, att man får diarré, så blir man rätt ställd och känner sig väldigt låst. Sitter ofta kvar timme ut och timme in på toaletten, då jag inte riktigt vågar gå därifrån i oron att göra i brallan ännu en gång.. På senare tid har jag börjat fundera på om man skulle ha något slags inlägg eller annat skydd hemma, men det känns ju som en ganska onödig tröst, när man ändå inte riktigt vet när det inträffar.. Att gå runt med sådana skydd hela tiden känns inte heller som något bra alternativ.
Hur löser ni de praktiska besvären när det här inträffar? Vet inte alls hur jag ska hantera detta. Och vad gör man när detta inträffar när kanske är ute på stan, eller på jobbet?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Carrosh, Har du bajsat på dig nån gång eller är du bara rädd för att göra det?
Jag går alltid med lösa tior i fickan och har dessutom slutat vara rädd för att gå in på restauranger, hos frisörer och be om att få låna toaletten. En enda gång har jag blivit nekad och det var på en folktandvård men jag gick in på toan i alla fall och sen tryckte jag upp mitt kort från Mag-och tarmföreningen i ansiktet på den sura människa som satt i receptionen. På det står det att jag har en sjukdom som gör att jag kan behöva låna en toalett akut och dessutom att jag kan behöva vila efteråt. Det står också att det inte är smittsamt.
Jag vet de som går omkring med extrabyxor och underkläder i sin väska. Det har jag bara gjort någon gång men det har aldrig behövts egentligen. Jag har lärt mig att våga lita på min mage, dvs att jag klarar av att hålla mig tills jag kan komma till en toalett, och den toaletten måste inte vara min egen.
Vid ett tillfälle för några år sedan tog det mig tre timmar att komma hem från mitt arbete, normalt tar det 15-20 minuter. Jag var tvungen att hoppa av på varenda tunnelbanestation och springa in på restauranger och vårdcentral och en till restaurang, ett dagis. m.m. Visste alla ställen man kunde bajsa på efter den tunnelbanelinjen. ☺️
Många sjukhus har IBS- skolor. Har ni det där du bor kanske det är en bra idé att försöka komma till en sån.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#1 Jo, det har hänt, lyckligtvis när jag varit hemma eller nära hemmet. Känner akut att jag blir skitnödig, och så bubblar det bara till och kommer ut, utan att jag kan styra det.
Det är ju inte särskilt ofta det händer, men då och då händer det.
Det är inte alltid det finns tillgång till toaletter, speciellt inte när jag jobbar, och det är väl där det kanske känns mest osäkert.
Har precis varit på ett första bedömningssamtal för att se om KBT kan hjälpa mig hantera stressen, men det är ju inte alltid som stressen är den direkta orsaken till att magen vänder, och det är ju svårt att veta exakt när det sker också..
Det här med Mag- tarmföreningen kanske kan vara något att kika på? Var kan jag hitta information om denna?
\m/
Ja fy tusan vad jobbigt och som sagt jag känner de som råkat ut för det. Att inte ha tillgång till toaletter på jobbet när man vill är ett dilemma. Jag var arbetslös under en lång tid och då vill de ju att man ska söka alla jobb. Jag kan inte ta alla jobb och den stress det innebär att inte kunna uppsöka en toalett när man behöver gör ju faktiskt att magen påverkas negativt och blir sämre.
Här är mag-och tarmföreningens hemside- adress med telefontider och mailadress om du vill fråga om det finns någon förening där du bor.
// Nalle Puh//
KBT har visat sig fungera otroligt bra på just IBS och Karolinska Institutet har forskat massor kring det: http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article12666019.ab
Även om man inte själv uppfattar att just stressen är problemet, så finns det kbt-metoder man kan lära sig för att kontrollera själva tarmrörelserna.
Om jag tex är inne i en butik och verkligen måste låna toa, men får nej, brukar jag säga att jag just fick mens och verkligen inte kan ta mig till närmsta café. Jag tycker ofta det känns jobbigt att säga vad det egentligen handlar om och just mens har de flesta förståelse för utan att man blir dömd.
#4 Det är inte helt klart än om jag får KBT-behandling. Därav bedömningssamtalen. Men jag lär få annan hjälp ifall det visar sig att KBT inte är lämpat för mig.
Tack för det braiga tipset med mensen! Det som återstår är väl just problemet när det dyker upp på jobbet och det inte finns någon som helst tillgång till toalett.. :S
\m/
I osäkra perioder tar jag på lig en binda innan jag går hemifrån, jag har bara provat normalstora men de som kallas nattbinda är ju lite längre o funkar nog bättre. Fast när jag haft det på mig har magen alltid hållt sig lugn…så för min del är det lite psykiskt.
Inte för att jag vet min diagnos men har alltid trosskydd på mig och med mig i väskan.
Nu kommer jag få sluta med medicinen som mest orsakar de här besvären, för att gå över på att använda Klyx istället. Då kan jag för det mesta iaf sköta sådant här under ordnade former hemma och få mer kontroll.
Ska även få påbörja KBT nu, vilket jag hoppas underlättar ytterligare. =)
\m/
#8 Grattis till det och jag håller tummarna att det hjälper dig. Det kanske i alla fall kan vara en bit på vägen. Du får verkligen berätta mer sen.🙂
// Nalle Puh//