Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: allmänt-diarr
Läst 5271 ggr
fuldansa
4

Funkar mot diarré

Salovum funkar jättebra utan biverkningar mot akut och kraftig diarré om man tål ägg. Det finns på recept men är en doldis som inte alla läkare känner till eftersom det är främst dietister som har rätt att skriva ut det. Det är Lantmännen som ligger bakom forskningen om AS-faktor som de kallar det och här är motivet bakom varför de har tagit fram produkten. Äter man inte ägg så finns samma funktion i SPC-flakes som jag skriver om längre ner.

Jag har skrivit om Salovum innan men lägger upp en tråd så att fler ser det, för det har varit räddningen för mig i perioder. Jag får själv riktigt jobbiga biverkningar av Imodium och Dimor eftersom de minskar tarmrörelserna och gör att jag inte kan gå på toa alls.  

Jag har UC och märker skillnad på en halvtimme efter att jag har tagit det och riktigt stor skillnad efter 2 dagar. Den är nästan smaklös men klumpar sig (består av ägg) så jag brukar blanda den med nyponsoppa genom att skaka ihop den i en burk och dricka direkt. Den är inte värmekänslig så man kan lätt blanda den i mat också.

Här är länk till produktbladet och en studie, samt en länk till hur det funkar rent vetenskapligt med as-faktor.  Man kan bara få det utskrivet av dietist, då kostar det ca 150 kr/månad från Apoteket (lite beroende på vilket landsting man tillhör). Man kan också köpa det receptfritt, men då kostar det ca 2000 kr/vecka.

Äter/tål man inte ägg, finns även as-faktor i SPC-flakes som består av havre och som man oftast går över till efter att man tagit Salovum i några veckor. Det är mycket billigare men tar lite längre tid att verka för att de hjälper kroppen att själv bilda as-faktor istället för att få den serverad som i Salovum. 

Hoppas den här informationen kan hjälpa någon!